1 694 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Smarta Hem
Hej
Jag funderar på att börja lite smått med det som kallas nu "smarta hem", typ att fjärrstyra min belysning hemma. Tänkte det är en enkel början med belysningen så det inte blir för komplicerad i början. Har någon bra tips eller vilken sida som är bra för sådana smarta hem produkter?
Har tittat på dessa 2 sidor hitills
smartwayoflife.se
somfy.se
Jag funderar på att börja lite smått med det som kallas nu "smarta hem", typ att fjärrstyra min belysning hemma. Tänkte det är en enkel början med belysningen så det inte blir för komplicerad i början. Har någon bra tips eller vilken sida som är bra för sådana smarta hem produkter?
smartwayoflife.se
somfy.se
Hade jag varit du hade jag satsat på ett 433 Mhz system som är lite billigare än Z-wave. Komponenter finns på massa sidor och inköpsställen t.ex. Kjell & Co/Clas Ohlson m.fl. Du kan läsa mer på t.ex. Nexa .Cole55 skrev:Hej
smartwayoflife.se
somfy.se
Upplägget för nästan samtliga system är att du har någon form av central enhet som ansluts till nätverket. Du har sedan mottagare bakom de uttag/tryckknappar/dimmers du vill styra och styr sedan dessa typiskt med en app i din telefon eller surfplatta. Det finns också enklare lösningar där du sätter enheterna direkt i uttaget och kopplar din belysning utanpå denna. Upplägget i övrigt är detsamma.
Tänkte skulle börja väldigt enkelt och smått för är inte så insatt i tekink o sådant annars. Har tittat på smart plugs åt min belysning på den ena sidan smart way of life, börja med att fjärrstyra min belysning, man får med en fjärrkontroll med. Får se inte helt 100 än.falkn skrev:Hade jag varit du hade jag satsat på ett 433 Mhz system som är lite billigare än Z-wave. Komponenter finns på massa sidor och inköpsställen t.ex. Kjell & Co/Clas Ohlson m.fl. Du kan läsa mer på t.ex. Nexa .
Upplägget för nästan samtliga system är att du har någon form av central enhet som ansluts till nätverket. Du har sedan mottagare bakom de uttag/tryckknappar/dimmers du vill styra och styr sedan dessa typiskt med en app i din telefon eller surfplatta. Det finns också enklare lösningar där du sätter enheterna direkt i uttaget och kopplar din belysning utanpå denna. Upplägget i övrigt är detsamma.
Det kan ju vara en bra start. Det är ett billigt sätt att komma igång och du kan se hur mycket du kommer använda det.Cole55 skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Vill man ha ett riktigt bra och enkelt start-kit så kan jag tänka mig att nya Tellstick-maskinen är riktigt bra till det. Inte NET-versionen, utan den som klara både nexa och Z-wave och släpptes i år.
Mm tänkte det med. Sedan får se med tiden kanske ändra de så att jag kan styra belysningen via mobilen eller ngt. Men har nog bestämt mig för ett set smart plugs för ett hyfsat prisfalkn skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Ja jag missuppfattade nog ditt andra inlägg lite, men jag tror du ska satsa på en konsumentinriktad produkt med tillhörande programvara om din datorvana är begränsad. Sen när suget faller på
Gissar på att suget faller på typ två veckor efter att du är klar med det första steget
Gissar på att suget faller på typ två veckor efter att du är klar med det första steget
Haha ja det får tiden visaMarcussjogren skrev:
Liknande trådar
-
Nibes smarta hem-styrning av värmepump
Värmepumpar -
Lidl smarta hem prylar, funkar dom ok?
Villalarm & Hemautomation -
Vad tycker vi om "Minska elförbrukningen med smarta hem-systemet Wiser"
Villalarm & Hemautomation -
Termometer med utgivare eller all in "smarta hem"
Teknik -
Smarta hem - vad ska man ha?