3 913 läst · 2 svar
4k läst
2 svar
Hur många gånger ska imkanalen förstagångsbesiktas?
HJÄLP Byggahusforum! May-day! Jag undrar hur många gånger ska min imkanal förstagångsbesiktas och hur ska besiktningen gå till? Im-kanalen består av ett spirorör som är 1 meter långt. Med köksfläkt i en änden och takhuv i andra änden. I kontrollplanen står det att im-kanalen ska besiktas av sotaren. Och det gjorde han, och skickade ett besiktningsprotokoll. Men jag fick anmärkningar på att det inte finns några anmärkningar på anmärkningarna. Det ska finnas anmärkningar och att det framgår vilka anmärkningar det är. Eller att det inte är några anmärk ingar. Då säger sotaren i ett e-postmeddelande att finns det inga anmärkningar i besiktningen, så står det inga anmärkningar i protokollet. Bara att den är godkänd. Eventuellt kan jag klara mig ur det här. Och visa upp e- postmedelandet som bevis. Egentligen gäller inte e-postmeddelanden, men byggnadsnämnden kanske accepterar det om dom är hyggliga. Sen fick jag anmärkning på att jag saknar ventilationskontroll på im-kanalen. För det var ingenting som fanns med i kontrollplanen från början. Så sotaren fick rycka ut igen. Och då fick jag ett nytt protokoll med flödesmätning på ventilationen i im-kanalen. Flödesmätningen är att den är ett maskinellt utskrivet datablad, utan underskrift eller datum. Så det fick jag anmärkning på. Sotaren har postat protokollet från sin firma tillsammans med fakturan, och menar förmodligen att sammanhanget med fakturan ger namn och datum. Sotarfirman är nämligen sotarens personliga namn. Hela saken börjar kännas olustig och jag är inte säker på att sotaren besvarar mine e-postmeddelanden mera. Eventuellt måste jag åka ut till kontoret och få protokollet påstämplat. Finns det nån på forum som vet hur sånt här går till egentligen?
MVH, PerOF.
MVH, PerOF.
Du behöver inte besiktiga imkanalen om det är till en villa. Det finns inget i BBR som säger det.
Revidera istället din kontrollplan och lägg dit den som egenkontroll och skriv under själv.
Om kommunen krånglar ber du dem hänvisa till lagtext där det står att den ska besiktigas. ( Det finns ingen sådan lagtext)
Det finns fortfarande kontrollansvariga och kommunala byggnadsinspektörer som inte har förstått detta än.
Sen finns det inget som kräver Ventilationskontroll på Imkanalen. (Om den nu då inte ingår i husets ventilationsanläggning, vilket är rätt ovanligt på nybyggda hus)
Möjligtsvis vill de ha en OVK på ditt ventilationssystem.
Revidera istället din kontrollplan och lägg dit den som egenkontroll och skriv under själv.
Om kommunen krånglar ber du dem hänvisa till lagtext där det står att den ska besiktigas. ( Det finns ingen sådan lagtext)
Det finns fortfarande kontrollansvariga och kommunala byggnadsinspektörer som inte har förstått detta än.
Sen finns det inget som kräver Ventilationskontroll på Imkanalen. (Om den nu då inte ingår i husets ventilationsanläggning, vilket är rätt ovanligt på nybyggda hus)
Möjligtsvis vill de ha en OVK på ditt ventilationssystem.
Vad har du för avtal med sotaren?
Om du betalat honom för en besiktning av imkanalen så att du kan lämna ett godkänt protokoll så borde han rimligtvis leverera ett godkänt protokoll.
Att lämna ett protokoll utan underskrift och datum är ju bara idiotiskt. Sparar du det kan du sälja det vidare till dina kompisar som vill ha ett likadant!
Om du betalat honom för en besiktning av imkanalen så att du kan lämna ett godkänt protokoll så borde han rimligtvis leverera ett godkänt protokoll.
Att lämna ett protokoll utan underskrift och datum är ju bara idiotiskt. Sparar du det kan du sälja det vidare till dina kompisar som vill ha ett likadant!