10 192 läst · 11 svar
10k läst
11 svar
kakel i bastu. Gips bakom?
Beror ju lite på hur varmt man tänkt ha det men en torrbastu ligger man väl sällan över 60 grader och då fungerar Jackon utmärkt. Ska man ha en riktig bastu fungerar det inte om man ska upp över 75!f91jsw skrev:
Jackon används ju ofta som formade bänkar eller rundade väggar i både torrbastu och ångbastu!
Hej, gammal tråd men hur gick det tillsist? Blev det gips bakom kakel eller något annat? Jag är i samma veva men har blivit kraftigt avrådd att ha gips bakom kakel i bastun av min kakelsättare.
Samtidigt fick jag svar från en annan badrumsbyggare i andra änden landet, som lagt ut massa riktigt snygga bastus i kakel på nätet, och att de kör gips.
Vem ska man lita på?
Samtidigt fick jag svar från en annan badrumsbyggare i andra änden landet, som lagt ut massa riktigt snygga bastus i kakel på nätet, och att de kör gips.
Vem ska man lita på?
Fick du någon motivering varför? Vi satte som sagt gips + kakel bakom kaminen för att skydda granpanelen som började förkolna för 17+ år sedan. Inte en enda fog / platta har spruckit och det är i en timring som står ouppvärmd 320 dagar om året.W wretan skrev:
Twcksr! Bra info att er bastu funkat så bra och så länge ”trots” vanligt gips.T Torrfura skrev:
Motiveringen löd att gips bara klarar 40graders värme. Sedan har vi ju taket som är en helt annan femma, där ska det ju inte kaklas.
Generella tipset verkar vara att mura väggarna, men vad sätter man då i taket?