Hej!

Jag o min sambo köpte förra året en del av min svärmors sommarstuga. Huset är byggt i början av 70-talet med källarvåningg och är i bra skick men har en del mögel på vinden.

För knappt tre år sedan bytte en snickare takpapp och lade nya betongpannor. Tyvärr så bytte man inte ut råsponten och tilläggsisolerade utvändigt, vilket känns tråkigt idag.

För att veta om möglet är ett reklamationsärende (takläckage) behöver jag på något sätt lista ut om fukten kommer utifrån eller inifrån, hur gör jag?

Mera info:

* Det gjordes en besiktning av Anticimex för 10 år sedan och då fanns mögel, men det beskrevs inte som något större problem. Nu däremot är det desto mer mögel.

* Snickaren säger att han aldrig kollade råsponten på vinden innan takarbetet. Han lade även ny takpapp på den gamla, så han såg inte statusen på det gamla. I mina ögon väldigt oproffsigt... :mad:

* Det är mögel på råsponten, främst på norrsidan av huset. När man går upp på vinden känns den varm och fuktig i luften.

* Vinden har tilläggsisolerats på bjälklaget och då lade man igen ventilationen i takfoten, detta har jag öppnat upp. Har dock efteråt läst att nya rönen säger att man inte bör ha ventilation på kallvindar.

* Huset värms med luftvärmepump och har självdragsventilation med ventiler i källaren och en på övervåningen.

* Vi är på landet ca 4-5 veckor på sommaren och sen en helg per månad resten av året. Så det borde inte vara en extrem fuktbelastning.

Väldigt tacksam om jag kunde få lite tips!

Mvh
Joakim IMG_4115.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4115.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4117.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4284.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4284.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4283.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4287.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det är takläckage skulle jag tro att mögelangreppet torde sitta relativt koncentrerat (det läcker nog inte jämt över hela taket)...det där ser ut, på bilderna, som fuktig luft som kondenserar? Möjligen att det som sitter i ränndalen (hörnan) är ngt annat ?

Har du ngn länk till vart du läste att man inte skall ha takfotsventilation ? (om det var på nätet)...
Jag tror ju att om en kallvind har funkat i 40 år med ventilation, så bör man inte ändra det. Och finns det inte tillräckligt ventilation så riskerar ju fuktig luft som kommer in att stanna där ...

Det viktiga är väl att om fukt kommer in från huset nedan (kanske är det inte plastat, eller inte finns ångbroms om du har hygroskopiskt isolering) så måste den ventileras ut...nackdelen är ju att temperaturen kan sänkas än mer på vinden och om kall fuktig luft från huset nedan kommer upp så kan det bildas kondens - men då kanske ventilationen nere i huset inte är tillräcklig heller ?

Rätt klurigt det där

/K
 
  • Gilla
steffegubben
  • Laddar…
K
Nya rönen med oventilerat förutsätter att du har ångspärr mellan boningsplan och kallvind för att säkerställa att ingen fuktig luft kommer upp.

I en gammal kåk bör man inte isolera med annat än hygroskopisk isolering om man inte har en ångspärr.. Den kan ta upp fukt och avge fukt medan glas/mineralull inte har den egenskapen. Hur känns din isolering? Lyft på första lagret och känn efter i mitten av den.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Utifrån vad man kan se på bilderna finns det inget som tyder på takläckage. Mögel/röta brukar vara centrerade till ett fåtal ställen när detta inträffar. I ditt fall ser det mer utspritt ut?

Jag vill nästan påstå att din kallvind ser ut som väldigt många andra kallvindar i detta land. Varken bättre eller sämre. Att du har mest mögel på norrsidan beror på att denna del är svalare och att fuktig luft kondenserar enklare där.

Vad gäller att sätta igen takfots- och nockeventilation bör det endast göras om man har difussionsplast mellan innertak och kallvind. D.v.s. ingen fuktbelastning från boytorna.

Har man inte helt difussionstätt bör luften kunna ventileras ut och då måste du ha fungerande ventiler på kallvinden.

Om jag vore du skulle jag testa följande:

* Montera en trådlös luftfuktighetsmätare på vinden (så att du kan hålla koll på förändringar). Sensorn på vinden och avläsningsenheten inomhus.

* Öppna upp igensatta ventiler på vinden (såvida du inte har helt diffusionstätt mellan bostasdel och kallvind).

* Öka undertrycket i bostadsdelen (d.v.s. förbättra frånluften). Med ett ökat undertryck i bostasdelen blir difussionstrycket mot kallvinden lägre.

* Om inget hjälper (d.v.s. om din RH-mätare ständigt ligger på >70%) skulle jag montera någon form av teknisk lösning (typ, trygghetsvakten eller liknande).

Självklart är isolering ovan råsponten bättre, men en sådan åtgärd brukar man inte ge sig på förrän det är dags för takbyte.
 
Redigerat:
  • Gilla
kedjehus1973 och 2 till
  • Laddar…
En mätare för luftfuktighet, och gärna också temperatur är en bra start för att få reda på hur vinden mår över tiden. Jag är också ägare av en kallvind, dock en hyfsat välmående sådan som tur är, och temperatur och luftfuktighet följer i princip utomhusklimatet över tid. Nyckeln till en välmående kallvind är som flera andra skriver, att ha ventilation så att inte fuktig luft blir ståendes på vinden, begränsat fukttillskott från huset (all fuktighet utifrån är illa nog) och även att huset hålls uppvärmt så att vinden åtminstone är några grader varmare än uteluften vilket leder till att den relativa fuktigheten blir lägre.
På sommaren, då du använder huset som mest är det sällan problem, då är det ju torrt och varmt ute och på din vind. Hur är det på vintern, stänger ni av värmen eller håller ni 20 grader inomhus året om? Om du sänker värmen i huset så kommer kilmatet på din vind att bli mer likt utomhusklimatet. Ännu värre blir det pga tilläggsisoleringen. Jag har bara kutterspån på min vind (som är hygroskopiskt, dvs det kan ta upp fukt för att sedan avge den igen när den relaitva fuktigheten sjunker) och skulle aldrig komma på tanken att lägga mineralull. Jag skulle nog också överväga att ta ut tilläggsioleringen helt, eftersom det är en sommarstuga borde inte uppvärmingskostnaderna vara avgörande? Dessutom se till att huset hålls uppvärmt året om.
 
Yaken skrev:
... skulle aldrig komma på tanken att lägga mineralull. Jag skulle nog också överväga att ta ut tilläggsioleringen helt, eftersom det är en sommarstuga borde inte uppvärmingskostnaderna vara avgörande? Dessutom se till att huset hålls uppvärmt året om.
Om det i övrigt är hygroskopisk isolering så håller jag nog med om mineralullen...och tilläggsisolera på det sättet påverkar ju fuktbalansen...

Däremot vet jag inte om uppvärmning året om är nödvändigt...det är ju egentligen ergumentet MOT plast som gör att man bör hålla uppvärmt hela tiden, dvs kondenseringen blir omvänd (kallare inne än ute under vissa perioder), så tex fuktig uteluft på våren riskerar att kondensera på fel sida om plasten....tror itne det är det scenariet du har ?

/K
 
klaskarlsson skrev:
Däremot vet jag inte om uppvärmning året om är nödvändigt...det är ju egentligen ergumentet MOT plast som gör att man bör hålla uppvärmt hela tiden, dvs kondenseringen blir omvänd (kallare inne än ute under vissa perioder), så tex fuktig uteluft på våren riskerar att kondensera på fel sida om plasten....tror itne det är det scenariet du har ?
Jag kan hålla med om det och modifiera mitt tidigare svar lite, i ett i övrigt väl fungerande hus ska man nog inte behöva hålla värme året om för att undvika mögel. Jämför det med att lägga virke utomhus under en presenning eller annat regnskydd med ventilation. Det kan ligga ute i åratal utan att det börjar mögla, så länge det inte utsätt för direkt väta. Samma sak med en ouppvärmd kallvind.
Men en viss varmhållning av huset året om ger ju vinden hjälp på traven genom att den relativa fuktigheten sjunker något jämfört med uteluften under förutsättning att ingen fukt tillförs vinden från huset , vilket det inte borde göra om huset står tomt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för era svar och kloka tankar! :)

@klaskarlsson: Vissa bräder är helsvarta, tänkte då att det kunde vara mindre punktläckage som sugs upp av fibrerna i brädan och gör den helt svart samt sprider fukt till luften. Bräderna intill är då inte lika svarta. Tog upp det med en bekant som sa att det kunde vara så att brädan haft mögelsporer på sig innan takmontaget och därefter snabbare blivit mögelangripen än de andra. Jag är lite kluven om detta, vad tror ni?

Ränndalen påstår snickaren blir kallare då den är av plåt och övrigt tak av betongpannor, därav mer kondens där. Även där är jag skeptiskt, plåtarna i ränndalen är inte falsade utan ligger omlott, korrekt?

Jag tror det var här jag läste om ventilation av kallvind, se länk. Läste om den nu och den förutsätter dock tätt bjälklag som även KjellTimell kommenterade. Under mineralullen (eller om det är stenull?) så ligger det en svart tunn papp, det ska väl vara någon typ av fuktspärr från 70-talet.

@KjellTimell: Som du säger så saknas ångspärr tyvärr. Vad är hygroskopisk isolering? Finns det något ställe man kan läsa mer om det? Om jag byter ut isoleringen till det du föreslår, hur allvarligt är det med de mögelsporer som finns utspritt på vinden?

Jag har inte grävt runt i isoleringen så mycket, gjorde det i september förra året och då minns jag den som torr. Ska testa nästa gång jag är på landet.

@eviljava, det är rätt utspritt men framför allt koncentrerat mot norrsidan. Sen finns vissa ställen som är värre drabbade än andra.

Jag öppnade upp takfotsventilationen i höstas och monterade ventiler på gavlarna, men har inte märkt någon skillnad direkt. Men det är ju mitt tyckande, har inte mätt med mätare. Men har fått tips om mätare på Clas Ohlson som tydligen ska vara bättre än proffsutrustning, eller har du något tips på annat märke?

Jag får tacka för din fina handlingsplan. Är bara orolig för en sak, om jag skapar undertryck i bostadsdelen suger jag inte in mögelsporer från vinden då? Har försökt söka på nätet efter artikel om hur farligt mögel kan vara för människor, men hittar tyvärr inget konkret.


@Yaken: Jag ska köpa ut mätare, har du något tips? Planerar även att sätta in två paxfläktar, en i badrummet i källaren och en i övervåningens toalett, samt ev öppna en tilluftsventil på övervåningen. Är bara rädd för att dra in mögelsporer från vinden till boningsdelen då jag har ett litet barn, vad är diona tankar om det?

Vi har en luft/luft-värmepump som kör ut 16 grader hela vintern, så beroende på hur kallt det är så håller huset 12-16 grader vintertid. Om jag byter isolering, vad skulle du lägga in för ny isolering?
 
Joakim84 skrev:
@eviljava, det är rätt utspritt men framför allt koncentrerat mot norrsidan. Sen finns vissa ställen som är värre drabbade än andra.

Jag öppnade upp takfotsventilationen i höstas och monterade ventiler på gavlarna, men har inte märkt någon skillnad direkt. Men det är ju mitt tyckande, har inte mätt med mätare. Men har fått tips om mätare på Clas Ohlson som tydligen ska vara bättre än proffsutrustning, eller har du något tips på annat märke?

Jag får tacka för din fina handlingsplan. Är bara orolig för en sak, om jag skapar undertryck i bostadsdelen suger jag inte in mögelsporer från vinden då? Har försökt söka på nätet efter artikel om hur farligt mögel kan vara för människor, men hittar tyvärr inget konkret.
Du kan ta i princip vilken mätare som helst (förutom de allra billigaste). Jag kör "Oregon scientific" och är mycket nöjd. Jag har två sensorer på vinden och en "basenhet" inomhus.

Tänk på att sätta upp sensorerna i nordöst. D.v.s. där det är kallast. Annars blir det missvisande.

Ang. undertryck så är det den vägen du skall gå. Mögelsporer har du överallt i luften (mögel uppstår ju inte ur tomma intet bara för att det blir fuktigt).

När du får kontroll på luftfuktigheten på vinden kan du göra rent med Boracol och skurborste för att få bort det värsta.

Jag kom på en sak till du bör göra: Se till att eventuella vindsluckor håller helt tätt. Köp nya tätningslister om nödvändigt.
 
  • Gilla
Carl Lotus
  • Laddar…
Jag har exakt samma problem som trådskaparen, dvs. att vi nyss upptäckte svartmögel på råsponten mot yttertaket på vår kallvind. Kallvinden är tilläggsisolerad (gullfiber) utan ångspärr, och isoleringen ligger ofta direkt an mot råsponten (och täcker dessutom ventiler). Möglet låg "dolt" där isoleringen träffar råsponten.

Yaken skrev:
Ännu värre blir det pga tilläggsisoleringen. Jag har bara kutterspån på min vind (som är hygroskopiskt, dvs det kan ta upp fukt för att sedan avge den igen när den relaitva fuktigheten sjunker) och skulle aldrig komma på tanken att lägga mineralull. Jag skulle nog också överväga att ta ut tilläggsioleringen helt, eftersom det är en sommarstuga borde inte uppvärmingskostnaderna vara avgörande?
Jag överväger nu att som första åtgärd ta bort all gullfiberisolering. Under denna ligger kutterspån -- antagligen original från husets byggnation (1947), och eventuellt fylla på kutterspån på vissa ställen. Sedan sätta in en fuktmätare (som rekommenderas ovan).

Kommer det att påverka uppvärmningskostnaden radikalt att ta bort tilläggsisoleringen? Sitter och överväger ifall en avvfuktningslösning (eller andra åtgärder) blir en rimlig investering i förhållande till uppvärmningskostnaden.
 
K
Vad har ni för uppvärmning idag?
Det är klart det kommer öka, men hur mycket är svårt att sia om.
 
Carl Lotus skrev:
Jag har exakt samma problem som trådskaparen, dvs. att vi nyss upptäckte svartmögel på råsponten mot yttertaket på vår kallvind. Kallvinden är tilläggsisolerad (gullfiber) utan ångspärr, och isoleringen ligger ofta direkt an mot råsponten (och täcker dessutom ventiler). Möglet låg "dolt" där isoleringen träffar råsponten.



Jag överväger nu att som första åtgärd ta bort all gullfiberisolering. Under denna ligger kutterspån -- antagligen original från husets byggnation (1947), och eventuellt fylla på kutterspån på vissa ställen. Sedan sätta in en fuktmätare (som rekommenderas ovan).

Kommer det att påverka uppvärmningskostnaden radikalt att ta bort tilläggsisoleringen? Sitter och överväger ifall en avvfuktningslösning (eller andra åtgärder) blir en rimlig investering i förhållande till uppvärmningskostnaden.
Du skulle kunna prova att ersätta mineralullen med hygroskopsik isolering (isolina tex som finns som skivor) som har samam egenskaper som spånet - samt förstås se till att ventilation inte är täckt

/K
 
  • Gilla
Carl Lotus
  • Laddar…
KjellTimell skrev:
Vad har ni för uppvärmning idag?
Bergvärme + braskamin. Kaminen installerade vi efter inflyttning -- förra ägaren hade hällt murbruk i skorstenen och tryckt ner järnrör med paraboler påmonterade! :D (Vi fick slå sönder skorstenen och mura om den.) Enligt sotaren så skulle vedeldningen kunna göra att vindsklimatet blir mindre gynnsamt för mögelpåväxt.


klaskarlsson skrev:
Du skulle kunna prova att ersätta mineralullen med hygroskopsik isolering (isolina tex som finns som skivor) som har samam egenskaper som spånet - samt förstås se till att ventilation inte är täckt
Tack för tipset! Precis, skulle jag märka att uppvärmningskostnaden skjuter i höjden så vore modern hygroskopisk isolering värt att kika på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.