3 177 läst · 19 svar
3k läst
19 svar
Nej till hiss utanpå huset
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 117 inlägg
Han har svårt att ta sig ut ur huset utan hiss men byggnadsarean är redan för stor.
Du kan läsa artikeln här: Nej till hiss utanpå huset
Du kan läsa artikeln här: Nej till hiss utanpå huset
Går det inte att bygga hissen som en separat byggnad med gångar utan tak ut till den? För är konstruktionen väl på plats sedan, så är det lättare att få bygglov för att bygga in den. Sedan borde han ta kontakt med handikappsförbunden (eller den organisation som hans funktionshinder faller under) för rådgivning.
Stilla undran.
Varför byter man i ett sådant här läge inte till något mer praktiskt boende?
Varför byter man i ett sådant här läge inte till något mer praktiskt boende?
Av flera skäl. Man kanske bor i den gamla släktgården, man kanske inte kommer vara funktionshindrad för all evighet, man kanske inte mår bra av att flytta, man kanske har ett gediget socialt nätverk på platsen osv. Visst kan det verka vara en enkel lösning att flytta om man bara ser till den fysiska biten, men tittar man på fler aspekter än just det så kan man upptäcka att livskvaliteten kan komma att sänkas mer vid än flytt än vad den gör om man stannar.tompaah7503 skrev:
Precis... Håller med!MissAnpassad skrev:Av flera skäl. Man kanske bor i den gamla släktgården, man kanske inte kommer vara funktionshindrad för all evighet, man kanske inte mår bra av att flytta, man kanske har ett gediget socialt nätverk på platsen osv. Visst kan det verka vara en enkel lösning att flytta om man bara ser till den fysiska biten, men tittar man på fler aspekter än just det så kan man upptäcka att livskvaliteten kan komma att sänkas mer vid än flytt än vad den gör om man stannar.
Att tvingas flytta vid en situation där man kanske precis förlorat möjligheten att själv ta sig fram själv. Kan vara nog så jobbigt. Att då tvingas flytta knäcker en nog totalt...
Vet inte om det är så mycket bättre att hålla på att trassla i åratal med olika myndigheter.Odjuret skrev:
En släkting till mig hade också bestämt sig för att han på ålderns höst prompt skulle bo kvar i sin lägenhet högst upp utan hiss vilket innebar att han under många års tid inte ens kunde komma ur sängen utan hjälp från hemtjänst eller släktingar. Än mindre ta sig utomhus. När han efter många års övertalning äntligen flyttade till ett äldreboende fick han möjligheten till ett socialt och aktivt liv med hjälp tillgänglig dygnet runt, vilket han naturligtvis tyckte var toppen. Men då var det tyvärr inte så många år kvar. Kontentan är att det inte är självklart att det bästa alltid är att behålla sitt boende när omständigheterna förändras, och att man inte alltid vet/förstår/inser vad som är bäst för en själv.
Ett problem jag inte vet om du är medveten om är att om han flyttat tidigare, så finns det en god chans att han även dött tidigare. Det är nämligen väldigt vanligt att äldre dör inom några månader efter de flyttat. Deras eventuella demens kan även försämras snabbt vid en flytt. Varken du eller jag vet hur det hade blivit i det fallet.cpalm skrev:Vet inte om det är så mycket bättre att hålla på att trassla i åratal med olika myndigheter.
En släkting till mig hade också bestämt sig för att han på ålderns höst prompt skulle bo kvar i sin lägenhet högst upp utan hiss vilket innebar att han under många års tid inte ens kunde komma ur sängen utan hjälp från hemtjänst eller släktingar. Än mindre ta sig utomhus. När han efter många års övertalning äntligen flyttade till ett äldreboende fick han möjligheten till ett socialt och aktivt liv med hjälp tillgänglig dygnet runt, vilket han naturligtvis tyckte var toppen. Men då var det tyvärr inte så många år kvar. Kontentan är att det inte är självklart att det bästa alltid är att behålla sitt boende när omständigheterna förändras, och att man inte alltid vet/förstår/inser vad som är bäst för en själv.
De enda gångerna jag anser att man ska välja sin bostad med tanke på ett eventuellt funktionshinder/man närmar sig åldern när man inte är lika fysiskt "normal", är vid flytt eller nybyggnation.
Jaså, det var nytt för mig. Hur vanligt då? Oavsett så finns det inget självändamål med att man skall leva så länge som möjligt. Hellre leva ett bra liv i några månader än att ligga i sängen och stirra upp i taket 20 timmar per dygn i 10 år i väntan på att någon skall komma och torka en där bak och kanske rulla ut en på balkongen en halvtimme om man har tur. Vare sig i mitt fall eller i artikeln handlade det om demens om jag uppfattat det rätt, utan om bristande rörelseförmåga.MissAnpassad skrev:
"Oavsett så finns det inget självändamål med att man skall leva så länge som möjligt."
En fråga till dig. Finns det något annat ändamål än ekonomiskt till att de inte ska göra det?
Det är väldigt vanligt, så vanligt att kommunerna vet om risken.
En fråga till dig. Finns det något annat ändamål än ekonomiskt till att de inte ska göra det?
Det är väldigt vanligt, så vanligt att kommunerna vet om risken.