Faidros skrev:
Jag har inte heller förstått riktigt hur en frånluftsvärmepump kan löna sig. Kanske någon annan kan förklara.
Du ska först värma luften på något annat sätt för att ha någon värme att återvinna i frånluftspumpen ;). Jag är ingen tekniker heller ... och håller med Hemmakatten.
gaia

Hey hey folks! I denna tråd skall vi inte diskutera om frånluftsvärmepumpar är ett bra eller dåligt alternativ utan mysfaktor för pelletskaminer  :)

Tack KJE det var en intressant sak detta med fejk-vedträn.

Ursäkta min okunnighet men: finns det pelletskaminer där man också kan stoppa in några vedträn vid behov (då man vill höja mysfaktorn)? Yonnas skorstens-dispens får man väl glömma i så fall?

(Hemmakatten: har vattenburen golvvärme)

Husagaren skrev:
finns det pelletskaminer där man också kan stoppa in några vedträn vid behov
Den enda jag känner till är Ecotec Tyr:
http://www.ecotec.net/pages/tyr_6.html

Husagaren skrev:
Yonnas skorstens-dispens får man väl glömma i så fall?
Ja, glöm bort den.

Lyfter min tidigare fråga:

yonna skrev:
[quote author=ppalm link=1141376922/0#3 date=1141383123]Jag har sett Baxi´s och Ecotec´s kamin i drift och det var en j&%a skillnad på "eldspel" på dom.
Och det till vilken 'fördel'?
[/quote]

Hemmakatten
Ledsen, Husagaren, det var inte meningen att drifta från ämnet, även om det lätt händer. ;)

För att återgå till ursprungsfrågan. Jag tycker att eftersom ni har ett ganska nytt hus med uppvärmningen ordnad och eftersom kaminen först och främst är till för mys, så skulle jag definitivt ha valt en vedkamin.
Annat vore om värmepumpen var gammal och sjöng på sista versen. Då kunde man tänka sig en pelletskamin, en vattenmantlad sådan, som kunde ta över uppvärmningen den dag vp:n lägger av. Men så är ju inte fallet. Och som jag skrivit tidigare, vedkaminer ÄR mysigare.

yonna skrev:
Lyfter min tidigare fråga:

[quote author=yonna link=1141376922/0#4 date=1141384295][quote author=ppalm link=1141376922/0#3 date=1141383123]Jag har sett Baxi´s och Ecotec´s kamin i drift och det var en j&%a skillnad på "eldspel" på dom.
Och det till vilken 'fördel'?
[/quote]
[/quote]

Jo tråden heter ju mysfaktor för pelletskamin & det jag menade var att den ena kaminen såg det ut typ som man satt in en marshall och den andra såg ut som man nästan eldade med ved. Och för mig är inte marshall elden specielt mysig ;)
Kan ju dock vara så att dom två olika fabrikaten gick på olika effektsteg :-/
//P

ppalm skrev:
Jo tråden heter ju mysfaktor för pelletskamin & det jag menade var att den ena kaminen såg det ut typ som man satt in en marshall och den andra såg ut som man nästan eldade med ved. Och för mig är inte marshall elden specielt mysig  ;)
Kan ju dock vara så att dom två olika fabrikaten gick på olika effektsteg :-/
//P
Vilken av fabrikaten tyckte du hade det finaste eldspelet då?

tror det var ecotecs

Det finns faktiskt en till pelletskamin som går att elda med ved också. Den heter Ecofire Multifire och tillverkas i Danmark av Titan Heating. Den är himlans snygg faktiskt.

Vad gäller mysfaktor i pelletskamin så tycker jag att det är mysigt när termostaten är påslagen - kaminen matar pellets och brinner stort, men när det är tillräckligt varmt stänger den ju av sig så klart och blir som en liten marshall. Men varför nöja sig med det ena, välj Ecotec eller Multifire så kan du myselda med ved och värmeelda med pellets.

Visst vore det toppen om man kunde få en kombinerad pellets/braskamin. Det har jag sökt med ljus och lykta men ändå bestämt mig för att strunta i den kombinationen.

Som jag förstått det så blir bras/pelletskaminer en dålig kompromiss.

Det är helt olika förbränningstekniskt och om man kombinerar dessa två att fungera i samma kamin får man en sämre verkningsgrad.

Den andra nackdelen har ni berört redan att skorstensfrågan blir dyrare.

Jag har kommit fram till att pelletskamin i kombination med frånluftsvärmepump och golvvärme i platta på mark är bästa kombinationen.

Man får en kontinuerlig värme från pelletskaminen, oavsett om du är hemma eller ej så eldar han lite lagom. Bra då värmesystemet är mycket trögt.
Det är "bekvämt" att hantera pellets, jämfört ved.
Billigare installation för skorsten.

Fördelar med braskamin är:
Det är billigare med ved, även den man köper.
Mysfaktorn är klart högre både vid eldning och utseendet på kaminen.

Alltså avgör själv vad du vill ha, men var skeptisk till kombinerad bras/pelletskamin.

Tror du har helt rätt WeeBe!

(skulle du kunna komma hem till mig och hjälpa mig att övertyga min sambo om detta?)  ;)

Någon som har sett denna pelletskamin i verkligheten? Verkar smidigt å "ljudlöst/fläktlöst" om man inte ha så stor plats för pellets nära kaminen men ändå tänker sig vattenmantlad ihop med golvvärme/acctankar.

http://www.hwam.com/showpage.php?pageid=37587

Sen är den ju i alla fall snygg på bild också!

Ja, jag har letat efter en riktigt snygg pelletskamin men jag tycker de ser ungefär likadana ut allesammans ...   Jag väljer EcoBaby (men köper den inte från Narvells   >:(;D) och har installerat extra rördragning i taket inkl dold fläkt i undanskuffat utrymme för att skyffla runt värmen i huset. Återkommer om ett år och berättar om det funkar  :-*.

Valet mellan mysfaktor med ved eller pelletskamin var inte svårt för mig. Pelletskaminen klarar av att värma hela huset; den går att elda med även om jag är borta under dagen, den fordrar inte vedstapel eller vedträutrymme, ingen huggning och husets manliga invånare är inte kapabel att kånka på vedträn (4-benade herrar). Jag tror faktiskt att mysfaktorn blir större när jag vet hur mycket jobb jag slipper.

Sen är det en annan sits för Husägarens sambo - som inte behöver tänka lika krasst praktiskt som jag!

Tänk om min sambo kunde tänka lika krasst praktiskt som dig Yonna, vad mycket enklare mitt liv vore  :)
(men det kanske inte är meningen att det skall vara enkelt?)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.