Det har ikke noen betydning om tråden krysser seg på vei til og fra en slik øy. Hva skulle forklaringen på dette være? Hele poenget med å legge trådene tett er at magnetfeltet skal kanselleres ("nulles ut") slik at robotens sensorer ikke oppfatter at den kjører over trådene, og det vil fungere like bra om tråden krysser litt på vei ut (forutsatt at den krysser et partall antall ganger, og ikke et odde antall).
 
mroek skrev:
Det har ikke noen betydning om tråden krysser seg på vei til og fra en slik øy. Hva skulle forklaringen på dette være? Hele poenget med å legge trådene tett er at magnetfeltet skal kanselleres ("nulles ut") slik at robotens sensorer ikke oppfatter at den kjører over trådene, og det vil fungere like bra om tråden krysser litt på vei ut (forutsatt at den krysser et partall antall ganger, og ikke et odde antall).
Du beskriver ju problemet själv. Gör du det måste du göra det jämnt antal gånger. Varför är det då inte lättare att bara separera dem? Inte direkt jobbigt och borde stå i manualen.

Som sagt, en del användare har haft problem med detta och då är det väl bättre att ta det säkra före det osäkra och separera tråden?
 
Joda, men hvis man bare legger tråden rundt øya først, og så legger kablene sammen etterpå (og fester dem), så er jo problemet veldig enkelt å unngå, og man slipper å bruke dobbelt så mange pinner.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
mroek skrev:
Joda, men hvis man bare legger tråden rundt øya først, og så legger kablene sammen etterpå (og fester dem), så er jo problemet veldig enkelt å unngå, og man slipper å bruke dobbelt så mange pinner.
Jag håller med dig till 100 % det är något som HP service har hittat på för att dom har för svagt styrdon i laddaren
tillverkaren har fortfarande inte ändrat i manualen
 
b0dd3 skrev:
Problemet med att lägga tråden under samma gränspinne gör att om man inte är uppmärksam så skruvar tråden sig och blandar ihop polerna. Många som har haft problem med att roboten snurrar runt och ställer sig utanför arbetsområdet.

Detta är ett känt problem och supporten säger att man SKA separera tråden när man gör öar för att inte råka korsa tråden. Och enklast för att undvika detta är att inte lägga under samma pinne.
Ett dilemma jag har relaterat till detta är när roboten ska gå hem och vill leta upp gränstråden. När den då hamnar vid en ö så följer den ju tråden runt ön. Men den känner inte av när den hittar "roten" och kommer därför aldrig ut till yttergränsen (vägen hem), utan fastnar i vinkelvolten och efter ett par varv ger den upp och stannar. Kan man göra något åt det? Hjälper det att ha lite avstånd mellan trådarna så att roboten fattar att tråden viker av?
 
dl_4711 skrev:
Kan man göra något åt det? Hjälper det att ha lite avstånd mellan trådarna så att roboten fattar att tråden viker av?
Det låter konstigt. Min kör förbi öarna och fortsätter på "huvud" tråden.

Hur har du gjort öarna? Som i manualen?
 
dl_4711 skrev
Kan man göra något åt det? Hjälper det att ha lite avstånd mellan trådarna så att roboten fattar att tråden viker av?
Jag hade samma problem tidigare med FirmWare 1.58, den kunde köra sex varv innan den släppte ön, och då jag har 7 öar så studsade den runt och hade då problem att orka tillbaka till laddplatsen, då den var inne på service så var det 1.98 FW när den kom tillbaka och sedan dess har detta funkat, men det kanske var något annat fel som de fixade.

Men jag tror inte att den letar efter "roten" utan den känner säkert av via gyrot eller på något annat sätt att den gjort en 360 snurr eller liknande, då den nu släpper efter ca 1,25 varv runt en ö, men detta är bara min gissningar.
 
hellylle skrev:
Jag hade samma problem tidigare med FirmWare 1.58, den kunde köra sex varv innan den släppte ön, och då jag har 7 öar så studsade den runt och hade då problem att orka tillbaka till laddplatsen, då den var inne på service så var det 1.98 FW när den kom tillbaka och sedan dess har detta funkat, men det kanske var något annat fel som de fixade.

Men jag tror inte att den letar efter "roten" utan den känner säkert av via gyrot eller på något annat sätt att den gjort en 360 snurr eller liknande, då den nu släpper efter ca 1,25 varv runt en ö, men detta är bara min gissningar.
Ok, stort tack för svaret. Bytte FW till 1.98 inatt så då kanske det har löst sig nu då.
 
  • Gilla
hellylle
  • Laddar…
En till fråga.
Jag tänkte först låta min Worx bo under altanen, men i manualen står det att man ska ha laddningsstationen med 2m fritt både fram och bak. Kan man inte ställa den mot en vägg med kortsidan? Illustrationen visar bara laddstationens sida mot ett hus och 2m fritt fält åt andra håll.
 
erito skrev:
En till fråga.
Jag tänkte först låta min Worx bo under altanen, men i manualen står det att man ska ha laddningsstationen med 2m fritt både fram och bak. Kan man inte ställa den mot en vägg med kortsidan? Illustrationen visar bara laddstationens sida mot ett hus och 2m fritt fält åt andra håll.
Där är användare som har sin tråd ut 90 grader från laddstationen så det är säkert inga problem. Bara att testa sig fram.

Du bör ha 2meter rakt in till den men ha i åtanke att den backar ut och svänger vänster runt laddstationen så den behöver ju köra på slinga direkt för att det inte ska bli problem.
 
b0dd3 skrev:
Där är användare som har sin tråd ut 90 grader från laddstationen så det är säkert inga problem. Bara att testa sig fram.

Du bör ha 2meter rakt in till den men ha i åtanke att den backar ut och svänger vänster runt laddstationen så den behöver ju köra på slinga direkt för att det inte ska bli problem.
2m rakt in är inga problem, men sedan?
Svänger vänster runt laddstationen?
Backar rakt bak (1m eller 2m eller slumpvis?) - kör framåt med vänstersväng, i mitt fall rakt in i ett hinder isåfall :)
Nåja , det visar sig. Jag ställer stationen mer öppet än jag först tänkte för säkerhets skull. Får bygga ett litet tak åt den istället.
 
erito skrev:
2m rakt in är inga problem, men sedan?
Svänger vänster runt laddstationen?
Backar rakt bak (1m eller 2m eller slumpvis?) - kör framåt med vänstersväng, i mitt fall rakt in i ett hinder isåfall :)
Nåja , det visar sig. Jag ställer stationen mer öppet än jag först tänkte för säkerhets skull. Får bygga ett litet tak åt den istället.
Tror att den backar ca 20-30 cm ut från plattan sett. Sedan svänger den direkt snett vänster och försöker köra förbi plattan, men där skall då din tråd komma så studsar den ut igen, eller börjar kamtklippa beroende på inställning / dag.
 
erito skrev:
2m rakt in är inga problem, men sedan?
Svänger vänster runt laddstationen?
Backar rakt bak (1m eller 2m eller slumpvis?) - kör framåt med vänstersväng, i mitt fall rakt in i ett hinder isåfall :)
Nåja , det visar sig. Jag ställer stationen mer öppet än jag först tänkte för säkerhets skull. Får bygga ett litet tak åt den istället.
Höger runt laddaren får det bli
 
Elkludde skrev:
Höger runt laddaren får det bli
Om du står bak laddaren sett ja. Det mest logiska är ju att du tittar på den framifrån dvs hållet den kör in i laddstationen. Och då backar den bak och svänger ut vänster och rundar basen för att söka upp gränstråden.
 
Det blir tyvärr till att reklamera min WG793E.1.

Den klarar väl inte av min tomt så som det var tänkt och i samspråk med supporten så tyckte dem att det var de bästa beslutet. Jag är otroligt nöjd med min Worx och klippresultatet blir kanon i övrigt. Kommer rekommendera den starkt till bekanta som funderar på att köpa robot.

Nu är frågan vilken man ska ha istället? Fått tips om Honda Miimo 520 eller en HQ 420.

Några tankar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.