fiskbuggaren skrev:
[bild]
Vi kör selektivt med blåslampa, följt av vertikalskärning, stödsådd och dressning över hela mattan. Vi tar nog och byter från algomin till något lite lätt försurande också.
Låter klokt. Hittar du något bra gödsel med lite eller inget fosfor?

För att försura jorden något skulle du kunna blanda i järnsulfat i granulatform i gödslet.
 
Jag svarar mig själv angående gödsel utan fosfor. Här jag jag hittat följande två, där den första är allra mest prisvärd:

- YaraLiva Kalksalpeter (NPK 15-0-19)
- Algomin gräsgödsel (15-0-9)

Då vitgröe älskar fosfor kan det vara idé att använda ovan på utsatta områden istället för NPK fullgödsel.
 
  • Gilla
rinoume
  • Laddar…
Hur mår det önskade gräset utan fosfor då?
 
Paxman skrev:
Hur mår det önskade gräset utan fosfor då?
Oklart. Jag har inte läst några studier som undersöker saken djupare, utan jag har bara läst rekommendationer att man ska undvika fosfor.

Gräset behöver ju främst fosfor för rotbildning, allra mest vid nyetablering. Så en redan etablerad gräsmatta borde inte ha några problem om man inte tillför fosfor under ett par säsonger. När vitgröen förhoppningsvis blivit nära utkonkurrerad kan man börja gödsla som vanligt igen.

Områden som varit dominerad av vitgröe där man nysår blir man ju illa tvungen att gödsla med fosfor för att få fart på gräset. Så där får man se till att ha eliminierat vitgröen ordentligt först så att den inte hinner gro först på sin fröbank. Jag har "hyvlat" några områden i gräsmattan och vänt upp och ner på bitarna för att säkerställa att fröbanken är nollad.
 
Redigerat:
Då kanske jag ska omvärdera avsikten att skaffa Super Gramino-gödsel i år. Den innehåller NPK 20-2-8, alltså mer kväve men ändå lite fosfor...
 
Här är en studie som tyder på att det tar 5-7 år för fosforn att gå ur jorden och ge etablerat gräs symptom på fosfor-brist. Då ädelgräs har djupare rötter kan de nå de fosfordepåerna djupare, i motsats till vitgröe som bara har ytliga rötter. Studien var ganska omfattande men det var slutsatsen jag gjorde efter lite skrap på ytan.

Fördelar med att svälta vitgröen på fosfor är enligt den här studien att den etableras långsammare och producerar färre frön:
In general, plant size and seed production increased as P rate increased, while days to maturity decreased. The addition of P decreased the number of days to maturity. [...] Overall, the addition of any P produced larger and more productive Poa annua.
Att ta bort fosfor från gödslingen är inte tillräckligt som enda åtgärd, men kombinerat med andra åtgärder är det effektivt.
 
Redigerat:
bygg_novis skrev:
Enligt rapporterna i bif länk, har Ättika en viss effekt på Vitgröe.

[länk]
[länk]

Testar nu att bespruta Vitgröet punktvis (rikligt) med Ogräsättika och med Hozelocks ogrässtav, se länken.
[länk]

Vid besprutning dör gräset och Vitgröet rund besprutningspunken. Ogräsättika har dålig effekt på normalt rotsystem, verkar som att gräsets rötter klarar sig, medans Vitgröets rötter är ganska ytliga och känsliga och lättare påverkas. Det gäller att träffa hela plantan o rotsystemet, lämpligast direkt efter klippning. Gräsets rötter verkar klara sig och gräset börjar komma upp efter ca 1-2 veckor (hoppas det är gräs och inte Vitgröe)

Återkommer med ytterligare rapport!!
Hur gick det för dig med besprutningen med ättika? Jag provade på några områden i gräsmattan då jag tycker teorin är intressant. På ena stället stendog allt gräs direkt och efter en månad hade inget nytt gräs ännu tittat upp.

Ett annat område (område 1 i ett tidigare inlägg) besprutade jag med ättika tre helger i rad utan att få död på gräset. Efter första besprutningen återuppstod cirka 80% av gräset. Andra gången 60%, tredje gången 40%. Inget annat än vitgröe tittade upp tyvärr.

Ett bättre test vore nog att bespruta ett område som inte har så hög andel vitgröe, med en svag koncentration vid upprepade tillfällen.
 
Redigerat:
mg765 skrev:
Jag svarar mig själv angående gödsel utan fosfor. Här jag jag hittat följande två, där den första är allra mest prisvärd:

- YaraLiva Kalksalpeter (NPK 15-0-19)
- Algomin gräsgödsel (15-0-9)

Då vitgröe älskar fosfor kan det vara idé att använda ovan på utsatta områden istället för NPK fullgödsel.
Rättar mig själv. YaraLiva Kalksalpeter innehåller 19% kalcium och inte kalium. NPK är därför 18-0-0.
 
Hej,

Jag har sett att det finns ogräsmedel som stoppar frön från Vitgröe (poa annua) att gro. Sök t.ex efter Scotts Halts Crabgrass and Grassy Weed Preventer. Den verkar främst finnas för försäljning i USA och produkten i sig är inte särskilt dyr. Men frakten gör det nästan oförsvarbart ekonomiskt.

Produkten appliceras på hösten och hindrar i princip allt från att gro, så man ska inte använda den om man tänker stödså eller har nyanlagt mattan.

Jag är lite sugen på att pröva, i ett desperat försök att minska mängden vitgröe nästa sommar. Är det någon som provat? Är det helt vansinnigt?
 
HusköpareS skrev:
Hej,

Jag har sett att det finns ogräsmedel som stoppar frön från Vitgröe (poa annua) att gro. Sök t.ex efter Scotts Halts Crabgrass and Grassy Weed Preventer. Den verkar främst finnas för försäljning i USA och produkten i sig är inte särskilt dyr. Men frakten gör det nästan oförsvarbart ekonomiskt.

Produkten appliceras på hösten och hindrar i princip allt från att gro, så man ska inte använda den om man tänker stödså eller har nyanlagt mattan.

Jag är lite sugen på att pröva, i ett desperat försök att minska mängden vitgröe nästa sommar. Är det någon som provat? Är det helt vansinnigt?
Jag har letat tidigare efter en pre emergent, men det verkar inte finnas i Europa. Det ska vara det allra effektivaste sättet att bli kvitt vitgröen, men jag är inte heller så sugen på att betala den dyra frakten eller eventuella följder det kan innebära om paketet fastnar i tullen. Inbillar mig att det kan bli problem med framtida resor till USA.

Men om du köper några säckar a 500m2 så köper jag gärna en skvätt ;)

Ett hemmagjort recept för en pre emergent sägs vara corn gluten meal (majsglutenfoder?). Oklart hur effektivt det är dock och ska vara "finicky, expensive and hard to find". Lättast verkar att få tag på det i form av hundfoder (prairie meal).
 
Redigerat:
  • Gilla
JT8 och 1 till
  • Laddar…
Tanken slog mig - en metod skulle kunna vara att så stora mängder klöver över ytor som helt tagits över av vitgröe. Ett kilo vitklöver kostar 129:- och ska räcka till 1500 m2. När, förhoppningsvis, vitgröen konkurrerats ut av klövern kan man busenkelt utrota den med bekämpningsmedel som ju är mycket effektiva mot alla tvåhjärtbladiga växter. När klövern är borta är det fritt fram för ädelgräset igen.

Klövern är lättetablerad, har låga näringskrav, är mycket torktålig och har en fin mörkgrön färg, den borde enkelt kunna konkurrera mot vitgröe. Någon som vill vara försökskanin? :rolleyes:
 
Redigerat:
  • Gilla
Kenjo75
  • Laddar…
Känns lite omständligt...eftersom klövern knappast tar hand om alla vitgröefrön som ligger i marken lär de ju dyka upp så fort man bekämpat klövern. Bättre då tror jag att köra jordfräs över hela ytan på hösten och så önskvärt gräs, och låta det konkurrera ut vitgröen på våren.
 
mg765 skrev:
Jag svarar mig själv angående gödsel utan fosfor. Här jag jag hittat följande två, där den första är allra mest prisvärd:

- YaraLiva Kalksalpeter (NPK 15-0-19)
- Algomin gräsgödsel (15-0-9)

Då vitgröe älskar fosfor kan det vara idé att använda ovan på utsatta områden istället för NPK fullgödsel.
Fast innehåller inte de båda kalk? Det är väl inte så bra när det gäller vitgröe?
 
Peterr Johansson skrev:
Fast innehåller inte de båda kalk? Det är väl inte så bra när det gäller vitgröe?
Så är det. Men mängden kalk är förhållandevis liten i dem så jag tror det är försumbart. Om man blandar i lite Ferrogent granulat i samband med gödslingen så borde påverkan bli försurande alternativt nollad i stället.
 
Redigerat:
mg765 skrev:
Så är det. Men mängden kalk är förhållandevis liten i dem så jag tror det är försumbart. Om man blandar i lite Ferrogent granulat i samband med gödslingen så borde påverkan bli försurande alternativt nollad i stället.
Dock står det ju att det har en väldigt stor kalkeffekt.
Järnsulfat ska väl vara bra också för att just motverka vitgröe? Dock undrar jag hur det är med att lägga i järnsulfat på gärsmatta som har nysådda strån i sig?
Jag körde med vertikalskärare i gräset och stödsådde och la på toppdress tidigare i somras, kan du nya stråna ta skada?
Vet ju att Stroller Kombi Plus kan förstöra nysådd gräsmatta, innehåller inte det järnsulfat?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.