J
Bad en firma i höstas sätta nya vindskivor. Haft andra snickare här i annat syfte som reagerat lite på plåten vid nocken. Är lite osäker på om detta verkligen är korrekt gjort. Den gamla plåten satt inte så långt ifrån uppe vid nocken.
Nu är det liksom fritt in för regn att ta sig in som det ser ut. Fundera på om jag ska öppna en diskussion med snickaren om att få det åtgärdat. Plankan är inte vad jag vet målad heller där "öppningen" är, tror bara den är grundmålad på framsidan (skall täckmålas framme på nu i sommar).
Hur tycker ni det ser ut?

Se bilderna här:

• 20160621_205218.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20160621_205231.jpg
    Skapa konto
  • 20160621_205239.jpg
    Skapa konto
Det ser tokigt ut men sen är det långt ifrån.

Vissa bockar plåten över nockpannan, över till andra sidan. Persoligen tycker jag det ser förjävligt ut. Föredrar urjackad nockpanna. Låg nockbräda för nockpannor samt hög vindskiva i kombo med bockad plåt kan nog bli sådär.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
J
Ser denna bilden bättre ut? Med lite mer zoom.

• zoom.PNG
    Skapa konto
Jo det där är ju knasigt. Man måste klippa och överlappa vid nocken på en sådan vinklad plåt

J
TotalControl skrev:
Vissa bockar plåten över nockpannan, över till andra sidan. Persoligen tycker jag det ser förjävligt ut. Föredrar urjackad nockpanna. Låg nockbräda för nockpannor samt hög vindskiva i kombo med bockad plåt kan nog bli sådär.
Hängde inte med riktigt. Ser detta förjävligt ut som vi har det?

J
TotalControl skrev:
Ser illa ut.
Okej, jag kontakta snickaren så får vi hoppas han vill åtgärda/fixa detta.

Sättet att lösa plåten på. Man kan gå över med plåten så man har gjort i erat fall eller så kan man jacka ur nockpannan eller lägga en nockpanna på plåten. Det kräver iofs att man tänker till lite med höjderna. Det var min persolinga åsikt om det olika sätten.

Om vi återgår till eran bild så tycker jag att den ser lite "extra" konstig ut. Som det ser ut nu så är det vidöppet mellan nockpanna och baksidan av vindskivan. Sitter vindskivan högre upp än den brukade göra när ni tyckte det såg bra t, innan bytet dvs?

Edit tillägg: Ser ut som på bilden när man tittar nogrannare att man bara har gått upp med plåten och inte klippt och bockat den över.

Redigerat:
J
TotalControl skrev:
Sättet att lösa plåten på. Man kan gå över med plåten så man har gjort i erat fall eller så kan man jacka ur nockpannan eller lägga en nockpanna på plåten. Det kräver iofs att man tänker till lite med höjderna. Det var min persolinga åsikt om det olika sätten.

Om vi återgår till eran bild så tycker jag att den ser lite "extra" konstig ut. Som det ser ut nu så är det vidöppet mellan nockpanna och baksidan av vindskivan. Sitter vindskivan högre upp än den brukade göra när ni tyckte det såg bra t, innan bytet dvs?

Edit tillägg: Ser ut som på bilden när man tittar nogrannare att man bara har gått upp med plåten och inte klippt och bockat den över.
Hej,
Ja den sitter högre upp än vad den gjorde innan bytet. Innan så var plåten "rakt över takpannorna". Nu fick de liksom böja ner plåten mot pannorna. Och då fick detta problemet som du ser där uppe på toppen. Så att bocka till och klippa den på toppen och "vinkla den neråt" Så det inte är öppet in är ett sätt att lösa det? Eller är det även problem med att själva vindskivan sitter för högt också?

Det normala är väl att nockpannan ligger över plåten!?
Det här ser ju för bedrövlig ut.

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
J
Hur hade ni gjort? Fått plåten klippt och bockad? Eller försökt få dem att göra om hela arbetet? Värt att reklamera i detta läget?

Jessica Lundgren skrev:
Eller är det även problem med att själva vindskivan sitter för högt också?
Nej tvärtom.
Det är bättre att plåten är bockad snett ner över pannorna.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
J
sblixten skrev:
Nej tvärtom.
Det är bättre att plåten är bockad snett ner över pannorna.
Okej. Så klippa till och bocka ner den snett över är good enough?

Jessica Lundgren skrev:
Okej. Så klippa till och bocka ner den snett över är good enough?
Exakt hur det ser ut och hur man löser det är svårt att se på bilderna och går dessutom att göra på olika sätt, men jag skulle tro att det bara är plåtbiten över nock som behöver åtgärdas och inte själva vindskivorna.
Rent funktionsmässigt är det att vatten inte skall ta sig in samt att det inte blåser bort vid storm.
Sen det estetiska får ni själva värdera....titta på andra hus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.