En funderingar kring artikeln:
Hur har Biltema lyckats locka till sig riktiga elektriker? Har inte Biltema vid ett eller flera tillfällen blivit anmälda till elsäkerhetsverket på grund av farliga elprodukter?
 
Mikael_L
Fredrik Sjödin skrev:
Det blir mycket tydligare i det nya systemet. Nu blir det glasklart att det enbart är elinstallationsföretag eller de som personligen har en egen behörighet som får utföra elinstallationsarbete.
Och jag som lever i verkligheten kan meddela att detta redan är glasklart för alla människor att det idag krävs behörighet.





Jaja, något fåtal har jag hört mumla något om "nödig kännedom", ofta som försvar eller för att göra sig lustig. :)

Men de som nu inte läst lagen och tror att de har rätt att koppla kommer dock inte heller läsa nya lagen, så den gör ingen nytta där heller.



Egentligen är det nästan så att nya lagen kan öppna för att ännu fler missförstår (eller väljer att missförstå) regelverket, och anser att de har ett "elinstallationsföretag", och därmed har rätt att installera el. Då det inte längre krävs behörighet.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Och jag som lever i verkligheten kan meddela att detta redan är glasklart för alla människor att det idag krävs behörighet.





Jaja, något fåtal har jag hört mumla något om "nödig kännedom", ofta som försvar eller för att göra sig lustig. :)

Men de som nu inte läst lagen och tror att de har rätt att koppla kommer dock inte heller läsa nya lagen, så den gör ingen nytta där heller.



Egentligen är det nästan så att nya lagen kan öppna för att ännu fler missförstår (eller väljer att missförstå) regelverket, och anser att de har ett "elinstallationsföretag", och därmed har rätt att installera el. Då det inte längre krävs behörighet.
Vill nog påstå att även jag lever i verkligheten. Att det skulle vara glasklart att det krävs behörighet är inte min uppfattning. Du anar inte vilka frågor vi får om detta.

I det nya systemet kan man inte "anse" att man är ett elinstallationsföretag. Alla sådana företag ska vara anmälda hos oss. För att kunna anmäla sig krävs att det finns en elinstallatör.
 
Mikael_L
Fredrik Sjödin skrev:
I det nya systemet kan man inte "anse" att man är ett elinstallationsföretag. Alla sådana företag ska vara anmälda hos oss. För att kunna anmäla sig krävs att det finns en elinstallatör.
Ja precis, men de som idag hempular och tycks ha missat det väldigt tydliga i §6, varför skulle de då upptäcka den betydligt mer snåriga informationen i den lagen som Diczfalusy lallat fram.

Det kommer absolut inte ändra på något.
 
tommib
Den nya lagen skärper skrivningen, men jag tror som Mikael_L att de som hempular gör det i alla fall. Antingen så vet man vad lagen säger (t.ex. undertecknad m.fl här på forumet) eller så vet man inte ens det.

Enda gruppen man teoretiskt skulle komma åt är elektriker, förlåt yrkesmän, som jobbar i elinstallationsföretag som kör lite svart vid sidan av och tror att det är ok (d.v.s. de har ingen koll på lagen).


Med tanke på hur riskerna ser ut (synnerligen ringa) och hur utbrett brott mot denna lag är så tror jag att det skulle vara bra både för det allmänna rättsmedvetandet samt elsäkerheten att legalisera visst hempul, gärna kombinerat med krav på kunskapskontroll modell körkort. Jag har förespråkat det förut och kommer fortsätta göra så. Som jag ser det är den nuvarande och kommande lagstiftningen i huvudsak avsedd att skydda ett skrå, inte att förbättra elsäkerheten.
 
  • Gilla
karlmb och 11 till
  • Laddar…
Fredrik Sjödin skrev:
Den regeln är bland annat otydlig gällande om en elektriker utan egen behörighet men som jobbar på en firma som har en elinstallatör anställd får göra elinstallationsarbete åt till exempel sig själv på fritiden.
Ja OK. Jag räknar dessa som en mindre del av hemmapularna och därför egentligen inte med dem.
 
tommib skrev:
Den nya lagen skärper skrivningen, men jag tror som Mikael_L att de som hempular gör det i alla fall. Antingen så vet man vad lagen säger (t.ex. undertecknad m.fl här på forumet) eller så vet man inte ens det.
...och som sdagt de som inte visste vad den gamla lagen sa kommer inte veta det nu heller, det kanske tom blir ngt otydligare. Då talar jag om rena amatörer - inte utbildade elektriker...

tommib skrev:
Enda gruppen man teoretiskt skulle komma åt är elektriker, förlåt yrkesmän, som jobbar i elinstallationsföretag som kör lite svart vid sidan av och tror att det är ok (d.v.s. de har ingen koll på lagen).
Det är där jag skulle säga att man skärpt till det på riktigt. Tillsammasn med "svågerinstallationer".
Dvs de som är yrkesmän med behörighet, men utnyttjat det som kanske var lite oklart förut och kört vid sidan om för släkt och vänner eller andra firmor (tex vanlig byggfirmor etc)...
Kanske också kan komma åt utländska firmor där dom anlitar obehöriga (eller iaf inte behöriga i Sverige (EU?)) iom att firman måste registreras här nu ?

tommib skrev:
Med tanke på hur riskerna ser ut (synnerligen ringa) och hur utbrett brott mot denna lag är så tror jag att det skulle vara bra både för det allmänna rättsmedvetandet samt elsäkerheten att legalisera visst hempul, gärna kombinerat med krav på kunskapskontroll modell körkort. Jag har förespråkat det förut och kommer fortsätta göra så. Som jag ser det är den nuvarande och kommande lagstiftningen i huvudsak avsedd att skydda ett skrå, inte att förbättra elsäkerheten.
Vilket känns ytterligare tydligt i den nya lagstifningen - det blir inte större säkerhet i sig, utan bara mer formellt hur firmor skall registreras etc
En begränsad certifiering för elinstallationer utan ersättning (dvs man får inte jobab professionellt) i en- och tvåfamiljshus vore kanon tror jag, men det komemr nog aldrig ske - fionns inte kommersiellt intresse nog för det, och även om riskerna snarare torde minska i praktiken kan man nog peka på att man på papperet ökar risken genom att öppna för detta. Så byråkratiskt sett är det bättre med att inet tillåta det alls...

/K
 
G
Jag kontaktade faktiskt en elfirma en gång när jag behövde hjälp med ett litet jobb och var beredd att betala några hundra för det som det borde ha kostat. Men de svarade inte ens! Och så är det ju hela tiden! Allt för många hantverkare vill inte ha småjobb. Så då återstår ju bara att lösa det själv istället.
 
Jag skulle vilja vända på frågan.. hur mkt extraknäcker genomsnittselektrikern? . Jag personligen köper mitt eget matrial (schneider) i butik eller svensk hemsida. sen har jag auktoriserat folk som hjälper vid sidan om. (Jag är snickare till tilläggas) Tjänster och gentjänster ☺.... så det här med hemmapuleri tror jag inte mkt på. Mer att elektrikerna jobbar lite extra .. men jag kan ha fel.
Mvh
 
Så, om hempuleriet inte leder till några skador och det inte verkar öka - vad är problemet?
Att 'regler är till för att följas"? Så att forumpoliser får något att fradga över?
;)
 
  • Gilla
Sebster och 3 till
  • Laddar…
tommib
Jehu skrev:
Så, om hempuleriet inte leder till några skador och det inte verkar öka - vad är problemet?
Att 'regler är till för att följas"? Så att forumpoliser får något att fradga över?
;)
Problemet är ett urholkande av det allmänna rättsmedvetandet när man har lagar som inte följs och brottet inte heller beivras i någon omfattning. Jag tror ärligt talat att denna lag är bland det folk bryr sig minst om, till och med mindre än TV-licensen.

När man har en korkad och kontraproduktiv lag så vore det bästa att ändra lagen. Jag bryter inte mot lagar bara för att det är roligt...
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Är det bara jag som har svårt att få ihop totalen på slutet, 149 procent? Eller har jag missuppfattat något?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
tommib skrev:
När man har en korkad och kontraproduktiv lag så vore det bästa att ändra lagen. Jag bryter inte mot lagar bara för att det är roligt...
Om det inte finns ett problem annat än det kanske man kan låta det vara som det är.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Squall Leonhart skrev:
En funderingar kring artikeln:
Hur har Biltema lyckats locka till sig riktiga elektriker? Har inte Biltema vid ett eller flera tillfällen blivit anmälda till elsäkerhetsverket på grund av farliga elprodukter?
Elektriker har inte råd att köpa eluttag på Biltema, det kan jag konstatera efter att ha köpt några. Tror inte det är någon fara med säkerheten men det tar en evig tid att installera grejerna pga den billiga konstruktionen.
 
melvin_se skrev:
Är det bara jag som har svårt att få ihop totalen på slutet, 149 procent? Eller har jag missuppfattat något?
Säg att de frågat 1000 personer om de utfört något eller några av 100 olika moment. Har då alla gjort alla momenten en gång blir det 100% av momenten. Har då 490 st gjort ytterligare ett moment en gång så blir det 149%. Det är dock väldigt märkligt att använda procent för slutsatsen i det här fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.