D
Är inne på något sånt här:

markst1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir inte så plottrigt och känns mer enhetligt, samt bara en gräskant att klippa. Man får ju fixa lite lampor och dekoration med förstås.

Sen fixar vi en mur istället för staketet när vi sparat lite mer pengar :D

Känns som att vi använder den ingången så lite ändå, så vi kan lika gärna ha ingång vid garageuppfarten. Tror något i stil med detta är det bästa.
 
D
ska nog utgå från denna ritning och sedan lägga in mur, lampor/pollare och uteplats med stolar och bord, samt lite dekorationer. Vi planerar även en liten uteplats på baksidan med vedeldad badtunna och grill/utekök. Vet inte hur många kvadrat det kommer bli. Men tippar väl nånstans kring 100-150 kvm marksten totalt.
 
Y
Har ni räknat på vad det kostar?
Om inte så räkna före ni gräver. Jag grävde ut vid huset för att "tvinga" mig att göra det fint inom snar framtid men så visade det sig att bara kantsten till mitt projekt skulle kosta typ 30tusen och grus ca 20tusen... Då var det inte lika roligt längre.. ;)

Däremot så kan man hitta bortskänkesplattor rätt ofta på blocket vilket blir tips 2... :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
danpih skrev:
ska nog utgå från denna ritning och sedan lägga in mur, lampor/pollare och uteplats med stolar och bord, samt lite dekorationer. Vi planerar även en liten uteplats på baksidan med vedeldad badtunna och grill/utekök. Vet inte hur många kvadrat det kommer bli. Men tippar väl nånstans kring 100-150 kvm marksten totalt.
Tips: Använd "måttverktyget" i Google Sketchup och beräkna ungefärlig area på så vis :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Yrrol: Vi räknar med att marksten enbart kommer kosta ca 25 000:-

Grus har jag kollat lite och ser ut som vi kan få för kring 10-15:-

Tror det landar på 40-50:-

Vi ska göra om trädgården, sen hur många år det tar är en annan femma :D Men vi är extremt sparsamma, så vi sparar snabbt ihop pengar :)
 
Varför så stor yta med stenläggning? Vad är tanken bakom? Utnyttjande?
 
D
IMG_0416.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad gäller fönsterrenovering, så tittade jag på lösa spröjs till våra fönster, men dom kostar kring 2-300:- per fönster.

Så jag fick en liten idé att göra löstagbara spröjs av kabelkanaler för 15:- metern. Går snabbt att klippa till och blir otroligt stabila.

Än så länge ser det mycket lovande ut :) Kommer nog sätta spröjsen inne i fönstrena, men ni kan se ovan hur det ser ut när jag provade lite snabbt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
D
Jonatan79: varför inte?

Är än sålänge bara i ritningsstadiet som sagt, men tycker marksten är fint och vi har en stor gräsmatta på baksidan som barnen leker mycket på, så vi har inget direkt behov av gräset heller. :p En fråga om smak anser jag. Pengar/tid finns alltid om man ser på det långsiktigt.
 
D
Men som sagt, det är inte säkert att det blir sådär som det är på bilden. Kanske går runt sockeln med marksten hela vägen, men bryter av markstenen vid entrén.

Det som definitivt ska läggas är uppfarten (gammal sprucken asfalt nu) och fram till entrétrappen.

Sen får vi se när vi blir nöjda med ritningen :D
 
D
På byggmax får man 100 kvm marksten för 10 000. Men man får nog köra rätt många vändor :D tur att vi bor nära.
 
Jag skulle lagt sten på framsidan samt någon meter runt kortsidan, gräs är fint och billigt/enkelt. Lägg pengar på fina träd, kanske en pergola med klätterväxter på baksidan istället. Ang spröjs är det ovanligt på eran typ av hus, det passar kanske bättre på andra hustyper, men testa och känn efter då er lösning är väldigt billig och enkel, dock bör dom sitta på utsidan.
 
D
Jag tänker precis som du vad gäller spröjsen. Vi har sett några längre ner på gatan vilkas hus har fått en lyftning genom spröjs. Men vi ska prova på ett källarfönster och ett stort fönster. Ser det bra ut, så kör vi på det. :)

Bra input vad gäller marksten. Ska se hur ritningen blir i slutändan, men all input bidrar ju till det slutgiltiga resultatet :)
 
Y
Hum.. Kanske skulle överväga lite plattor ändå. Får åka och kika på "Vision Struktur Glimmer" hur kvaliten verkar.

Tycker det är komiskt att byggmax skriver: "Fri frakt, till butik" på vissa plattor, borde väl vara fri frakt från butik som man önskar sig rent spontant.
 
D
aa haha :D men dom har vissa grejer enbart på nätet. dom fraktar det fritt till butiken, så får man hämta. men det är som du säger ;)
 
S
Jag tycker att man ska köpa ett annat hus om man vill ha spröjsade fönster. Det passar sig inte.
 
  • Gilla
danlin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.