Det här gäller inte er med fotbollsplansgräsmattor förstås, men ni andra?

Jag har en rätt komplex yta med tre zoner och tre slänter på ca. 30 grader. Rabatter och två gångar (en grus och en trall).

Jag har nu under de första sex-sju veckorna med min Gardena Sileno+ 1600 (R160Li) justerat och flyttat begränsninsslinga och guidekabel ett oändligt antal gånger men fortfarande kör den fast lite nu och då... Nu ungefär ett par, tre gånger i veckan.

Oftast i slänterna där den verkar få för hård fart neråt och sen åker ut över begränsninsslingan. Ibland drar den lite för mycket över vid trallen och fastnar med ena hjulet utanför. Den har hamnat och studsa runt under studsmattan tills batteriet dog... Etc...

Så hur ofta får du rädda din robotgräsklippare?

Har du 30 graders lutning på flera ställen förstår jag att den kör fast. Det är långt över specifikationerna. Finns det inte terrängkit till Gardenan som det gör till Husqvarna? Hade kanske hjälpt till en del. Min 310:a har inte kört fast en enda gång i år ännu. Ganska normal tomt skulle jag tro. En del lutningar, smal passage, gungställning m.m.

Uh, 30% menade jag... Ca. 15-16 grader...

Ja det var ju lite skillnad då :) lutningar ut mot gränsen kan vara lite besvärligt ibland. Speciellt i blöt väderlek. Men kolla upp terrängkit. Kanske passar ifrån Husqvarna 310/315 till och med.

Annars när det gäller installation så brukar jag tänka att hellre lämna några cm extra oklippt för att få mer säkerhetsmarginal på ställe där det ändå är så att den inte kommer åt allt.

Ska kolla upp terrängkitet, kan ju passa. Dock har ju Gardenan redan "grova" hjul men hur grova jämfört med dessa är ju frågan...

Gör det! Vet inte hur mycket det skiljer på däck mönstret men det är mer tyngd i terräng hjulen iallafall.

Vilket drar ner klipptiden något antar jag...?

Bör vara ganska marginellt men det tar den igen om du sparar några driftstopp

quick skrev:
Bör vara ganska marginellt men det tar den igen om du sparar några driftstopp
Sant, ska maila HQ och fråga om hjulen.

Förra året gick min 330x hela säsongen utan att köra fast en enda gång tack vare terrängkitet. 100% tillförlitlig :) Tidigare år kunde den någon gång glida utför vid blöt väderlek.
I år har den fastnat 2 ggr redan på ett ställe där jag ändrat tråden. Får fixa det stället och dra tråden lite snällare.

Haft min klippare (Gardena 80Li) i ca en månad. I början körde den fast ganska ofta, men efter lite justeringar av tråden så är jag nu nere på kanske ett stopp i veckan. Det är oftast i slänten som den kör över slingan när det är blött, det är betydligt mer än 10 procents lutning där...

Halle81 skrev:
Haft min klippare (Gardena 80Li) i ca en månad. I början körde den fast ganska ofta, men efter lite justeringar av tråden så är jag nu nere på kanske ett stopp i veckan. Det är oftast i slänten som den kör över slingan när det är blött, det är betydligt mer än 10 procents lutning där...
Det låter ju som min historia... Jag satsar nog på ett terrängkit om det passar min Gardena R160Li...

Återkom gärna om dessa funkar även på Gardenaklipparna.

Halle81 skrev:
Återkom gärna om dessa funkar även på Gardenaklipparna.
Will do!
Jag har skickat frågan både till Gardena och HQ men inget svar ännu...

HQ har svarat att terrängkit endast är avsett för HQ's modeller (men egentligen inte att det inte passar). Gardena har svarat att Gardena Sileno+ från början är utrustad med "grovt mönster" på hjulen motsvarande det i terrängkitet (de säger dock inget om vikten)...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.