Har grundmålat taket i en ny hall som är ganska liten och ganska mörk. Grundade 2 gånger. Märkte nu att jag inte har så mycket takfärg som jag trodde... Går det att hoppa över takfärgen? Grundfärgen är ju matt och jämn och jag tycker det ser bra ut. Vad kan hända?
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Vid målning av tak o väggar så använder man väl oftast inte en speciell grundfärg, utan det som kallas grundfärg är oftast en billigare färg av sämre kvalitet, som då framförallt har dålig täckförmåga. Men om du nu har fått OK täckning så är det väl OK.
Men just det faktum att det ofta är färg med dålig täckförmåga, och du nu bara målat två ggr med den borde innebära att ditt tak är lite flammigt, om du tittar noga.
Men just det faktum att det ofta är färg med dålig täckförmåga, och du nu bara målat två ggr med den borde innebära att ditt tak är lite flammigt, om du tittar noga.
Medlem
· Stockholm
· 716 inlägg
Jag skulle låta det vara om du är nöjd. Har också gjort så i något fall. Men om du ändå målar ett avslutande varv med riktig täckfärg kommer du se skillnaden......
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Hempularen:
Nej det är för tak och väggar. Grundfärg helmatt vattenbaserad.
Kan ju ha varit så att den vanliga täckfärgen var på kampanj medan grundfärgen var ordinarie pris och därför dyrare.
Nej det är för tak och väggar. Grundfärg helmatt vattenbaserad.
Kan ju ha varit så att den vanliga täckfärgen var på kampanj medan grundfärgen var ordinarie pris och därför dyrare.
Beckers brukar jag handla på Bauhaus och när man ändå är där så köper man en hink (10L) Swingcolor Tak & Vägg för 89kr (glans 5) och använder som grundfärg samt till tak eller allt om det är en mindre noggrann yta t.ex i en bod på tomten.Sir Duke skrev:
Om grundfärgen täcker bra och du är nöjd med färgen så räcker det.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Det där med billig färg till grundning. För rätt många år sedan köpte jag färg på rusta, tror det kostade 79 kr för 5 liter. Den använde jag som grundfärg på ny gipsvägg.
Efter första rollningen gick det inte att se tillstymmelse till färg på väggen, täckförmågan var helt absolut noll. Jag blev helt förbluffad. Jag hade ju inga höga förväntningar, men Sååå dålig trodde jag var helt omöjligt.
Efter första rollningen gick det inte att se tillstymmelse till färg på väggen, täckförmågan var helt absolut noll. Jag blev helt förbluffad. Jag hade ju inga höga förväntningar, men Sååå dålig trodde jag var helt omöjligt.