Claes Sörmland skrev:
Kalkbruk = släckt kalk + sand (kan lagras våt i en grav för den brinner inte)
Hydrauliskt kalkbruk = släckt kalk + sand + bränd lera med hydrauliska egenskaper (kan ej lagras för den brinner)

Vad gäller den släckta kalken (kalciumhydroxid) så finns det luftsläckt kalk och våtsläckt. Den luftsläckta kalken kommer torr på säck och kan heta saker som murkalk eller teknisk kalk. Den har gjorts av bränd kalk (kalciumoxid) som släckts med en begränsad mängd med vatten så att ett torrt pulver kan tillverkas. Det våtsläckta alternativet är den äldre varianten där ett överskott av vatten tillsats till den brända kalken. Den kommer våt på burk och blir därför oftare dyrare (=byggnadsvårdsbutik). Den ska ha vissa fördelaktiga egenskaper men jag har inte riktigt förstått vilka.
Våtsläckt kalk ger ett mycket segare bruk med bättre vidhäftning. Destu längre tid kalken är våtsläckt destu bättre blir den men redan efter två veckors våtsläckning är skillnaden väldigt stor.

Man kan köpa billig torrsläckt kalk i säckar och blanda bruk av det och låta bruket stå ett par veckor i bunkar eller tunnor övertäckta med plast. Då får man ett våtsläckt bruk som man kan späda med vatten till rätt konsistens och använda. Bra bruk av billig råvara.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M
Murade bruksfogen på skorstenen med hydrauliskt kalkbruk från målarkalk, köpt via en byggnadsvårdsbutik.

Verkar ha funkat bra än så länge, men gjorde det igår så jag kan inte mer än konfirmera att det är hårt och har inte spruckit.

Murade helt på frihand så därför är det inte helt jämnt. Dessutom första gången jag ger mig på att mura över huvud taget :)

En fråga bara - när jag blandade enligt påsens instruktion så blev det typ som fuktig smuldeg. Såg torrt ut men var fuktigt. Dvs helt omöjligt att få att fästa vertikalt.

Blandade därför ut små batcher med lite mer vatten, blev typ som lite tjockare mannagrynsgröt. Fäste mycket enklare mot plåten.

Vet någon av er vilken konsistens bruket bör ha när man murar med det?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M
heimlaga skrev:
Våtsläckt kalk ger ett mycket segare bruk med bättre vidhäftning. Destu längre tid kalken är våtsläckt destu bättre blir den men redan efter två veckors våtsläckning är skillnaden väldigt stor.

Man kan köpa billig torrsläckt kalk i säckar och blanda bruk av det och låta bruket stå ett par veckor i bunkar eller tunnor övertäckta med plast. Då får man ett våtsläckt bruk som man kan späda med vatten till rätt konsistens och använda. Bra bruk av billig råvara.
Kanske skulle veva ihop några kilon då och ställa undan i hink för att använda till nästa fog som ska täcka skarven mot plåten, men på nästa skorsten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.