38 687 läst · 210 svar
39k läst
210 svar
Får elektrikern använda lågprisartiklar hemma hos mig?
Systembolagets påslag är inte särskilt stort, det är skatten som är den främsta orsaken till att deras priser är högre än utomlands.
Däremot är restaurangernas påslag på alkohol ofta väldigt högt, framförallt viner.
http://www.metro.se/noje/sa-mycket-lagger-krogen-pa-din-vinflaska/EVHlim!sRsgg7h2Nk1Y/
Och självklart gnäller man på alla som gör helt orimliga prispåslag utan att addera mervärde. Det är i det där sista som haken ligger: Generera mervärde.
Om kunden ser ett mervärde i att hantverkaren köper in materialen så är kunden såklart beredd att betala mer för det. Men när kunden ser att hantverkaren verkar tjäna flera tusenlappar på att stå för materialen så börjar kunden ifrågasätta vad det är för mervärde egentligen. Vad skulle kunden gå miste om ifall kunden köpte materialet själv? För de flesta blir svaret på den frågan "Ingenting".
På samma sätt som hantverkaren vill tjäna så mycket pengar så vill ju kunden betala så lite som möjligt.
Däremot är restaurangernas påslag på alkohol ofta väldigt högt, framförallt viner.
http://www.metro.se/noje/sa-mycket-lagger-krogen-pa-din-vinflaska/EVHlim!sRsgg7h2Nk1Y/
Och självklart gnäller man på alla som gör helt orimliga prispåslag utan att addera mervärde. Det är i det där sista som haken ligger: Generera mervärde.
Om kunden ser ett mervärde i att hantverkaren köper in materialen så är kunden såklart beredd att betala mer för det. Men när kunden ser att hantverkaren verkar tjäna flera tusenlappar på att stå för materialen så börjar kunden ifrågasätta vad det är för mervärde egentligen. Vad skulle kunden gå miste om ifall kunden köpte materialet själv? För de flesta blir svaret på den frågan "Ingenting".
På samma sätt som hantverkaren vill tjäna så mycket pengar så vill ju kunden betala så lite som möjligt.
Nerre, som andra redan skrivit så kan man inte höja timpriset med 100 kr. Jag hade haft väldigt svårt att få några jobb då. Du kan tänka dig att kunderna som inte frågar vad jag tar i timman (förvånansvärt många) kommer ringa efter jag har skickat en räkning med en timpeng som ligger högst i kommunen, om inte i hela Sverige. I stort sett ingen (förutom Skanska och NCC) har frågat hur mycket påslag jag har. Det har här jag redan skrivit.
Vad du inte verkar fatta är att nästan alla kunder är helt ok med hur det ser ut idag. Drevet mot oss hantverkare i denna tråd motsvarar inte verkligheten som tur är.
Det går mot att materialpåslaget blir lägre och timpriset höjs men det kommer ta tid.
Vad du inte verkar fatta är att nästan alla kunder är helt ok med hur det ser ut idag. Drevet mot oss hantverkare i denna tråd motsvarar inte verkligheten som tur är.
Det går mot att materialpåslaget blir lägre och timpriset höjs men det kommer ta tid.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 108 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 108 inlägg
Spelar du bara eller är du såhär naiv? Det GÅR inte att höja timpriset med så mycket som behövs då man skulle ha högst timkostnad bland alla konkurenter. Du kan sitta och tycka hur mycket du vill. Elektrikern som bestämmer sig först för att köra på din modell blir också elektrikern som först går i konkurs.Bo.Siltberg skrev:
Att förklara för kunden vaför timpriset är högre än konkurenterna blir dessutom ett massivt merarbete OM kunden ens är intresserad, efter han hör timpriset som är så högt slår han dövörat till o där har man tappat en kund som man skulle haft om man bara gjorde som alla andra.
Du resonerar rätt och sant, men just detta vill jag dock ifrågasätta lite.Müssli skrev:
Att kunder inte klagar behöver inte betyda att de är nöjda. När kunden kommer tillbaka, eller ger dig nya kunder så är kunden nöjd. Annars vet man faktiskt inte helt enkelt.
Många kallar det "läropengar" och går vidare.
Rörmokarn jag hade för att koppla in vattnet och som passade på att vara mycket otrevlig mot mig och överdebitera med 3ggr så mycket tid har kanske ingen aning om att jag blev rejält missnöjd, eller att jag aldrig rekommenderar han åt någon, ja jag tar istället alltid chansen att misskreditera honom maximalt.
Han har dessutom ökat på min misstänksamhet mot rörmokarskrået samt att hans bröder och farsa som också driver företag i andra hantverkarområden ser jag som uteslutet att ens tänka på att anlita.
Däremot har jag haft med två grävmaskinister att göra och ett par killar som gjöt grunden , som jag alltid rekommenderar åt andra så mycket jag bara kan, samt givetvis anlitar igen om jag skulle få behov.
Gjutarkillarna vet jag fick ett rätt hyggligt stort och bra uppdrag till via mitt tips.
Skulle du verkligen behöva höja timpriset med 100 spänn om du inte kan tjäna pengar på materialpåslaget??Müssli skrev:
Jag tyckte jag såg en kalkyl i tråden som landade på 40 spänn i timmen eller nåt sånt (för att kompensera för 30% materialpåslag).
Müssli, elmont, SueCia och andra. Tackar ni konsekvent nej till uppdrag som innebär att det inte blir materialförsäljning?
T.ex. felsökning, koppla i eller ur maskiner och annan utrustning, riva el (t.ex. inför en ombyggnad).
Vad anger ni för skäl till kunden som frågar?
T.ex. felsökning, koppla i eller ur maskiner och annan utrustning, riva el (t.ex. inför en ombyggnad).
Vad anger ni för skäl till kunden som frågar?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 470 inlägg
Ja, man behöver inte dra det till ytterligheter hela tiden. Kunderna är säkert intresserade av att totalsumman blir rimlig.
Risken är kanske att det behöver höjas betydligt mer i en del fall, och nu menar jag ingen specifik i tråden tex Müssli. Kan ju hoppas att det går åt hållet du nu flera ggr varit inne på att renare modeller där ev mervärde i olika delar finns valbara. Förstår inte att det ska vara så segt om man nu ser sig som helt beroende av materialandelen som är nästan ren bluff och inget man borde räkna med i denna typen verksamhet.Nerre skrev:
Jag tackar inte nej till alla jobb som bara innebär arbetstimmar men kan jag undvika de jobben så gör iaf jag det. Jag har lärt mig den hårda vägen och mer eller mindre slutat med antennjobb pga för dålig förtjänst.Mikael_L skrev:
Där är det ofta felsökning och sedan justeras parabol eller antenn. Allt utfört med ett instrument som kostar ca: 60 000 kr och som ska in på kalibrering och ibland uppdatering. Uppdateringen (plus kalibrering) kostade 14 000 kr sist jag gjorde det. Visst, man får sålt en och annan antenn eller parabol plus kabel men det blir inte mycket vinst på det lilla. Dessutom, gör man ett bra jobb så hör inte kunden av sig mer. Är det fixat så är det fixat och håller i kanske 15-20 år. Jag hade en högre timtaxa på de jobben, jag tror att antenngubbar rent generellt ligger lite högre i pris. Dock räckte det inte för mig. Eller om jag ska vara ärlig, räckte gjorde det men jag tjänar mer på elarbeten. Det är inget jag skäms för.
El däremot ger betydligt mer återkommande kunder. Ena gången fixar man ett uttag på altanen, nästa gång ska de höja taket och bygga en takkupa. De jobben brukar inte ta slut, om man sköter sig vill säga.
Det är allmänt känt bland elektriker (tror jag?) att felsökningar är sämst betalt. Det behövs dyra instrument och sällan säljs det något, förutom det som ev. är trasigt förstås. Den hårda verkligheten som en del inte verkar acceptera är att så länge man kan välja bland jobben så kommer vissa jobb prioriteras. Det är väl inte konstigt?
Om jag nekar ett jobb för att kunden vill köpa material själv förklarar jag att min timpeng är baserad på viss vinst i min försäljning. Jag kan erbjuda att hjälpa till för en högre timpeng men hittills har ingen nappat. Timpriset ÄR viktigt för de flesta.
Det här gäller för nya kunder. Gamla återkommande kunder har jag inga problem med att åka och jobba för, oavsett om just det jobbet genererar försäljning eller inte. Nästa gång de ringer kanske det jämnar ut sig.
Det är svårt att förklara hur jag jobbar rent generellt, mycket beror ju på hur stor beläggning jag har. Troligtvis påverkas jag också av hur kunden uppför sig, jag är inte mer än människa.
Antennjobb är såpass specialiserat att det tycker jag är vettigast att specialister på just sådant hellre får syssla med på heltid. Jag gör exakt samma analys som dig.
Egentligen tycker jag nätverksjobb hamnar samma kategori, man borde egentligen neka.
Finns inte en chans att investera i en riktig nätverksanalysator och få det att gå runt om det inte blir typ minst halvtid på sådana jobb.
Men OK, att "fuska upp" något okritiskt uttag hemma hos en privatkund när man ändå är där i annat ärende kanske är OK att sträcka sig till.
Det är en fara i att försöka bli alltför bred. Bara vanlig installation och/eller service är ju nästan för brett redan som det är.
Egentligen tycker jag nätverksjobb hamnar samma kategori, man borde egentligen neka.
Finns inte en chans att investera i en riktig nätverksanalysator och få det att gå runt om det inte blir typ minst halvtid på sådana jobb.
Men OK, att "fuska upp" något okritiskt uttag hemma hos en privatkund när man ändå är där i annat ärende kanske är OK att sträcka sig till.
Det är en fara i att försöka bli alltför bred. Bara vanlig installation och/eller service är ju nästan för brett redan som det är.
För att fatta mig kort, vi tjänar pengar på materialvinsten. Varför skulle vi välja bort den?GK100 skrev:
Troligtvis hade de flesta klarat sig utan materialvinst men det tror jag Canal Digital, Telia, ICA och Ericsson också hade gjort om de sänkte priserna på deras tjänster.
Müssli skrev:Det är allmänt känt bland elektriker (tror jag?) att felsökningar är sämst betalt. Det behövs dyra instrument och sällan säljs det något, förutom det som ev. är trasigt förstås. Den hårda verkligheten som en del inte verkar acceptera är att så länge man kan välja bland jobben så kommer vissa jobb prioriteras. Det är väl inte konstigt?
Det här tycker jag är intressant. Det talar för att det finns en marknad som med nuvarande system troligen är rejält eftersatt eftersom de flesta elektriker troligen resonerar ungefär som du (med all rätt, du jobbar inte av godhet).
Med tanke på detta har jag svårt att se att det skulle vara ett så stort problem att ha en mer graderad behörighet där man får flera behöriga totalt sett för att det blir enklare att skaffa behörighet för bara en del av marknaden. Eller som Elmont sa i en annan tråd, A, B och C-lag. Jag tror att det helt enkelt behövs på elmarknaden. Felsökning kräver en helt annan talang än industrielektriker, men lik förbannat är den enda rimliga behörigheten AB(L).