6 239 läst · 41 svar
6k läst
41 svar
Förvaring av stål t vertikalfräs
[video=youtube;oMk8RceCCu4]https://www.youtube.com/watch?v=oMk8RceCCu4[/video]
Jag har en plywoodskiva, ca 0,8x1m, med en massa rundstavar fastskruvade från baksidan påmonterade.
Längs den nedre kanten är en list påskruvad på insidan så att skivans nederkant står ut från väggen ca 8-10cm, nåt.
Ingen bricka längst in eller ut på rundstavarna.
Den blir en liten dammsamlare men det är bara att gilla läget.
Jag kan lägga upp en bild i kväll eller i morgon om jag kommer ihåg det.
Längs den nedre kanten är en list påskruvad på insidan så att skivans nederkant står ut från väggen ca 8-10cm, nåt.
Nu citerar jag dig ocksåDaniel_N skrev:Jag orkade dock inte rita med lite sedvanliga fasningar och annat, men det spelar heller inte någon roll för funktionen. Min tanke är att rundstavarna limmas fast och att jag slår in en kil bakifrån.
Nu funderar jag över ett antal detaljer:
1) Borde jag, för att minska risken att kuttern trillar loss om man tex råkar slår till den med en bräda, borra hålen med några graders lutning uppåt?
2) Eller borde jag kanske istället skruva fast en metallbricka eller motsvarande, diameter 28mm eller så, längst fram på rundstaven, så att man får lirka av kuttern? Misstänker dock att man snabbt kommer att störa sig på detta....
3) Att limma fast rundstavarna så att de sitter rejält och inget sladdrar eller bråkar är viktigt för min mentala hälsa. Samtidigt blir systemet inte så flexibelt avseende rundstavarnas positioner. Förvisso skall varje kutter ha sin egen plats, men känner jag mig rätt så kommer jag efterhand att samla på mig fler kuttrar och då blir det lätt lite störigt...Tankar?
4) Funderade också på att ha en liten påträdd "bricka" längst in på varje rundstav. På så sätt skulle inte förskärarna på de kuttrar som ha sådan "slås" in mot träet bakom när man skjuter på kuttern på rundstaven. Kanske är det onödigt försiktigt.
5) Kanske frågan jag borde ställt först - hur har ni era kuttrar? Finns det bättre förslag på lösningar?
1. Krångligt att borra snett, förskjut brädans nederkant ut från väggen.
2. Skruva en yttepytteskruv med kullrigt huvud längst ut på rundstavens översida, som stopp.
3. Räcker att skruva rundstavarna från baksidan, möjligen försänka dem lite i brädan. Men jag vill ju inte på nåt vis riskera din mentala hälsa så, gör som du tycker bäst.
4. Onödigt, eller hur våldsamt tänker du egentligen trä på kuttrarna?
5. Se mitt föregående inlägg.
Redigerat:
Det borde definitivt kunna funka. Tyvärr tror jag inte att en sådan är tillräckligt tåliga för stryk och risk också att man irriterar sig på att fippla med den om kuttern är tung. Ska prova utan och så får vi se hur mycket som trillar ner...pyro skrev:
Gärna bilder tack!bax skrev:Jag har en plywoodskiva, ca 0,8x1m, med en massa rundstavar fastskruvade från baksidan påmonterade.
Borra snett? Något av det första jag lärde mig Helt på egen hand tom hehebax skrev:Nu citerar jag dig också
1. Krångligt att borra snett, förskjut brädans nederkant ut från väggen.
2. Skruva en yttepytteskruv med kullrigt huvud längst ut på rundstavens översida, som stopp.
3. Räcker att skruva rundstavarna från baksidan, möjligen försänka dem lite i brädan. Men jag vill ju inte på nåt vis riskera din mentala hälsa så, gör som du tycker bäst.
4. Onödigt, eller hur våldsamt tänker du egentligen trä på kuttrarna?
5. Se mitt föregående inlägg.
Angående behövt av att limma fast allt rejält kontra mental hälsa så är väl frågan lite tvådelad....dels så är horisonten för hur länge saker i snickeriet ska hålla (med lite service, omhändertagande etc) väldigt lång....jag gör det en gång och sen ska det hålla rejält. Dels är vi ett gäng som arbetar i samma snickeri, och det blir helt klart mer slit på allting än det blir om man är själv. Inte så att någon är våldsam eller slarvig med grejorna men å andra sidan är ingen så rädd om mina verktyg som jag själv. Så det krävs riktigt heavy-duty installationer. Och som sagt, jag klarar inte saker som efter bara 10 år hänger på trekvart....
Det blir med störda sannolikhet så att de kuttrar som används mest hamnar på väggen, resten i någon form av lådor. Bas variant verkar lovande tycker jag.
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är man flera om nånting tenderar det att bli "allas ansvar = ingens ansvar" så en ordentlig fastsättning är nog rätt tänkt.
Notera att det blir en dammsamlare.....
Bästa lösningen skulle vara någon sorts hurts med tappar för de olika stålen så de inte glider omkring i lådorna. Då skulle allt vara lättillgängligt men ändå osynligt.
Ingen som lever på sitt snickrande har råd att byta ut alla bett mot nya med begränsare och man behöver ju inte skylta med sina lagbrott.
I första hand tycker jag att vi måste försöka att bli av med fyrkantkuttrar och klämflänskuttrar och annat i den stilen. De finns ju i nästan varenda snickeri än i dag. Begränsare kommer på tur i ett senare skede.
Ingen som lever på sitt snickrande har råd att byta ut alla bett mot nya med begränsare och man behöver ju inte skylta med sina lagbrott.
I första hand tycker jag att vi måste försöka att bli av med fyrkantkuttrar och klämflänskuttrar och annat i den stilen. De finns ju i nästan varenda snickeri än i dag. Begränsare kommer på tur i ett senare skede.
Redigerat:
Vi köper list av ett hyvleri som förvara stålen insvepta i papper i backar. Kan inte begripa hur de håller rätt på de olika kundspecifika profilerna. Bävar för dagen då gammelgubben vi pratar med går i pension. Fyrkantskuttrar är väl reliker som hänger på väggen androm till varnagel. ryyys...
Ligger stålen i lådor får man tänka ut ett sorteringssystem. Kanske är en bra sak. Tills dess föredrar jag att se alla på en gång på väggen. Räffelstålen kräver en annan lösning.
Med matarverk går det att hävda att man inte handmatar. Då lär kuttrar utan spånbegränsare få användas.
mvh Findus
Ligger stålen i lådor får man tänka ut ett sorteringssystem. Kanske är en bra sak. Tills dess föredrar jag att se alla på en gång på väggen. Räffelstålen kräver en annan lösning.
Med matarverk går det att hävda att man inte handmatar. Då lär kuttrar utan spånbegränsare få användas.
mvh Findus
Bra ide!..... nu blir det att börja köra med matarverk på allvar!findus42 skrev:
Det är alldeles för farligt för min smak att lyda lagen och svetsa dit begränsare på gamla bett.
Tyvärr är fyrkantkuttrar mycket vanliga än i dag fastän de har varit förbjudna sedan 70-80-talet någon gång. Det har jag konstaterat genom att titta i fräsbettsskåpen vid besök på olika snickerier..... men jag vägrar att befatta mig med dem.