I höstas anlitade jag en firma som lade ut matjord på hela min tomt och sådde gräs. Tyvärr sådde vi lite för sent och gräset hann inte ta sig lite. Nu till våren har det tagit sig bra på vissa ställen, men andra är fortfarande kala. Firman var här för ca en månad sedan och gödslade och lade på mer gräsfrön. Dock är det fortfarande väldigt mycket kala områden på gräsmatta. Jag hade hoppats på en heltäckande gräsmatta. Bifogar lite bilder.
Är det normalt att det ser ut såhär i början? Kommer det ordna sig med tiden eller ska man reklamera jobbet?
Är det normalt att det ser ut såhär i början? Kommer det ordna sig med tiden eller ska man reklamera jobbet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vet inte vad gräsfröna heter, men ska enligt firman vara riktigt bra frön. Har ingen anledning att misstro det.
Dock undrar jag om det är normalt utseende på en nylagd gräsmatta? Har det tagit sig dåligt och måste sås om, eller ser det ut som det brukar i början? Eftersom det har varit så varmt så borde det ha börjar växa överallt tycker jag.
Dock undrar jag om det är normalt utseende på en nylagd gräsmatta? Har det tagit sig dåligt och måste sås om, eller ser det ut som det brukar i början? Eftersom det har varit så varmt så borde det ha börjar växa överallt tycker jag.
Gör du vad du kan för att hjälpa gräset att växa så fixar det sig. Min gräsmatta så än värre ut, bara en massa ogräs. Stroller på, ogräset bort men många kala fläckar. Tog inte lång tid innan den var grön och fin. Glöm inte bort att vattna rikligt när det är så här vamt.
Togs gräset på de kala fläckarna automatiskt, eller sådde du nytt gräs där?peternicklas skrev:
Körde du stroller över hela gräsmattan eller endast på ogräset? Vilket sorts ogräs biter stroller på?
Gräs sprider sig med rötterna, så i slutet av sommaren kommer du knappt kunna se några fläckar. Jag sår aldrig gräs när Karlsson letat efter genvägen till kina (husky), det lagar sig självt.
Nja, det beror ju mycket på vilket grässort det är, samt att inget annat hinner etablera sig där, som ogräs. Jag hade jobbat igenom alla ställen där det inte tagit sig, ruggat upp marken, lagt på dressjord på säck och sått i det, då får gräsfröna en bra gödslad start. Sen vatten i lagom mängd.MissAnpassad skrev:
Det måste ju finnas en anledning att det inte tar sig på vissa ställen.
Jag tycker inte du kan ha några mer krav än så, det tar tid för en gräsmatta att etablera sig. Om du ville ha grönt direkt skulle du köpt gräs på rulle och rullat ut. Det du kan göra är att ge gräsmattan bra förutsättningar att etablera sig, se till att vattna om det inte kommer regn på länge. Du kan hoppa över gödning tills gräsmattan har kommit längre i sin etablering. Jag skulle inte lägga ut något ogräsmedel alls på en så nyetablerad matta, du får peta bort lite ogräs manuellt.