Jag har en massa oönskade grässorter i gräsmattan. Jag förmodar att det ljusare är vitgröe, men jag har även tjockare och mörkare gräs.

DSC_0014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min förhoppning är att det ska gå att lösa med vertikalskärning, kortklippning och gödning.

Någon som kan rekommendera något eller har några andra idéer.
 
Jag har gett mig på det med krattan och det ljusa gräset lossnar i stora tussar. Ska stödså lite finare gräs.
Återkommer med resultat.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Bild 1 och 3 är ängsgröe (det blågröna) vilket är synnerligen önskvärt.
Bild 2 kan vara vilket gräs som helst som precis har grott.
Bild 4 ser misstänkt ut att vara vitgröe. Det lägger sig ner och växer i ett virrvarr under den "välkammade" ytan. Axen på vitgröe är typiskt rödlila och lossar med rötterna om man drar dem axiellt.
 
Lite info om vigröe i gräsmatta:

- gror enbart på fröer som de släpper kontinuerlig över hela säsongen. Fröerna gror enbart vid tillgång till direkt solljus.
- gillar inte torka allsr. Jag har testat att sveda gräset lätt med brännare. Dog direkt. Gäller bara att så nytt direkt i detta.
- gillar högre pH. Gynnas alltså av kalkning
- gödsling skall vara fosforfattig. Den andra siffran i NPK-halten. Exvis 20-2-5

Jag noterar även att det inte finns någon vitgröe under skuggsidan av träd. Där har rödsvingenln och i viss mån ängsgröen stadigt fäste,
 
  • Gilla
Jonord och 2 till
  • Laddar…
Enligt Sveriges gräsguru Olle Berg finns det egentligen bara ett sätt att bekämpa vitgröe, och det är att ge det önskvärda gräset optimala förutsättningar. Dvs man måste se till att det önskvärda gräset trivs så bra, och blir så tätt, att vitgröen konkurreras ut.

Vitgröen är ettårig men jorden innehåller miljontals frön som bara väntar på att få chansen att gro, så att rensa manuellt är enbart en temporär lösning. Om förutsättningarna är likadana nästa säsong kommer det vara lika mycket vitgröe att rensa igen.

Man bör klippa med uppsamlare eftersom, precis som Johan skrev tidigare, vitgröen sätter frö flera gånger per säsong. Alla dessa frön stannar ju i gräsmattan om man låter gräsklippet ligga kvar.

Korrekt jordmån, korrekt gödselprogram, verktikalskärning ,stödsådd och dressning för att få en så tät matta det går är receptet enligt Olle Berg.

Vi är inne på år två av renoveringen av vår matta (som såg förfärlig ut när vi köpte huset) och förändringen är häpnadsväckande! Grannarna öser lovord, och det är underbart att gå barfota på den. Det är mycket vitgröe kvar, så i år är det storoffensiv planerad. Många kilo gräsfrö har införskaffats och skall nu sås ut i det befintliga gräset! Vi gödslar efter Olle Bergs program och klipper gräset ofta.

Den stora skillnaden var vertikalskärningen, med påföljande nysådd, vi gjorde förra året. Rekommenderas starkt!
 
  • Gilla
Fredrik.Ö
  • Laddar…
Vitgröen verkar leta sig in i gräsmattor som sköts normalt. Olle Berg räknas inte hit, för det är ren kembombning. Åker hellre på semester för de pengarna. Folk som skiter in sin gräsmattor/mossmattor, verkar inte får vitgröe heller.

...och mina grannar öser lovord över all vitgröe, så det väger lätt. ;)
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Här är en intressant rapport som rör vitgröe i golfgreener från norska Bioforsk: http://www.bioforsk.no/ikbViewer/Content/82974/Poa annua Alnarp feb 2011.pdf

Det dras en del intressanta slutsatser.

Bekämpa vitgröe:
Törkebasert vanning – mest mulig törr yta
Dränering: Få inn oksygen i rotsonen .
Fjern fröbanken av vitgröe Fjern avklipp når vitgröen frör sig (fairway !).
Bygg opp bank av konkurransesterke sorter
Stör inte ytan mer än nödvändig
Hålpipa / reså når jordtemperaturen gynnar groning av ädelgräsen.
Klipp ikke för lågt.
Behovsprøvd gjødsling tilpasset den enkelte art.
Undvik för höga P-nivå i jorden.

Bra förhållanden för vitgröe:
Daglig metningsvattning.
Bygg opp fröbanken: Ikke fjerne avklipp når fröproduksjonen er størst.
Holpipa / vertikalskjära når vitgröen har frödd sig i maj.
Behovsprøvd, relativt kraftig Ngjødsling: 2.0 – 2.5 kg N/100 m2.
pH 5.5-7.0
Ikke ammoniumsulfat.
Högt P-innehåll i jorden, evt. högt P-innehåll i gjødsla.
Vekstreguelring med Primo
Dekking foran vinteren.
Bruk svampmedel !
För bästa resultat rekommenderas sådd av nytt gräss under juni, så att den hinner etablera sig till hösten när vitgröen gror (sid 10-11).

Angående vertikalskärningen så rekommenderar de juni eller augusti, när ädelgräset har större konkurrensformåga (sid 11). Fail för min del som gjorde detta igår.
 
Redigerat:
Enligt rapporterna i bif länk, har Ättika en viss effekt på Vitgröe.

http://pub.epsilon.slu.se/3866/1/179_Hansson.pdf
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/rapport_lantbruksteknik/RLT179/RLT179.HTM

Testar nu att bespruta Vitgröet punktvis (rikligt) med Ogräsättika och med Hozelocks ogrässtav, se länken.
http://webshop.hozelock.se/sv/ograsbekampning/ograsbekamp.stav-wonderweed/

Vid besprutning dör gräset och Vitgröet rund besprutningspunken. Ogräsättika har dålig effekt på normalt rotsystem, verkar som att gräsets rötter klarar sig, medans Vitgröets rötter är ganska ytliga och känsliga och lättare påverkas. Det gäller att träffa hela plantan o rotsystemet, lämpligast direkt efter klippning. Gräsets rötter verkar klara sig och gräset börjar komma upp efter ca 1-2 veckor (hoppas det är gräs och inte Vitgröe)

Återkommer med ytterligare rapport!!
 
  • Gilla
kallex300 och 1 till
  • Laddar…
bygg_novis skrev:
Testar nu att bespruta Vitgröet punktvis (rikligt) med Ogräsättika och med Hozelocks ogrässtav, se länken.
Intressant teknik. Dock undrar jag lite över ditt val av verktyg när det står "EJ LÄMPLIG FÖR ANVÄNDNING AV ÄTTIKA!" i produktbeskrivningen...:screwy:
 
Jag tror att det mer avser funktionen då denna spruta sprutar på ett mycket begränsat område. Ättika skall i normalfallet påföras rikligt på hela plantan, det är bara de delar av växten som träffas av Ättikan som dör.

Allt i sprutar är av plast och skall således ej påverkas av Ättikan.
 
För 236 kr är det ju värt att testa! (y)

Denna metod är dock inte aktuell för mig, då jag har vitgröe i verkligen hela mattan. Det är ganska små plantor så det är omöjligt att identifiera enskilda exemplar.

mg765,

Det var mycket intressant att läsa vad norrmännen kommit fram till. I stort stämmer det ju med vad Olle Berg förespråkar med ett par undantag. Först skiljer sig råden när det gäller bevattning, där Olle säger att man ska vattna rejält med rotblöta medan norrmännen skriver att man ska hålla ytan torr och endast vattna vid behov. Sen skiljer det sig gällande vertikalskärningen. Olle säger att det SKA göras i maj (även fail för mig förra året) medan norrmännen säger att det är fel tid.

Jag följde igår rådet att bygga upp fröbanken med önskvärda sorter genom att riktigt gödsla med frö över befintlig matta. Den här gången blev det Weibulls "Extra Green" till skillnad från förra året då vi körde "Villa Classic". Det blev också ett par kilo "Skugga" på de ställen gräset visat sig inte bli så starkt pga skuggiga lägen. Enligt prognosen ska det komma en hel del regn de närmaste dagarna vilket jag hoppas kommer hjälpa fröna att gro, trots att jag inte dressat något den här gången.
 
Här är en mycket intressant vetenskaplig artikel som rör järnsulfat och vitgröe:
The Effect of Ferrous Sulfate on Annual Bluegrass [...]

Slutsatsen är att en högre doser av järnsulfat (48,8 kg/ha) missgynnar vitgröen och samtidigt gör andra ädelgräs mer konkurrenskraftiga. Nackdelar (sett ur golfperspektiv) är att gräsmattan blir väldigt mörkgrön.

Conclusion
Bi-weekly applications of ferrous sulfate can produce desirable results for annual bluegrass, silvery thread moss, and dollar spot control, but may also have a negative effect on turf quality. The annual bluegrass coverage decrease in the 0 ferrous sulfate indicates that ammonium sulfate and refraining from the application of phosphorus and potassium fertilizers can slowly reduce annual bluegrass coverage. The low ferrous sulfate rate increases turf quality compared to 0 ferrous sulfate and slowly suppresses annual bluegrass populations, but is not as effective in annual bluegrass or silvery thread moss control as the higher ferrous sulfate rates. The medium ferrous sulfate rate increased turf quality (even during summer stress), almost transitioned a mixed stand of annual bluegrass and creeping bentgrass to a bentgrass monoculture, and suppressed silvery thread moss colonies. The high ferrous sulfate rate is effective at lowering annual bluegrass populations, silvery thread moss, and controlling dollar spot, but caused a dark green to black color that may be aesthetically unacceptable to golf course superintendents. In addition, during the late-summer months the highest ferrous sulfate rate can cause annual bluegrass populations to quickly thin, causing voids in turf that can take weeks to adequately recover density.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Jag har två områden i min gräsmatta som har väldigt mycket vitgröe som jag tänkt göra en insats mot i år. Så här har jag tänkt gå tillväga, jag får återkomma med resultat!

Område 1:
- Cirka 20 m2 yta efter en pool. Kompakt jord, 100% vitgröe.
- Spraya med ättika i två omgångar för att döda så mycket som möjligt av vitgröen
- Vattna ut järnsulfat, ca 90 gram i 10 liter vatten för 20 m2 varannan vecka t.om oktober.
- I juni, vertikalskär våldsamt och kratta bort så mycket som går. Gör lufthål med grep för att göra jorden mindre kompakt. Toppdressa ca 2 cm jord och så nytt gräsfrö. Täck över med fiberduk och vattna dagligen.
- Nästa år, vattna ut 45 gram järnsulfat, april-oktober.
- Toppdressa 1 cm och stödså i juni.
- Nya vitgröetuvor ryckes för hand.

Område 2:
- Cirka 20 m2 nysådd yta under 2015. Ganska kompakt yta, 60% vitgröe.
- Vattna ut järnsulfat, ca 90 gram i 10 liter vatten för 20 m2 varannan vecka t.om oktober.
- I juni, gör lufthål med grep för att göra jorden mindre kompakt. Toppdressa ca 1 cm jord och stödså gräsfrö. Täck över med fiberduk och vattna dagligen.
- Nästa år, vattna ut 45 gram järnsulfat, april-oktober.
- Toppdressa 1 cm och stödså i juni.
- Nya vitgröetuvor ryckes för hand.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi kör selektivt med blåslampa, följt av vertikalskärning, stödsådd och dressning över hela mattan. Vi tar nog och byter från algomin till något lite lätt försurande också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.