Till iPhonen kan man ladda ner "AirPort-verktyg" och i den kan man söka trådlösa nätverk, man får fram SSID, MACadress, RSSI signalstyrkan & vilken kanal den sänder på.
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det nu bara uppenbarar sig på det trådlösa, har du/ni koll på vem/vilka som ansluter sig eller är det öppet för alla att ansluta sig och toktanka o sänka WLANet ? Har ni trådlösa telefoner ?
Om du låser routern på antingen enbart 2.4ghz eller enbart 5ghz och ställer dig med datorn 1m därifrån, blir det bättre då ? Sitter routern luftigt eller känns den varm ? Någon bild på hur router är placerad ?Nätverkskabeln mellan router och fiberkonverteraren bör inte vara boven men prova byt den om du har någon Cat6 kabel. Hur har ni det med TV från fibern, kör ni det trådlöst eller via kabel och hur många TV apparater ?
 
Redigerat:
Telias DNS server kan vara problemet. Jag har Telia fiber och upplevde liknande problem. Byt routerns DNS inställningar till att använda Google's öppna DNS, primär 8.8.8.8 och sekundär 8.8.4.4 och se om det hjälper.
Annars köp en Asus RT router och be Telia brygga Technicolor routern.
 
Är det windows 10 kör på datorn som krånglar?
Tror inte att det är ett dnsproblem eftersom det fungerar bra på andra enheter, kan möjligtvis snabba upp svarstiden lite om det går segt för dom andra men du borde åtminstone ha bandbredd även om du har en långsam dns.
 
anders07 skrev:
Telias DNS server kan vara problemet. Jag har Telia fiber och upplevde liknande problem. Byt routerns DNS inställningar till att använda Google's öppna DNS, primär 8.8.8.8 och sekundär 8.8.4.4 och se om det hjälper.
Möjligt att DNS:er är tillfälligt hårt belastade, men inte under längre tid. Jag tror inte att Telia eller andra stora ISP:er har dåligt underhåll av sina DNS:er.
De flesta webläsare inbyggda diagnosverktyg för utvecklare där det bla går att se svarstider för hela kommunikationsflödet. Ofta beror segt internet på sega webservrar hos en viss tjänsteleverantör.
 
Det var många svar och idéer här nu, tack för det.

För att väcka upp minnet lite från trådstarten, så hade vi bra wifi med routern till kopparkabeln, full mottagning i källaren trots betongbjälklag, även ute på tomten som är drygt 2000 kvm och huset står på mitten.

Tyvärr åkte alla Androidenheter till Turkiet igår, så jag har bara tillgång till min egen WP telefon, datorn och äppelprylar.

Jag stängde av allt utom iPaden. i soffan 5 meter från (bilden) routern får jag ca 65/45. Bakom väggen med bokhyllan är en hall, sen sovrummet, där i sängen ca 7 meter ifrån är det ca 20 enheter lägre, men mätningarna är inte stabila, en mätning tog väldigt lång tid och gav 6/34, nästa mätning en minut senare gav 43/35.
I källaren kommer jag inte över 10 upp el ner. Utomhus är det dött.
Motagningsindikatorn på enheterna kan flaxa lite upp o ner även fast man sitter still, tex vid köksbordet som är 3 meter från routern.

Svar på några frågor.
Datorn har nu 10, men problemet fanns även innan med 8.
Kabel: Jag har 3 st jag fått med, men då jag har bra drag med kabel till datorn borde väl inte det kunna vara problemet ??
Telefonen är urkopplad.
Har inte TV över fibern.
Normalt är 5-7 enheter uppkopplade, men nu med bara paddan gjorde ingen skillnad.

Om nån nu tycker, "vilken jäkla röra han bor i" så är inte jag chef över hur det ser ut i vårt hus.
Routern står på bordet ovanför Dalahästen.

WP_20160612_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle börjat med att ställa ut routern mitt i rummet och gärna minst 1.5m högt från golvet (piedestal/stege/pall) för att se om de troligen rundstrålande antennerna blir effektivare.
 
Vad är det för märke och modell på datorn som du upplever problem med?
 
Har du samma SSID på 2.4GHz och 5 GHz ? Då kan du inte manuellt välja frekvensband, och det skulle möjligen kunna ge märkbara effekter om den mobila enheten försöker byta. För att eliminera den möjligheten, kör med unika SSID på varje frekvensband (och varje accesspunkt, om du har flera) tills problemet är löst.
 
Såvitt jag kan se så står inte routern på bordet, den ligger ner. Det innebär antagligen att den har bäst täckning rakt uppåt och rakt nedåt.

Följde det inte med ett bordsställ? Annars skulle jag rekommendera att sätta upp den på väggen.

När det gäller radiosignaler så är placeringen och ritningen på antennerna normalt rätt kinkigt. (Därför föredrar jag grejer med extern antenn, så man kan vinkla antennen åt rätt håll).
 
Jag har ställt routern som den ser ut att stå, det är ju fötter på undersidan. Kopparkabelroutern stod på hyllan under bordet, å andra sidan hade den separat antenn.
Men jag ska prova att höja upp den och ställa den på högkant, tack för tipset.

Datorn är en simpel HP 650, det verkar uppenbarligen vara nått problem med den, men den funkade också fint med kopparkabelroutern.

Tyvärr vet jag inte vad SSID är, än minde hur man ändrar det, jag är en praktiker och har svårt för saker man inte kan ta på :|
Jag kommer nu inte ut på Mina sidor då min fru är bortrest, annars skulle jag ta en skärmdump på det jag får upp när jag går in på routern, så kanske nån kunde vägleda mig rätt, ärendet får vila en vecka tills hon är hemma igen.

Tack än en gång för idéerna.
 
Fungerar den bra med andra enheter så är det inga problem med placeringen, sitter du i samma rum dessutom så spelar det ingen roll om den står upp eller ligger ned.
 
Ja jäklar !! Jag ställde routen på högkant i bokhyllan, ingen större skillnad i vardagsrum/sovrum, men fick 40/23 i källaren :)
Det blev även ett jäkla drag vid köksbordet 74/48, routern står nu så botten pekar mot köket, kabelanslutningarna mot soffan (tidigare bild)

Men trots det fladdrar mottagnings symbolen på både datorn, iPaden och telefonen.
 
Mätt med iPaden skulle jag kanske tillägga, datorn gav 26/14 på samma köksbord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.