Ramnemark skrev:
Du kan inte ha vikdörrar istället just där? Det ger ju maximal öppning :)
Vikdörrar finns väl bara som fullisolerda = dyrt (i onödan så att säga)?
 
Jag har inte kollat upp men enligt pacman så kostade skånska byggvarors vikdörrar mindre än skjutdörrar. Det kan vara värt att kolla upp :)

Citat: "jag valde vikdörrar då de är tätare än skjutdörrar och då de går att öppna mer. Just mina vikdörrar var dessutom billigare än skjutdörrarna (Skånska byggvaror)"
 
Redigerat:
oas skrev:
Kan du inte byta balken ovanför glaspartiet till ett annat material, till exempelvis stål? Då kanske du inte behöver någon stolpe där...
När vi rev den bärande väggen i köket så tittade vi på en stålbalk för att jag trodde att den skulle bli avsevärt mindre än en limträbalk. Skillnaden i det fallet var minimal och prisskillnaden ganska stor.

Googlade runt en massa igår och hittade faktiskt en hel del bilder på uterum med sadeltak som inte hade en stolpe som gick hela vägen ner till nock. Så med en lite grövre balk så ska det nog fungera fint. Det kommer ändå att bli ett uterum efter egen design. Ska rådgöra med mina "hussnickare"

Vill nog ändå ha hjälp med själva anslutningen mot taket eftersom det ska kapas takstolar osv.
 
  • Gilla
oas
  • Laddar…
Lägg gärna upp dina skisser här på forumet så kan du få mer tips/ideer. Lyssna inte "för mycket" på dina "hussnickare"..... Ibland kan de välja lösningar som för dem är enklast att bygga men kanske inte det som du/ni vill ha, men de kan också ge bra tips så lyssna och ta tillvara det som kan vara bra men ifrågasätt när de vill ändra på era tankar/funderingar.

Hade själv det problemet när vi skulle göra vårt uterum. Hade hemma ett antal snickare/entreprenörer som titta och skulle lämna offert/pris på vårt uterum efter våra ritningar. Men flera av dem tyckte att vi skulle behålla takutsprång/göra på annat sätt/flytta väggar mm mm. Bara för att det nog skulle bli lite omständigt för dem att göra som vi ville, bland annat ta bort takutsprånget och "modifiera" takstolen för att få full takhöjd i det blivande uterummet. Vi gav dem t.o.m möjlighet att ta det på löpande räkning men de flesta ville inte ta jobbet eller var fullbokade.....
Det slutade med att vi själva gjorde betongmuren/kanten som ytterväggarna skulle stå på (figursågad form på berg) och hittade via kontakter på fruns jobb en snickarfirma som kunde resa stomme, fixa tak och montera glaspartier på löpande räkning. Så här i efterhand ångrar vi oss inte en sekund att vi stod på oss och gjorde uterummet efter våra ritningar med bland annat full takhöjd i hela uterummet.
 
roli skrev:
Lägg gärna upp dina skisser här på forumet så kan du få mer tips/ideer. Lyssna inte "för mycket" på dina "hussnickare"..... Ibland kan de välja lösningar som för dem är enklast att bygga men kanske inte det som du/ni vill ha, men de kan också ge bra tips så lyssna och ta tillvara det som kan vara bra men ifrågasätt när de vill ändra på era tankar/funderingar.

Hade själv det problemet när vi skulle göra vårt uterum. Hade hemma ett antal snickare/entreprenörer som titta och skulle lämna offert/pris på vårt uterum efter våra ritningar. Men flera av dem tyckte att vi skulle behålla takutsprång/göra på annat sätt/flytta väggar mm mm. Bara för att det nog skulle bli lite omständigt för dem att göra som vi ville, bland annat ta bort takutsprånget och "modifiera" takstolen för att få full takhöjd i det blivande uterummet. Vi gav dem t.o.m möjlighet att ta det på löpande räkning men de flesta ville inte ta jobbet eller var fullbokade.....
Det slutade med att vi själva gjorde betongmuren/kanten som ytterväggarna skulle stå på (figursågad form på berg) och hittade via kontakter på fruns jobb en snickarfirma som kunde resa stomme, fixa tak och montera glaspartier på löpande räkning. Så här i efterhand ångrar vi oss inte en sekund att vi stod på oss och gjorde uterummet efter våra ritningar med bland annat full takhöjd i hela uterummet.
Hittills har vi haft ett mycket bra samarbete där de bara har hjälpt mig att hitta lösningar för att få det som vi vill. Så dessa snickare litar jag på. Har dock träffat på den typen som du syftar på också.

Skisser kommer när jag har något mera konkret att visa upp. Än så länge så kollar vi på format som kan funka. Alltså att vi får plats med de möbler vi vill ha för att få uterummet att fungera som vi vill.

Borde antagligen lära mig Sketchup också.
 
iSnobben skrev:
Borde antagligen lära mig Sketchup också.
Ja, det verkar vara ett användbart program. Kan det dock inte själv, har faktiskt inte haft någon anledning heller för jag har AutoCad på jobbet så det fick det bli när vi ritade vårt uterum och hus också för den delen......
 
roli skrev:
Lägg gärna upp dina skisser här på forumet så kan du få mer tips/ideer. Lyssna inte "för mycket" på dina "hussnickare"..... Ibland kan de välja lösningar som för dem är enklast att bygga men kanske inte det som du/ni vill ha, men de kan också ge bra tips så lyssna och ta tillvara det som kan vara bra men ifrågasätt när de vill ändra på era tankar/funderingar.

Hade själv det problemet när vi skulle göra vårt uterum. Hade hemma ett antal snickare/entreprenörer som titta och skulle lämna offert/pris på vårt uterum efter våra ritningar. Men flera av dem tyckte att vi skulle behålla takutsprång/göra på annat sätt/flytta väggar mm mm. Bara för att det nog skulle bli lite omständigt för dem att göra som vi ville, bland annat ta bort takutsprånget och "modifiera" takstolen för att få full takhöjd i det blivande uterummet. Vi gav dem t.o.m möjlighet att ta det på löpande räkning men de flesta ville inte ta jobbet eller var fullbokade.....
Det slutade med att vi själva gjorde betongmuren/kanten som ytterväggarna skulle stå på (figursågad form på berg) och hittade via kontakter på fruns jobb en snickarfirma som kunde resa stomme, fixa tak och montera glaspartier på löpande räkning. Så här i efterhand ångrar vi oss inte en sekund att vi stod på oss och gjorde uterummet efter våra ritningar med bland annat full takhöjd i hela uterummet.
Har du någon bild på hur ni löste det? Låter lite som mitt uterumsprojekt.
 
Löste takstolen eller vad undrar du över?
 
Jag vill se hela ditt uterum :)
 
Skall se vad jag kan hitta I bildväg i kväll....
 
Alla är så duktiga på detta forum med att lägga upp imponerande 3D-bilder men jag har inte riktigt kommit dit än. Har iaf börjat skissa lite på uterummet, på papper alltså. Gaveln är inte helt rätt ur ett utseendeperspektiv då taket egentligen visar takstolarna och inte hur det ser ut med vindskivor osv. Uterummet som det ser ut nu blir 4,7m brett (gaveln) och 5,6m långt. Då är inte överhäng på taket medräknat. Det stora skjutglaspartiet på gaveln blir 410cm och övriga 250cm. Överväger dock om man ska ta ett långt parti 410cm även på den sidan som det är inritat två partier på. Det blir ju lite mera panel och lite mindre ljusinsläpp men sett ur öppningsynpunkt så blir det ungefär samma. Vad tror ni? Skulle man gå på ett parti mot poolen så skulle man kanske även kunna ta ett lite större parti på andra sidan. Kom gärna med synpunkter och förslag! Jag kommer lägga upp mer skisser så fort jag har ritat lite till och se detta som principskisser och inte färdiga ritningar 😃

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
roli skrev:
Skall se vad jag kan hitta I bildväg i kväll....
Har inte haft tid att "jaga" rätt på några bilder men de kommer vilken vecka som helst nu..... Har haft lite mycket på jobbet men efter torsdag denna vecka så skall det nog lätta så jag kan ta fram lite bilder som ni båda kanske kan få ut något intressant ur..... (om jag får "terrorisera" TS tråd med mina bilder?)
 
roli skrev:
Har inte haft tid att "jaga" rätt på några bilder men de kommer vilken vecka som helst nu..... Har haft lite mycket på jobbet men efter torsdag denna vecka så skall det nog lätta så jag kan ta fram lite bilder som ni båda kanske kan få ut något intressant ur..... (om jag får "terrorisera" TS tråd med mina bilder?)
Kör bara! 😃 Jag håller ju som sagt på att planera jag också.
 
.. hur går det med planteringarna/odlingarna.. nått skördbart än?

Vi har skördat smultron och rädisor!

(y)

Du får la ploppa upp en bild på framstegen i låddorna..
 
Snigla skrev:
.. hur går det med planteringarna/odlingarna.. nått skördbart än?

Vi har skördat smultron och rädisor!

(y)

Du får la ploppa upp en bild på framstegen i låddorna..
Än så länge är det bara salladen som vi har skördat av, smultronen är på gång. Sen är det klart att det har skördats en del mynta också till en viss drink...

Bild får bli en annan dag. Mycket jobb just nu med långa dagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.