Dags att färdigställa inkoppling av pump till dräneringsbrunnen (som grävdes ned i samband med dränering för över två år sedan men det talar vi tyst om).

Det (enligt mig svindyra) pumpbrunnspaketet från Pipelife hade glidkoppling/snabbkoppling för pumpen och här stöter jag på bekymmer. Jag antog att pumpen skulle haka fast och enkelt glida ned på plats när jag sänker ned den. Det verkar som att den hamnar i spåret men den glider inte ned. Gopro-kameran fungerar fint för brunnsinspektion.

IMG_6781.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6790.JPG
Skapa konto
IMG_6788.JPG
Skapa konto

Vågar inte pressa för hårt, det är dessutom svårt när det är 2.5 meter ned och PVC-röret som fungerar som handtag blir ganska vobbligt i de längderna.

Någon som har liknande lösning som kan komma med tips?

Jag tycker det ser ut att luta inåt neråt pumpen på nedre bilden, men det kanske är en synvilla?
Alltså röret ska dras inåt, i glidkopplingens riktning upptill.

FredrikR skrev:
Jag tycker det ser ut att luta inåt neråt pumpen på nedre bilden, men det kanske är en synvilla?
Alltså röret ska dras inåt, i glidkopplingens riktning upptill.
Har provat, både genom att vicka med pinnen jag har att hålla i och senare även fästa ett snöre i det centrerade blåa handtaget för att få allt mer i lod när man sänker ned.

Det löste sig med fett, lång träregel, hammare och milt våld.

kulle
Jag hoppas att du inte tog vanligt smörjfett?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.