2 036 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Visa när en tråd är löst
Medlem
· Västerbotten
· 887 inlägg
Nu kanske detta redan finns men att jag inte har sett det alternativt att frågan dykt upp tidigare och fått ett svar.
Hur som haver, skulle det inte vara trevligt med en tydlig detalj som visar när en tråd har fått sitt givna svar?
Något i stil med forum om programmering där trådarna kan markeras med [SOLVED] genom en knapptryckning av trådskaparen när ett fullgott svar dykt upp. Ikoner i form av bockar och andra lösningar har dykt upp på olika forum också.
Sen kan läsarna klicka på en knapp i första inlägget "Gå till rätt svar" och därmed direkt bli skickad till inlägg 693.
Det blir framförallt användningsbart när trådarna kan spinna iväg och förvandlas till ett uppslagsverk av spekulationer, pekpinnar, medhåll och föreläsningar.
Idén dök egentligen upp när jag läste tråden "Skakat sönder grannens hus?" och jag hoppades på att hitta ett avslut från trådskaparen. Just juridikdelen kan vara riktigt intressant att läsa, men det är sällan man hittar slutresultatet.
Hur som haver, skulle det inte vara trevligt med en tydlig detalj som visar när en tråd har fått sitt givna svar?
Något i stil med forum om programmering där trådarna kan markeras med [SOLVED] genom en knapptryckning av trådskaparen när ett fullgott svar dykt upp. Ikoner i form av bockar och andra lösningar har dykt upp på olika forum också.
Sen kan läsarna klicka på en knapp i första inlägget "Gå till rätt svar" och därmed direkt bli skickad till inlägg 693.
Det blir framförallt användningsbart när trådarna kan spinna iväg och förvandlas till ett uppslagsverk av spekulationer, pekpinnar, medhåll och föreläsningar.
Idén dök egentligen upp när jag läste tråden "Skakat sönder grannens hus?" och jag hoppades på att hitta ett avslut från trådskaparen. Just juridikdelen kan vara riktigt intressant att läsa, men det är sällan man hittar slutresultatet.
När ska aktuell TS anse att problemet är löst? Är det när första "rätta svaret" har inkommit även om det är det absolut sämsta alternativet?
När vet TS att "rätt svar" har inkommit, så att TS kan hänvisa till rätt inlägg?
Det är ofta flera svar som tillsammans ger "rätt svar", det är även ofta flera olika svar som är "rätt svar".
När vet TS att "rätt svar" har inkommit, så att TS kan hänvisa till rätt inlägg?
Det är ofta flera svar som tillsammans ger "rätt svar", det är även ofta flera olika svar som är "rätt svar".
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 721 inlägg
När TS fått svaret som blir den slutliga lösningen är det alltid trevligt med en summering/slutsats i det ursprungliga första inlägget på problemställningen. Typ ett tillägg till orginalposten "såhär blev vår lösning". Vill man ha mer information går det ju att läsa igenom tråden.
Medlem
· Västerbotten
· 887 inlägg
Tja, TS borde ju veta vilken lösning denne använde. T.ex min exempeltråd ("Skakat sönder grannens hus?") innehåller väldigt många svar i stil med
"så här är det"
"nä!"
"joho"
"jag gjorde så här"
"inte enligt paragraf..."
"min mamma hade ett liknande problem som löstes med en påse bullar".
Om TS fixat problemet med bullpåse eller hjord advokater spelar mindre roll, utan det som är väsentligt för mig som läsare är vad som funkade för TS.
Jag googlade ett annat exempel och hittade en äldre tråd: https://www.byggahus.se/forum/el/5518-trappkoppling.html
Det är 3 sidor/30 svar på frågan men TS tackar för sig redan i inlägg 13.
Det finns många exempel när funktionen gör nytta. Framförallt om man letar svar på en specifik fråga och hittar en tråd med flera sidor.
Givetvis kan det finnas matnyttigt i andra inlägg och inläggen kan vara kul att läsa, men det är just det här med att underlätta sökningen av konkreta svar på ett problem som en markering av lösningen är bra.
"så här är det"
"nä!"
"joho"
"jag gjorde så här"
"inte enligt paragraf..."
"min mamma hade ett liknande problem som löstes med en påse bullar".
Om TS fixat problemet med bullpåse eller hjord advokater spelar mindre roll, utan det som är väsentligt för mig som läsare är vad som funkade för TS.
Jag googlade ett annat exempel och hittade en äldre tråd: https://www.byggahus.se/forum/el/5518-trappkoppling.html
Det är 3 sidor/30 svar på frågan men TS tackar för sig redan i inlägg 13.
Det finns många exempel när funktionen gör nytta. Framförallt om man letar svar på en specifik fråga och hittar en tråd med flera sidor.
Givetvis kan det finnas matnyttigt i andra inlägg och inläggen kan vara kul att läsa, men det är just det här med att underlätta sökningen av konkreta svar på ett problem som en markering av lösningen är bra.
Jag stöttar detta! Funktionen är fantastisk för trådar som har en tydlig och konkret frågeställning och en någorlunda engagerad TS, t ex här: https://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/273939-plast-eller-vindpapp.html
Problemet brukar ju annars vara att TS inte sköter sig. Återkommande dödssynden skulle jag säga är lättja:
- Trådtitel som inte säger ett smack om frågeställningen (jag klickar aldrig på dessa)
- Trådstart med alldeles för lite information att bygga ett vettigt svar på
- Underlåtelse att förtydliga/styra upp riktningen när tråden drar iväg från frågeställningen, t ex blir alltför spekulativ/akademisk
- Underlåtelse att återkoppla över huvud taget
För den som lyckas sköta ovanstående är det dock jättebra med en funktion som lyfter fram nyttiga svar eller TS egen återkoppling! I t ex Parkslide-tråden finns det ju återkommande inlägg av modell "best practice"/"lärdomar" som vore bra att kunna lyfta fram i en tråd med nästan 700 inlägg.
Problemet brukar ju annars vara att TS inte sköter sig. Återkommande dödssynden skulle jag säga är lättja:
- Trådtitel som inte säger ett smack om frågeställningen (jag klickar aldrig på dessa)
- Trådstart med alldeles för lite information att bygga ett vettigt svar på
- Underlåtelse att förtydliga/styra upp riktningen när tråden drar iväg från frågeställningen, t ex blir alltför spekulativ/akademisk
- Underlåtelse att återkoppla över huvud taget
För den som lyckas sköta ovanstående är det dock jättebra med en funktion som lyfter fram nyttiga svar eller TS egen återkoppling! I t ex Parkslide-tråden finns det ju återkommande inlägg av modell "best practice"/"lärdomar" som vore bra att kunna lyfta fram i en tråd med nästan 700 inlägg.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 591 inlägg
Bra idé, men det måste ju vara en frivillighet i det. Redan vid TS startinlägg bör det finnas ett val "Vill du bidra genom att markera löst/olöst?). Väljer man bort detta blir tråden "helt vanlig". En stor andel av trådarna är idag av en sådan karaktär att man inte vill ha ett problem löst, bara prata av sig eller få subjektiva omdömen (vilka alla kan vara lösningen på problemet). Jämför StackExchange (100% problemlösning/tips) med Flashback (<5%).
En röstningsfunktion á la StackExchange som bara röstar upp bra lösningar, men inte röstar ner ovidkommande kommentarer (dålig stämning)?
En röstningsfunktion á la StackExchange som bara röstar upp bra lösningar, men inte röstar ner ovidkommande kommentarer (dålig stämning)?
Medlem
· Västerbotten
· 887 inlägg
Jag tänkte det mer som en knapp i varje inlägg likt "citera"-knappen (t.ex "Rätt svar"). Man markerar helt enkelt valfritt inlägg om man vill. Inget krav såklart.
Jag efterlyser något liknande i flera sidor långa trådar, men skulle nog hellre vilja se att TS kunde skriva ett inlägg och markera detta som "Uppföljning" och det blir en liten fin ikon som den intresserade kan trycka på för att komma till TS:s "uppföljningsinlägg".
Problemet är väl där TS får helt felaktiga svar, men att det passar TS och denne markerar det som rätt svar.Squall Leonhart skrev:
Minns en tråd där TS visade stolt hur denne tog ner ett träd, han bröt mot i stort sett alla säkerhetsregler och gjorde en del direkt livsfarliga arbetsmoment, vore ju förödande om sådana inlägg markeras som rätt svar och folk tar efter det utan att läsa alla uppmaningar senare i råden om hur farligt det verkligen är....
Det brukar ju finnas på de flesta teknikforum. Där kan TS (eller Mod) sätta "Best Answer" och då hamnar det en kopia på det svaret direkt efter TS fråga.
Sen finns ju varianten där alla som har en viss "status" kan rösta upp/ner på olika svar och då får man ju anta att det som har fått flest "up-votes" bästa svar.
Här är väl ofta problemet att själva frågan först diskuteras i några inlägg innan ett svar eller svar börjar diskuteras. Det är ganska ofta "rätt" svar är utspritt på fler inlägg så jag tror det kan bli lite knepigt här, eller åtminstone inte alla trådar där det fungerar...
Fast det är ju klart att det vore bra. Har man möjlighet att markera inlägget som "Detta är en fråga" så kan man ju införa "Bästa Svar" också.
Sen finns ju varianten där alla som har en viss "status" kan rösta upp/ner på olika svar och då får man ju anta att det som har fått flest "up-votes" bästa svar.
Här är väl ofta problemet att själva frågan först diskuteras i några inlägg innan ett svar eller svar börjar diskuteras. Det är ganska ofta "rätt" svar är utspritt på fler inlägg så jag tror det kan bli lite knepigt här, eller åtminstone inte alla trådar där det fungerar...
Fast det är ju klart att det vore bra. Har man möjlighet att markera inlägget som "Detta är en fråga" så kan man ju införa "Bästa Svar" också.
Medlem
· Västerbotten
· 887 inlägg
Ja, den mänskliga faktorn kan man inte träna bort, men lite sunt förnuft kan ju läsarna ha också.Zixten skrev:Problemet är väl där TS får helt felaktiga svar, men att det passar TS och denne markerar det som rätt svar.
Minns en tråd där TS visade stolt hur denne tog ner ett träd, han bröt mot i stort sett alla säkerhetsregler och gjorde en del direkt livsfarliga arbetsmoment, vore ju förödande om sådana inlägg markeras som rätt svar och folk tar efter det utan att läsa alla uppmaningar senare i råden om hur farligt det verkligen är....
Om 10 av 100 trådar blir felmarkerade så har man ju ändå underlättat för flera tusen personer när de letar svaren. Framförallt när man ändå hänvisar folk till sökfunktionen. Att hitta ett korrekt svar bland 30 inlägg är inte det lättaste, framförallt inte när dessa 30 inlägg kan komma efter TS senaste inlägg som det i många fall görs i bland annat juridikdelen.
Liknande trådar
-
Husqvarnarnas marktråd till automover
Trädgård allmänt -
Snart möjligt att genomföra hela fastighetsköpet digitalt - kommentarstråd
Artikelkommentarer -
Kommunen förorsakade rörbrott under vår tomt. Vad finns det för regler kring ersättning när de måste fälla träd och gräva?
Juridik -
Kostnad trädfällning 50 granar?
Häckar, Buskar & Träd -
Hur kopplar man en franke alliance fläkt vila mär man saknar fjärde tråden som kommer från takfläkten?Med vänlig hälsning, Edin
Kök