53 643 läst · 76 svar
54k läst
76 svar
Varning för IKEAS badrumsmöbler !!
Ikea har egna spånskivefabriker, högt automatiserade. Om dessa används även för badrumsmöbler vet jag inte.Skysodan skrev:
IKEA har flera spånskivefabriker för tillverkning, även i Sverige t.ex. i Hultsfred.Skysodan skrev:
En skiva kan pressas med olika hårdhet beroende var man ska sätta infästningar, så skivorna tillverkas utifrån vilken produkt de ska användas till och måste sedan kapas utifrån detta.
Även jag tror på att ytmaterialet är avgörande.
Redigerat:
Detta låter märkligt att Svedbergs skulle vara störst i världen på badrumsmöbler. Antingen är Svedbergs en internationell jätte eller så har resten av världen inte möbler av spånskiva i sina badrum. Hur ser det ut i badrummen i resten av världen?
Redigerat:
Kollade runt lite och det finns dyrare badrumsmöbler (än Ikea) med "fukttrög" MDF på följande märke:
* Vedum
* Gustavsberg
* IDO
Har ni erfarenhet av dessa (Vedum har blivit nämnd innan) hur bra klarar dem av fukten?
Finns det andra dyra märken som också har fukttrög material som jag har missat?
* Vedum
* Gustavsberg
* IDO
Har ni erfarenhet av dessa (Vedum har blivit nämnd innan) hur bra klarar dem av fukten?
Finns det andra dyra märken som också har fukttrög material som jag har missat?
Renoverare
· Stockholm
· 18 333 inlägg
Vi köpte Dansani, inte utsatt den för fukt än, men kvaliten är riktigt bra!
Vedum Gustavsberg och ido är inte dyra märken utan standard.yhzs8 skrev:
Har för mig att Millers är fina grejor.
Gabbe1 skrev:Här är det kanske på sin plats att fördjupa oss lite i begreppet "kvalitet".
En vanlig definition av kvalitet är: "en vara eller tjänsts förmåga att uppfylla, eller helst överträffa, en kunds krav och förväntningar".
Med andra ord så kan en spånskivemöbel för 199kr ha högre kvalitet än en ekmöbel för 20 papp. Det handlar helt enkelt om vilka krav och förväntningar man har, och där spelar ju faktiskt priset en avgörande roll.
Jag skulle nog vilja hävda att den definitionen av begreppet "kvalité" mer eller mindre omöjliggör en kvantitativ jämförelse. Och inte bara det... Din definition innebär att exakt samma produkt, med exakt samma fysiska egenskaper, kan ha en varierande kvalité enbart pga att man kan köpa produkten för X kr i butik 1, och Y kr i butik 2. Din definition skulle också innebära att det är omöjligt att avgöra en produkts kvalité innan man vet priset på den.
Kvalité menar jag enbart handlar om produktens fysiska egenskaper. De enda förväntningar som spelar in är de som handlar om produktens syfte. En kristallskål har inte som syfte att användas för att spela "fotboll" med, och således kan man inte använda några sådana förväntningar som argument för att kristallskålen var av lägre kvalité bara för att den inte kunde hantera det.
Det du pratar om skulle jag hellre kalla för "prisvärdhet", "värde för pengarna", eller "kvalité per krona".
Sen spelar det ingen roll vad det sitter för märke på möblerna i badrummet om ägaren är oaktsam.
Har varit på två årsbsikning där det varit Millers för 20-30 tusen i badrumet och grejorna ser ut som skit.
Vissa människor tror att bara för att det är ett badrum så tror dom att det går att dusch hela rasket.
Har varit på två årsbsikning där det varit Millers för 20-30 tusen i badrumet och grejorna ser ut som skit.
Vissa människor tror att bara för att det är ett badrum så tror dom att det går att dusch hela rasket.
Det är ju viktigt att skilja på "Upplevd" kvalitet och "Faktisk" kvalitet.
Att någon är nöjd med produkten de köpt innebär ju inte per automatik att den är bäst eller ens bra. Extremt fånigt exempel: om jag köper en bil med kaross av trolldeg för en krona och är nöjd med det så är kanske den upplevda kvaliteten ok men i jämförelse med andra (normala) bilar så är bilen ur ett hållbarhets- eller säkerhetsperspektiv inte av jämförbar kvalitet, utan sämre. Odiskutabelt.
//Ronnie
Att någon är nöjd med produkten de köpt innebär ju inte per automatik att den är bäst eller ens bra. Extremt fånigt exempel: om jag köper en bil med kaross av trolldeg för en krona och är nöjd med det så är kanske den upplevda kvaliteten ok men i jämförelse med andra (normala) bilar så är bilen ur ett hållbarhets- eller säkerhetsperspektiv inte av jämförbar kvalitet, utan sämre. Odiskutabelt.
//Ronnie
Har själv inte haft problem med Ikeas "godmorgon" kommod som vi satte vid förra renoveringen. Men jag ville bara inflika att jag personligen inte tror att någon leverantör är bättre än de andra. Trä och vatten har alltid haft ett komplicerat förhållande
Men man kan alltid ha tur vs otur när man köper saker också!
Men man kan alltid ha tur vs otur när man köper saker också!
Precis, det gäller att inte jämföra äpplen och päron...
i prisvärdhet kan en IKEA möbel för 500kr överträffa en skitdyr möbel som håller dubbelt så länge men kostar 5ggr så mycket.
I upplevd kvalitet kan en Jaguar eller Range Rover slå en Toyota. Fina materialval, går tyst, snygg styling, bra prestanda - jämfört med plastig och burkig och kass väghålling. Range Rover ägaren är troligen nöjd med sin produkt pga dess egenskaper.
I produktkvalitet kan en Toyota slå en Range Rover. Toyotan kanske under sina första levnadsår har (till sitt pris) relativt få fel. Medan Range Rover sägs vara en av de bilar som är på verkstad oftast och kostar mest pengar att äga.,
Så, en badrumsmöbel kan ju vara hur sjysst som helst, mjukstängande lådor, snygg design etc etc, men tål den inte fukt så har den inte så bra produktkvalitet, men den upplevda kvaliteten kan vara hög (tills den går sönder).
Eller är det nåt som ser ut som skit men håller bra... Tex en grej av plast, vi har faktiskt en sådan typ av produkt från IKEA (tror jag), nån slags förvaring på hjul helt i plast. Den tål att duschas med slang, men känslan i den är skit, den ser ut som skit. Men håller gör den. Badrummets Toytota.
Jag vidhåller nog att spånplattor inte hör hemma i fuktiga miljöer. Plast, metall, porslin eller möjligen solitt trä. Inte MDF eller spån... Det kommer aldrig att hålla i längden...
i prisvärdhet kan en IKEA möbel för 500kr överträffa en skitdyr möbel som håller dubbelt så länge men kostar 5ggr så mycket.
I upplevd kvalitet kan en Jaguar eller Range Rover slå en Toyota. Fina materialval, går tyst, snygg styling, bra prestanda - jämfört med plastig och burkig och kass väghålling. Range Rover ägaren är troligen nöjd med sin produkt pga dess egenskaper.
I produktkvalitet kan en Toyota slå en Range Rover. Toyotan kanske under sina första levnadsår har (till sitt pris) relativt få fel. Medan Range Rover sägs vara en av de bilar som är på verkstad oftast och kostar mest pengar att äga.,
Så, en badrumsmöbel kan ju vara hur sjysst som helst, mjukstängande lådor, snygg design etc etc, men tål den inte fukt så har den inte så bra produktkvalitet, men den upplevda kvaliteten kan vara hög (tills den går sönder).
Eller är det nåt som ser ut som skit men håller bra... Tex en grej av plast, vi har faktiskt en sådan typ av produkt från IKEA (tror jag), nån slags förvaring på hjul helt i plast. Den tål att duschas med slang, men känslan i den är skit, den ser ut som skit. Men håller gör den. Badrummets Toytota.
Jag vidhåller nog att spånplattor inte hör hemma i fuktiga miljöer. Plast, metall, porslin eller möjligen solitt trä. Inte MDF eller spån... Det kommer aldrig att hålla i längden...
Som sagt så försöker jag hitta alla märken med fukttrög MDF / leverantörer som påstår ha något sorts åtgärd mot fukt i deras trämöbler för den Ikea som jag har sväller (Ikea påstår inte att de använder fukttrög MDF så klart) och jag vill satsa på en dyrare med bättre skydd mot fukt (iaf om jag ska lita på leverantören).
Ovannämnda IDO, Vedum, Gustavsberg, IFÖ, Svedbergs alla påstår använder sig av fukttrög MDF. Dansani påstår att de kör med fukttrög lack (fugtbestandig på danska) och Duravit säger (på engelska) att deras trä yta är behandlat så den är "moisture resistent".
Och så finns vissa märke i samma prisklass som ovannämnda (eller dyrare som Miller) som inte har fukttrög MDF (Hafa, Aspen, Duobad, Noro, rätta mig om jag har fel ang. nån av dem) det är egentligen dem som jag skulle vilja undvika först eller med andra ord Ikea är mkt mer prisvärd än dem med tanke på lika "dåliga" materialval .
Ovannämnda IDO, Vedum, Gustavsberg, IFÖ, Svedbergs alla påstår använder sig av fukttrög MDF. Dansani påstår att de kör med fukttrög lack (fugtbestandig på danska) och Duravit säger (på engelska) att deras trä yta är behandlat så den är "moisture resistent".
Och så finns vissa märke i samma prisklass som ovannämnda (eller dyrare som Miller) som inte har fukttrög MDF (Hafa, Aspen, Duobad, Noro, rätta mig om jag har fel ang. nån av dem) det är egentligen dem som jag skulle vilja undvika först eller med andra ord Ikea är mkt mer prisvärd än dem med tanke på lika "dåliga" materialval .
Redigerat: