34 273 läst · 99 svar
34k läst
99 svar
Anmäla Byggmax till ARN?
Byggmax är ett märkligt företag. Jag letade fönster i ett udda måTT och hittade till slut på byggmax. De visade sig vara på väg ur sortimentet och fanns inte i butiken i min stad. Frågade om de kunde ta hem från annan butik (25mil bort men borde ju ha transporter mellan huvudtaget och butiker hela tiden så inte en omöjlighet i min värld) som hade kvar, men nej så jobbade de inte. Jag fick isåfall beställa via nätet från den butiken. Gick in för att göra det och fick upp fraktkostnad på dryga 5000 (!!) för 5 små fönster. Totalt orimligt! Ringde kundtjänst igen, personen höll med om det, måste vara fel i datasystemet som.höll på att göras om, testa igen imorgon då ska det funka. Gjorde så med samma resultat
Ringde kundtjänst igen, annan person svarade. Jo frakten stämmer, det är vad en.kranbil kostar att köra tur och retur 50 mil enkom för dessa fönster. Dessutom fick jag veta att det var samma taxa om jag så bara hade köpt en skruv, det beräknades enbart på sträckan. Suck! Jag kunde köra efter fönstren många ggr själv för dessa pengar. Ville då att kundtjänst skulle dubbelkolla om butiken verkligen hade fönstren i lager och kunde lägga undan dem åt mig, det fanns nämligen inga direktnr till respektive butik. Nej lägga undan gick inte (!?)jag fick isåfall chansa på att de fanns kvar, men saldot kunde de dubbelkolla. Till och med medan jag väntade! Och svaret jag fick var att det inte stämde, det fanns bara ett fysiskt fönster kvar totalt i hela landet... Tur jag inte bara gav mig iväg.
Ringde kundtjänst igen, annan person svarade. Jo frakten stämmer, det är vad en.kranbil kostar att köra tur och retur 50 mil enkom för dessa fönster. Dessutom fick jag veta att det var samma taxa om jag så bara hade köpt en skruv, det beräknades enbart på sträckan. Suck! Jag kunde köra efter fönstren många ggr själv för dessa pengar. Ville då att kundtjänst skulle dubbelkolla om butiken verkligen hade fönstren i lager och kunde lägga undan dem åt mig, det fanns nämligen inga direktnr till respektive butik. Nej lägga undan gick inte (!?)jag fick isåfall chansa på att de fanns kvar, men saldot kunde de dubbelkolla. Till och med medan jag väntade! Och svaret jag fick var att det inte stämde, det fanns bara ett fysiskt fönster kvar totalt i hela landet... Tur jag inte bara gav mig iväg.
Mm lite det jag lider av här också, att kundservice ger väldigt olika och motsägande besked beroende på vem man får prata med. Jag vet inte om dom sitter med olika datasystem och ser olika saker (vilket ju vore helt galet) eller om vissa bara anstränger sig lite mindre än andra.Marias_hus skrev:
Detta ärende, och mina kontakter med dom, började egentligen redan när friggeboden var försenad. Jag fick 2a juni som leveransdatum vilket redan det var sent.
En vecka efter 2a juni ringde jag. Då sa personen på Byggmax att, jo det står andra juni som leveransdag men det är inte ovanligt med förseningar. Eftersom det bara var en vecka försenat så skulle jag bara avvakta och så bad dom mig ringa igen efter två veckor. Då först tyckte dom det var värt att undersöka mer vad som hänt leveransen. Nästan på dagen två veckor efter utsatt leveransdatum kom de första kollina, den 14e juni. Men då var alltså dörrpartierna inte med och har varit "försvunna" sedan dess...
Har du betalt via kreditkort? Kolla om du kan backa betalningen den vägen med hänvisning till att du inte fått leveransen? Annars kanske du ska gå över till skriftlig kommunikation så att du hela tiden har med historiken.
Kolla upp deras sortiment för att se om de har motsvarande dörrar lösa. Isåfall kanske du kan kräva att få hämta en sån i närmsta butik.
Jag tycker att byggmax är klart bästa bygghandeln. Bra öppettider, hela sortimentet på nätet och bra prisnivå. Och inget tjafs om konton och rabattsatser som de håller på med på i annan bygghandel. Jag håller dock med om att frakterna är tokigt dyra, men har insett att frakt inte är deras affärsidé helt enkelt.
Kolla upp deras sortiment för att se om de har motsvarande dörrar lösa. Isåfall kanske du kan kräva att få hämta en sån i närmsta butik.
Jag tycker att byggmax är klart bästa bygghandeln. Bra öppettider, hela sortimentet på nätet och bra prisnivå. Och inget tjafs om konton och rabattsatser som de håller på med på i annan bygghandel. Jag håller dock med om att frakterna är tokigt dyra, men har insett att frakt inte är deras affärsidé helt enkelt.
En tanke som jag haft i flera år är att de som har mest reklam på tv osv har detta av en anledning.
Bra företag, hantverkare osv har alltid fullt upp och behöver inte göra reklam för sig???
Bra företag, hantverkare osv har alltid fullt upp och behöver inte göra reklam för sig???
Till skillnad från de som skriver utifrån att faktiskt ha försökt ett gäng gånger, menar du.thomas33 skrev:
Det märkliga, tycker jag, är hur kan du veta vilka som har, och som inte har.
Eller så är det så att många små hantverksfirmor som är inriktade på privatpersoner inte tycker att TV-reklam är ett kostnadseffektivt sätt att nå kunderna?
Andra stora bygghandlare riktade mot privatmarknaden använder ju TV-reklam, t.ex. Bauhaus, Skånska Byggvaror.
Andra stora bygghandlare riktade mot privatmarknaden använder ju TV-reklam, t.ex. Bauhaus, Skånska Byggvaror.
Pelpets förslag är bra. Kontakta Byggmax och kräv att köpet går tillbaka (om du nu vill det). Beroende på deras svar, gör en anmälan till din bank/kortutfärdare om att du inte fått de varor du beställt vid detta köpet, och begär att du ska få krediterat beloppet. Banken startar en process, och jag tror det är ett rätt bra påtryckningsmedel gentemot butikerna, när banken hör av sig och påtalar att de fått betalt för något de inte levererat.
Jag har gjort så ett par gånger och det har funkat ypperligt. I mina fall har jag dock inte fått någon leverans alls, alltså inte ens någon del-leverans.
Men som sagt, kontakta byggmax och kräv återköp. Funkar det inte på telefon med kundtjänst så åk till butiken där du handlat, så du står öga mot öga med dem med grejerna i hand. Vill de ändå inte återköpa så kräv att de tar tillbaka grejerna tills dörrarna kommer, och be om ett kvitto att grejerna är återlämnade. Sedan kan du säga till banken att de har tagit tillbaka grejerna och att du nu vill ha återbetalning.
Allt detta förutsatt att du vill få till ett återköp, och har betalat med kreditkort.
Ett alternativ kan vara att kräva återbetalning med en summa motsvarande vad det kostar dig att köpa motsvarande dörrpartier från annat håll. Det är också ett alternativ att kräva ersättning för det, inklusive de övriga merkostnader det orsakar dig, vid en anmälan till ARN. Det kanske är det smidigaste alternativet egentligen.
Jag har gjort så ett par gånger och det har funkat ypperligt. I mina fall har jag dock inte fått någon leverans alls, alltså inte ens någon del-leverans.
Men som sagt, kontakta byggmax och kräv återköp. Funkar det inte på telefon med kundtjänst så åk till butiken där du handlat, så du står öga mot öga med dem med grejerna i hand. Vill de ändå inte återköpa så kräv att de tar tillbaka grejerna tills dörrarna kommer, och be om ett kvitto att grejerna är återlämnade. Sedan kan du säga till banken att de har tagit tillbaka grejerna och att du nu vill ha återbetalning.
Allt detta förutsatt att du vill få till ett återköp, och har betalat med kreditkort.
Ett alternativ kan vara att kräva återbetalning med en summa motsvarande vad det kostar dig att köpa motsvarande dörrpartier från annat håll. Det är också ett alternativ att kräva ersättning för det, inklusive de övriga merkostnader det orsakar dig, vid en anmälan till ARN. Det kanske är det smidigaste alternativet egentligen.
Byggmax har klart sämre öppettider än alla utom Beijer. Men Beijer har å andra sidan bättre priser än Byggmax, det gäller bara att fråga. Och fördelen med Beijer är att det i alla fall finns någon att fråga. Här i Göteborgsregionen, alltså.
Dock måste jag säga att det är bökigt med Beijer och deras rabattsystem. Men sortimentet och servicen ute på brädgården är det ingen som slår, ja möjligen når XL samma nivå, där har jag bara handlat en gång, alltid dyrare utan att erbjuda något mervärde. Enda gången de gjorde skillnad var på fermacell våtrumsskivor som en XL en bit bort hade bra pris på.
Dock måste jag säga att det är bökigt med Beijer och deras rabattsystem. Men sortimentet och servicen ute på brädgården är det ingen som slår, ja möjligen når XL samma nivå, där har jag bara handlat en gång, alltid dyrare utan att erbjuda något mervärde. Enda gången de gjorde skillnad var på fermacell våtrumsskivor som en XL en bit bort hade bra pris på.
Här i Falun har vi XL, Karl Hedin och Byggmax att välja på, och i den trion så vinner Byggmax de flesta ronderna. Bäst öppettider, bäst pris och hela sortimentet på nätet med slutpriset angivet. Däremot är de mycket sämre på service och leveranser.
För ett tag sen skulle jag ha en stapel med OSB-skivor, tror det var ett 60-tal eller så. Mellan Byggmax och Karl Hedin skiljde det över 20% och då jämförde jag ändå med byggfirme-rabatt hos Karl Hedin. Frakten var dock betydligt dyrare på Byggmax. Och tack vare forum som detta så behöver jag sällan kunskapen som bygghandeln erbjuder.
För ett tag sen skulle jag ha en stapel med OSB-skivor, tror det var ett 60-tal eller så. Mellan Byggmax och Karl Hedin skiljde det över 20% och då jämförde jag ändå med byggfirme-rabatt hos Karl Hedin. Frakten var dock betydligt dyrare på Byggmax. Och tack vare forum som detta så behöver jag sällan kunskapen som bygghandeln erbjuder.
Hedins har webhandel nu också, inte på långa vägar bäst, men du kan se saldo och vad DU får betala med rabatt.pelpet skrev:Här i Falun har vi XL, Karl Hedin och Byggmax att välja på, och i den trion så vinner Byggmax de flesta ronderna. Bäst öppettider, bäst pris och hela sortimentet på nätet med slutpriset angivet. Däremot är de mycket sämre på service och leveranser.
Be dem ordna ett konto nästa gång du är in.
Galet stort Hedins i Falun!
Medlem
· Östergötland
· 586 inlägg
Har Beijer bättre priser? Om vi tar en vanlig regel 45x95 c14, så kostar den på Byggmax 11,25/m och på Beijer 23,29.thomasx skrev:Byggmax har klart sämre öppettider än alla utom Beijer. Men Beijer har å andra sidan bättre priser än Byggmax, det gäller bara att fråga. Och fördelen med Beijer är att det i alla fall finns någon att fråga. Här i Göteborgsregionen, alltså.
Ok, du får någon form av rabatt, men så mycket kan det väl knappast bli?
Nybyggare
· Stockholm
· 367 inlägg
Att köra ut en skruv med kranbil verkar dumt :xMarias_hus skrev:Byggmax är ett märkligt företag. Jag letade fönster i ett udda måTT och hittade till slut på byggmax. De visade sig vara på väg ur sortimentet och fanns inte i butiken i min stad. Frågade om de kunde ta hem från annan butik (25mil bort men borde ju ha transporter mellan huvudtaget och butiker hela tiden så inte en omöjlighet i min värld) som hade kvar, men nej så jobbade de inte. Jag fick isåfall beställa via nätet från den butiken. Gick in för att göra det och fick upp fraktkostnad på dryga 5000 (!!) för 5 små fönster. Totalt orimligt! Ringde kundtjänst igen, personen höll med om det, måste vara fel i datasystemet som.höll på att göras om, testa igen imorgon då ska det funka. Gjorde så med samma resultat