5 382 läst · 5 svar
5k läst
5 svar
Cellplast underst i trossbotten
Vi håller på med ventilerad krypgrund, grunden står direkt på berg.
Underst i trossbotten, alltså under golvbjälkarna har vi lagt 50mm. cellplast. I facken har vi lagt 200mm. mineralull.
En snickare vi pratade menade att man absolut inte får bygga på det viset (edit: alltså med cellplast underst).. Stämmer detta verkligen och i så fall varför.. Det var nämligen hur smidigt som helst, extra isolering, ljust, rent och fint.
Underst i trossbotten, alltså under golvbjälkarna har vi lagt 50mm. cellplast. I facken har vi lagt 200mm. mineralull.
En snickare vi pratade menade att man absolut inte får bygga på det viset (edit: alltså med cellplast underst).. Stämmer detta verkligen och i så fall varför.. Det var nämligen hur smidigt som helst, extra isolering, ljust, rent och fint.
Hej
Varför dom avråder skulle kunna vara för att cellplast kan göra att konstruktionen inte andas tillräckligt, men det finns väl olika cellplaster med tror jag, en andas en annan inte.
Man vill att det skall kunna andas nedåt eftersom ovanpå kan man lägga golv som är täta, tex. plastmatta.
Då blir ju ev. fukt instängd mellan två täta skikt om det är tätt åt bägge hållen,,,.
Men har man cellplasten som andas så bör det vara helt ok.
/Tomson
Varför dom avråder skulle kunna vara för att cellplast kan göra att konstruktionen inte andas tillräckligt, men det finns väl olika cellplaster med tror jag, en andas en annan inte.
Man vill att det skall kunna andas nedåt eftersom ovanpå kan man lägga golv som är täta, tex. plastmatta.
Då blir ju ev. fukt instängd mellan två täta skikt om det är tätt åt bägge hållen,,,.
Men har man cellplasten som andas så bör det vara helt ok.
/Tomson
Jag tror han sade något om att försäkringarna inte skulle gälla eftersom cellplast är så brandfarligt som det är - kanske ligger något i det, men å andra sidan är det ju en del annat i ett hus som också är ganska brandfarligt och man har ju inte speciellt många brandrisker under huset..
Jag tycker det är ett alldeles utmärkt sätt att isolera bjälklaget på. För det första är det som ni säger diffusionstätt, dvs. den fuktiga luft som eventuellt finns i krypgrunden (främst på sommaren) kan inte diffundera upp i bjälklaget för att sedan en kall natt kondensera. Den fuktiga luft som finns inomhus vill stiga uppåt och diffunderar inte nedåt genom bjälklaget i vilket fall som helst. Dessutom är det fint att jobba med och kan utföras utan köldbryggor. I krypgrund finns normalt inga krav på brandskydd eftersom bränder uppstår där människor vistas och inte här. Kravet som är satt till B15 uppfylls av bjälklag, spånskiva och golvbeläggning.
Metoden rekommenderas t.ex. av Träguiden.
Metoden rekommenderas t.ex. av Träguiden.
Liknande trådar
-
Blind/Trossbotten av cellplast med tilläggsisolering av cellplast.
Byggmaterial & Byggteknik -
Cellplast eller trossbottenskiva
Fritidshus -
Extra isolera trossbotten från krypgrund med cellplast
Isolering -
Trossbottenskiva eller cellplast?
Grund & Markarbeten -
Är det dåligt att ha cellplastskivor istället för trossbottenskiva?
Grund & Markarbeten