2 049 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Byggsatser dåligt konstruerade för svensk väderlek
På konsumentens sida
· 3 117 inlägg
Stickprov visar att byggsatser för carport och gäststuga inte är dimensionerade för att klara snölasterna i större delen av Sverige.
Du kan läsa artikeln här: Byggsatser dåligt konstruerade för svensk väderlek
Du kan läsa artikeln här: Byggsatser dåligt konstruerade för svensk väderlek
Medlem
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Ja, eller så kanske svenska reglerna är lite väl överdimensionerade?
När man ser grannens tak över uteplatsen, typ oklassad 120-regel på c/c 1200 som legat i 15 år, känns det rätt lugnt.... (Stockholm)
När man ser grannens tak över uteplatsen, typ oklassad 120-regel på c/c 1200 som legat i 15 år, känns det rätt lugnt.... (Stockholm)
Jag köpte en friggebodsbyggsats från Trähuset i Tyresö, modell Oskar 15-4 och blev förvånad över den klena takkonstruktionen. Den har en taklutning på 7 grader och består av 45x145 C14-reglar med en spännvidd på 6 meter och centrumavstånd på 80 cm. Det mest förbryllande var ändå konstruktionen av ena gaveln där takets vikt togs upp av dörrkarmen, jag förstår inte hur de tänkte där. Det blev några timmars extra arbete och extra material för att få den att hålla ihop och för att kunna öppna porten även när det var belastning på friggan.
I övrigt är den rejält konstruerad för att vara friggebodsbyggsats med 45x70-reglade väggar tex. men med ett listpris på 52 000 kr hade jag förväntat mig mer.
I övrigt är den rejält konstruerad för att vara friggebodsbyggsats med 45x70-reglade väggar tex. men med ett listpris på 52 000 kr hade jag förväntat mig mer.