2 649 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
Tips på hur man klämmer vindväv i skarvarna med stående panel och höga reglar
Jag bygger ett litet fritidshus på 35 kvadratmeter med loft. De stående reglarna runt huset är nästan fyra meter höga. Skall ha stående panel och alltså horisontella spikreglar. Om jag monterar vindväven horisontellt så räcker den inte mellan syll och hammarband (väven har en bredd på 2,75 m) och bör alltså klämmas med spikreglar i skarven som blir när jag lägger nästa varv med vindväv, dock vet jag inte vart jag ska klämma den då det inte finns något att fästa i. Monterar jag väven vertikalt så kan man skarva ovanpå de stående reglarna men spikläkten som jag ska fästa panelen i monteras ju horisontellt så det blir inte heller optimalt. Den bästa lösningen som jag kommit på hittills är att sätta duken vertikalt, spika en smal vertikal spikläkt på varje regel och sen horisontell grövre spikläkt som panelen spikas på. På köpet får man bättre luftning av panelen. Nackdelar med det är att det blir mer jobb, mer material, och att huset blir några cm större än bygglovet. Har ni några andra tips på lösningar?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Du har ju liggande spikläkt. Se till att få en vid skarven.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Det behövs inte. Se till att överlappa ordentligt och spänna duken så är du hemma.
Liknande trådar
-
Fixa "grus" på öppna spisen?! Tips
Färg, Måla & Tapetsera -
Tips på fasad på altan mot granne
Altan & Uteplats -
Tips på robust 4g/lte router för stugan (tektoniska)?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Tips för renovering av mindre rum i sommarstugan
Fritidshus -
Hur fäster jag elkabel på golvsockel? Tips om klammer?
El