9 260 läst · 17 svar
9k läst
17 svar
Bosch GSR 12V SD och PSR 14,4 LI-2
Sida 1 av 2
Jula säljer en Bosch GSR 12V SD för 2195:- och Clas Ohlson en GSR 12V för 2198:-. Båda skickar med 2 batterier. Någon som vet vad som skiljer dessa åt? Vad står SD i modellbeteckningen för? På bilderna kan man se att Julas variant har röd plast på batteriet medan Clas Ohlsons saknar den röda markeringen.
Såg även att Bosch har släppt en ny modell med Li-ion batteri, PSR 14,4 LI-2. Kan det vara något? Finns inte någon som helst information på Bosch hemsida angående denna modell.
Såg även att Bosch har släppt en ny modell med Li-ion batteri, PSR 14,4 LI-2. Kan det vara något? Finns inte någon som helst information på Bosch hemsida angående denna modell.
Jag är rätt säker på att Jula och Clabbe i sjön saluför samma maskin. SD står för Standard Duty, vilken den i sjön också är. Blåa Bosch (liksom de gröna) har en standard duty och en lite tyngre dragare; GSR/PSR VE-2.
Li-Ion batterier är de nyaste, vet inte mycket om dem men det sägs att de är bra.
Tydligen har de en längre kapacitet (antal skruv) och en konstant kapacitet (drar lika hårt till sista skruven).
Kan någon fylla i? är själv rätt intresserad av fördelarna med Li-Ion.
PSR 14,4 är en grön Bosch; skulle nog satsa på en GSR. De är lite kraftfullare och stryktåligare(?).
Edit: Såg att Jula har börjat med Makita. Om du har stålars och vill ha en bra dragare kan du ju alltid snegla på dem
Li-Ion batterier är de nyaste, vet inte mycket om dem men det sägs att de är bra.
Tydligen har de en längre kapacitet (antal skruv) och en konstant kapacitet (drar lika hårt till sista skruven).
Kan någon fylla i? är själv rätt intresserad av fördelarna med Li-Ion.
PSR 14,4 är en grön Bosch; skulle nog satsa på en GSR. De är lite kraftfullare och stryktåligare(?).
Edit: Såg att Jula har börjat med Makita. Om du har stålars och vill ha en bra dragare kan du ju alltid snegla på dem
Fördelen med Lipo accar är att kapaciteten per vikt och volym ökar. Alltså antingen mindre och lättare till samma kapacitet eller ökad kapacitet till samma vikt.Hemmafixare skrev:
Tompa
Hejsan, Bosch GSR 12V SD är en utmärkt maskin. Inte för klumpig och stryktålig. Det sista jag gjorde innan jag åkte till Kina i mitten av augusti för att jobba några veckor var att tappa min i backen från nocken på huset (lite drygt 8m) ner i trädäcket... Trodde sagan var all, men icke, bara att stoppa i batteriet igen (knyta om knuten på säkerhetslinan, suck) klättre upp på taket och fortsätta skruva. Har för mig att jag sett något om erbjudanden med 3 batterier nyligen, men kommer inte ihåg vart. Kom ihåg att maskinen håller, men batterierna tar för eller senare slut och är svin dyra. Har en gamal blå 9,6 voltare som varit med sedan 1992, bytt batterier några gånger och strömbrytare ifjol och maskinen fungerar fortfarande perffekt, suverän andra maskin, lätt och smidig.
Satsa du på en Bosch GSR 12V SD, tror du kommer att bli nöjd
Mvh
Jante
Mvh
Jante
Tack för svaret, jag ska läsa på mer innan jag bestämmer mig...Jante skrev:Hejsan, Bosch GSR 12V SD är en utmärkt maskin. Inte för klumpig och stryktålig. Det sista jag gjorde innan jag åkte till Kina i mitten av augusti för att jobba några veckor var att tappa min i backen från nocken på huset (lite drygt 8m) ner i trädäcket... Trodde sagan var all, men icke, bara att stoppa i batteriet igen (knyta om knuten på säkerhetslinan, suck) klättre upp på taket och fortsätta skruva. Har för mig att jag sett något om erbjudanden med 3 batterier nyligen, men kommer inte ihåg vart. Kom ihåg att maskinen håller, men batterierna tar för eller senare slut och är svin dyra. Har en gamal blå 9,6 voltare som varit med sedan 1992, bytt batterier några gånger och strömbrytare ifjol och maskinen fungerar fortfarande perffekt, suverän andra maskin, lätt och smidig.
Mvh
Jante
procyon skrev:
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...uage=sv-SE&ccat_id=81967&prod_id=9775
Fast den väger 3 kg och kostar x kr. Kostar evt 4290 på Beijerbygg
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=15986
Borde bli billigare och lättare framöver. Tills dess får man köra med NiMH tror jag.
//Erik
Hos oss på Järna trä utanför Södertälje så har jag för mig att dom sålde den med 3st 2,6 Ah batterier och med 13mm chuck för ca 2000 ink moms
Nån som vet när det kommer en GSR 14,4(eller 12) LI-2?
Något liknande finns på Uppsala Maskin & Verktyg för 1750 plus moms, ca 2300 med moms. Jag har en - de tre ackarna behövs nästa sommar när vi ska byta trädäck på landet...skogstomten skrev:
Den som K-rauta annonserar ut är den gamla modellen med 10 mm chuck och små batterier. Varning för den! Den nya modellen har 13 mm chuck och större batterier. På K-rauta har det tidigare varit samma pris på dem, men de hoppas att ingen skall upptäcka att den gamla modellen ligger överst i travarna. Detta har jag påpekat i en K-rauta affär, men de trodde inte att kunden skulle bry sig om det. De menade att bara sådana som jag skulle bry sig. (De känner till att jag är maskinoholist))