Hur fungerar zoner egentligen? Får inte fram info från manualen.

Jag har en 800m2 framsida med diverse hinder. = en zon

sedan finns en 4x20m knölig, stenig gammal gräsmatta/grusmatta på sidan = skippar den delen helt

och så zon2, baksidan som är ca 400m2 sluttande gles gräsmatta med gungställningar, planteringar m.m.

Jag måste alltså lyfta klipparen mellan de zonerna? vad menas med 10% zon etc?
 
Corpes skrev:
Nej men enligt Henke2´s bilder så testkör dom klipparna på en asfalterad plan så nog skulle dom funktionstesta med 1-4 zoner.
Tittar man på deras hemsida så gör dom ju reklam för att den ska klara av 1-4 zoner och sen funkar det inte tillfredsställande.... Därför jag köpte denna maskin: bra pris, vunnit tester och ZONKLIPPNING.
Jag är helt övertygad om att de inte sitter och gör någon programmering i Hässleholm!
 
nissenhj skrev:
Jag är helt övertygad om att de inte sitter och gör någon programmering i Hässleholm!
Utvecklingsteamet sitter väl i Italien enligt tidigare information. Uttrycket "spaghettikod" blir dubbelt lyckosamt :p
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
MartinP666 skrev:
Utvecklingsteamet sitter väl i Italien enligt tidigare information. Uttrycket "spaghettikod" blir dubbelt lyckosamt :p
Jag hoppas Landlord-projektet får till en första version snart så man kan ge sig in och hacka själv:
https://hackaday.io/project/6717-project-landlord
 
erito skrev:
Hur fungerar zoner egentligen? Får inte fram info från manualen.

Jag har en 800m2 framsida med diverse hinder. = en zon

sedan finns en 4x20m knölig, stenig gammal gräsmatta/grusmatta på sidan = skippar den delen helt

och så zon2, baksidan som är ca 400m2 sluttande gles gräsmatta med gungställningar, planteringar m.m.

Jag måste alltså lyfta klipparen mellan de zonerna? vad menas med 10% zon etc?
En zon år hur långt klipparen ska följa kanttråden innan den börjar klippa. Procentsatsen är hur ofta den ska starta på resp zon.

Jag har tex en zon på framsidan där roboten behöver köra 115m, där ska den starta 30% av tiden, resten av gångerna ska den starta vid laddaren.
 
  • Gilla
erito
  • Laddar…
Corpes skrev:
Nej men enligt Henke2´s bilder så testkör dom klipparna på en asfalterad plan så nog skulle dom funktionstesta med 1-4 zoner.
Tittar man på deras hemsida så gör dom ju reklam för att den ska klara av 1-4 zoner och sen funkar det inte tillfredsställande.... Därför jag köpte denna maskin: bra pris, vunnit tester och ZONKLIPPNING.
Den niten gick jag och så på:sly:
 
dl_4711 skrev:
Jag hoppas Landlord-projektet får till en första version snart så man kan ge sig in och hacka själv:
[länk]
Jag försökte tigga mig till en skrotad maskin på HP men de returnerade alla för att få kreditering = no go.

Förövrigt sa det idag att kineser skulle besöka HP i Hässleholm för att diskutera problemen. Varför kineser åker till Hässleholm och inte italien kan man ju undra. Men så var det iaf...
 
nissenhj skrev:
Jag är helt övertygad om att de inte sitter och gör någon programmering i Hässleholm!
Självklart menade jag inte att dom programmerade där men man tycker väl kanske att dom kan TESTA dom olika funktionerna som dom gör reklam för på hemsidan.
 
Corpes skrev:
Självklart menade jag inte att dom programmerade där men man tycker väl kanske att dom kan TESTA dom olika funktionerna som dom gör reklam för på hemsidan.
Där är jag också övertygad om att det inte är någon i Hässleholm som sitter och gör någon hemsida, utan att den görs centralt på typ Worx HK.
 
GadgetMaster skrev:
En zon år hur långt klipparen ska följa kanttråden innan den börjar klippa. Procentsatsen är hur ofta den ska starta på resp zon.

Jag har tex en zon på framsidan där roboten behöver köra 115m, där ska den starta 30% av tiden, resten av gångerna ska den starta vid laddaren.
Tack för enkelt svar. Jag köpte en Robotgräsklippare Worx Landroid M WG791E.1 på ClasO nu på lunchen. 7995 verkar svårslaget för den prestandan.

Frågar lite här eftersom er kunskap verkar betydligt bättre än manualen.

1. Hur löser man det med två skiljda zoner?
2. Måste begränsningskabeln vara en sluten slinga?
3. Blomrabatter utan uppstickande kant, måste man lägga slinga runt dessa på något sätt för att den inte ska dra dit och frisera fruns planteringar? (kan bli dyrare än klipparen i sig...)
4. Kan man ha ett "garage" under altanen eller kommer den att kursa iväg in under och klippa jord/grus? Dvs går den rakt ut från plattan om man vill?

tack på förhand.
Tror den får heta "Bowser" efter SuperMario figuren ;)
 
erito skrev:
Tack för enkelt svar. Jag köpte en Robotgräsklippare Worx Landroid M WG791E.1 på ClasO nu på lunchen. 7995 verkar svårslaget för den prestandan.

Frågar lite här eftersom er kunskap verkar betydligt bättre än manualen.

1. Hur löser man det med två skiljda zoner?
2. Måste begränsningskabeln vara en sluten slinga?
3. Blomrabatter utan uppstickande kant, måste man lägga slinga runt dessa på något sätt för att den inte ska dra dit och frisera fruns planteringar? (kan bli dyrare än klipparen i sig...)
4. Kan man ha ett "garage" under altanen eller kommer den att kursa iväg in under och klippa jord/grus? Dvs går den rakt ut från plattan om man vill?

tack på förhand.
Tror den får heta "Bowser" efter SuperMario figuren ;)
1) Vet ej

2) Ja

3) Tycker instalationsmanualen förklarar kabeldragningen ganska bra och hur man gör "öar" för att skydda rabatter, har inte det själv, men det som är viktigt och inte framgår av manualen är att kabeln INTE skall fästas med samma pinne på väg motön, utan med ca 1-2cm avstånd så att den inte korsas.:
https://www.worxlandroid.com/pdf/in...754e-wg756e-wg790e.1-wg791e.1-wg796e.1-sv.pdf

4) Roboten följer tråden rakt in i laddaren när den ska ladda så viktigt att den har typ 1,5 meter med rak kabel innan, när den ska börja klippa så backar den ut och kör i en halvbåge runt laddaren till vänster om den, manualen säger att kabeln skall fortsätta 2m rakt ut från laddaren bakom den men sett folk här som drar den i åt vänster direkt efter i olika varianter. Jag hade problem att få roboten att följa kabeln för zonklippning när den inte gick rakt bak 2m från laddaren. Likadant så hade jag lite för mjuk jord bakom laddaren o då slutade den också att följa kabeln för zonklippning för att den slirade lite.

Det var mina erfarenheter i alla fall.. :)
 
GadgetMaster skrev:
3) Tycker instalationsmanualen förklarar kabeldragningen ganska bra och hur man gör "öar" för att skydda rabatter, har inte det själv, men det som är viktigt och inte framgår av manualen är att kabeln INTE skall fästas med samma pinne på väg motön, utan med ca 1-2cm avstånd så att den inte korsas.:
[länk]
Du må nok lese manualen en gang til. Sitat fra manualen: "Gränstråden mellan ön och ytterkanten bör läggas tätt tillsammans och hållas på plats med samma gränspinne."

Manualen sier ikke at det skal være 1-2 cm mellom trådene, men derimot <2 cm, og altså helst med samme pinne.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
mroek skrev:
Du må nok lese manualen en gang til. Sitat fra manualen: "Gränstråden mellan ön och ytterkanten bör läggas tätt tillsammans och hållas på plats med samma gränspinne."

Manualen sier ikke at det skal være 1-2 cm mellom trådene, men derimot <2 cm, og altså helst med samme pinne.
Dom pratar om det på forumet här på lite olika ställen, att det kan bli problem om kabeln korsas, har även läst om någon som har haft problem och att det lösts när de flyttat isär trådarna lite. Men det kanske bara är rykten, vet ej då jag inte använder det själv som sagt. Men manualen säger "i samma pinne ja"

Till exempel:
https://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/208892-worx-landroid-2-0-a-311.html
 
kan man göra en egen separat slinga med kabel + ström om man vill att den ska klippa där?

jag förstår att man då måste lyfta maskinen till laddstationen för hand.
 
mroek skrev:
Du må nok lese manualen en gang til. Sitat fra manualen: "Gränstråden mellan ön och ytterkanten bör läggas tätt tillsammans och hållas på plats med samma gränspinne."

Manualen sier ikke at det skal være 1-2 cm mellom trådene, men derimot <2 cm, og altså helst med samme pinne.
Problemet med att lägga tråden under samma gränspinne gör att om man inte är uppmärksam så skruvar tråden sig och blandar ihop polerna. Många som har haft problem med att roboten snurrar runt och ställer sig utanför arbetsområdet.

Detta är ett känt problem och supporten säger att man SKA separera tråden när man gör öar för att inte råka korsa tråden. Och enklast för att undvika detta är att inte lägga under samma pinne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.