Hej!

Jag har en läckande diskmaskin Electrolux ESF67070WR. Det är anslutningen mellan avloppspumpen och "diskutrymmet" som spruckit.

P1010369.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedre delen av enheten är pumphuset för avloppspumpen, till höger ansluts avloppsslangen och den övre delen ansluts till botten av "diskutrymmet".

  • Vet någon om denna del går att köpa löst eller måste man köpa hela pumpen?
  • Är det en bra idé att smörja delarna med exempelvis vaselin innan montering. Dels för att lättare få ihop det och dels för lite extra tätning, eller är det korkat?
  • Vad ungefär bör delen kosta?
  • Är det något speciellt att tänka på när man monterar ihop det hela?
  • Maskinen är knappt fem år. Är det vanligt att en sådan här sak går sönder så pass fort.
  • Avloppspumpen är inte "fastskruvad" utan hänger i slanganslutningarna stöttade med lite hårdare skumgummi under. Ska det vara så?
 

Bästa svaret

A
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tack!
 
Nu är jag här med min läckande diskmaskin igen. Denna gång en annan slang. :cry:

Bild på insidan av en diskmaskin med fokus på en svart slang som läcker vatten vid en vit koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Läcker vid det vita mitt i bilden. Åtminstone var felsökningen lätt.

Hur tusan byter man den här? Gillar inte barnarbete och har för övrigt inga ungar i närheten men mina händer passar då inte. Verkar sitta med en hård "slangklämmefjäder" mot pumpen och möjligen bara "påkrängd" på trågsidan, eller?

Kan man köpa bara slangen eller?
 
Byt sump.
IMG_008118.jpg
url
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Z zica skrev:
Byt sump.
Misstänkte att det inte bara gick att byta slangen... :( Någon aning om vad en sån kostar ungefär. Maskinen är runt sju år. Är det värt att laga eller dags för ny maskin tro?

Och hur kommer man åt att byta detta? Ställa maskinen upp och ner och skruva ner den i atomer eller? :thinking:
 
A
Ta bort undersidan av maskinen så ser du bättre när du byter sumpen men kolla om det inte är nått mer på gång för det blir lätt en massa dyra reservdelar att byta när det väl har satt i gång.
Titta istället på en siemens i700
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A
den kostar runt 700.- och det är vanligt att både pumpens gummi (tidigare) och detta går sönder samtidigt
men ta bort undersidan och alla grejer innanför sen lossa skruvarna uppifrån innuti
svårigheten är att få o-ringen på rätt ställe vid montering av ny brunn
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tack för hjälpen alla!

Kalla mig dum men "ta bort undersidan". Lägger jag den på rygg då, eller...

Undrar om det verkligen är lönt att laga med tanke på maskinens ålder. Känns rätt lätt att det springer iväg prismässigt eller att man inte får det tätt när man inte vet riktigt vad man gör... Att ta hem en reparatör lär väl landa på norr om två papp eller vad tror ni.

Siemens i700 sa du. Mina krav är:
- TYST
- Belysning
- Snabbprogram ska finnas
- Givetvis diska bra.
- Bra inredning, vilket ju är rätt subjektivt
- Visa återstående tid
- Gärna fem års garanti
- Onödigt lull-lull kan jag vara utan, vill begripa knapparna utan att leta upp manualen.
- Sa jag tyst...
- Någon annan finess som jag inte vill vara utan tror ni?
 
Redigerat:
A
ja lägg den på rygg eller sidan

en
SN478W26TS
på elon med 5 års garanti och alla funktioner du räknat upp + några till

 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
SN478W26TS
på elon med 5 års garanti och alla funktioner du räknat upp + några till
Fast 12 tkr. Får jag verkligen dubbla nyttan mot en maskin för runt fem till sex?

Och: "Med Easy Start är det enklare än någonsin att sätta igång diskmaskinen. Allt du behöver göra är att besvara några enkla frågor om dina preferenser och vilken typ av disk det är. Du får då en rekommendation och kan sätta igång programmet via appen."

Jag är inte purung men heller inte lastgammal. Vissa kan nog tycka att jag är lite av en datanörd. Men att använda en app för att starta maskinen är så långt från enkelt som det kan vara enligt min mening. Låter som minst tio gånger krångligare än att bara trycka på "start". Så WiFi på en diskmaskin klassar med råge in på onödigt lull-lull.

Har du något förslag på maskiner på runt fem sex tkr tar jag gärna det. Hur är Electrolux idag? Vet att de fått en del skit här på forumet men jag har mycket Electrolux vitvaror och har inget att klaga på. Möjligen att livslängden på diskmaskinerna inte är vad jag skulle önska. Men så lever de ju ett rätt skitigt liv också.
 
A
Det kostar att ligga på topp

Det finns billigare siemens i samma IQ700 serie utan lull lullet.

Och precis som du skriver . Uppkopplade vitvaror är ju totalt onödigt, vem f-n vill att storebror ska se allt du gör. Reklamen kommer att pushas ut beroende på hur du diskar...

Din läggning och preferenser samt åsikter kommer att kartläggas beroende på hur du diskar vad du stoppar i kylen samt när du tvättar och vilka program du tittar på TV

Men när det gäller diskar så får du vad du betalar för.
Inget under 8.000.- är nått att ha. Förutom på extra pris då.
Samt att hela electroluxkoncernens diskar faller bort med automatik.
 
electroluxaren skrev:
Det kostar att ligga på topp
Ha, Ha. Ofta tänker jag också så men frågan är vad som är bättre/sannolikare: Sex tkr vart sjunde år eller 12 tkr vart fjortonde? Lite hypotetiskt...

electroluxaren skrev:
Det finns billigare siemens i samma IQ700 serie utan lull lullet..
Kan nog vara något. Får undersöka.

electroluxaren skrev:
Inget under 8.000.- är nått att ha. Förutom på extra pris då.Samt att hela electroluxkoncernens diskar faller bort med automatik.
Dags att vända blicken från Electrolux då kanske. Intressant råd med tanke på ditt nick. Får se vad min lokala "riktiga" handlare har hemma och rekommenderar. Brukar bli nöjd med hans prylar. Betalar gärna några kronor extra för trygghet och service. Elgenanten och liknande får vara när det gäller denna typ av prylar.

Tack för all hjälp!
 
A
sex tusen vart 3é eller 12tkr vart 8é är nog mer sannolikt

nick hit eller dit vad skall jag svara jag kanske är lite insatt...
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
sex tusen vart 3é eller 12tkr vart 8é är nog mer sannolikt

nick hit eller dit vad skall jag svara jag kanske är lite insatt...
Att du är insatt vet vi nog alla och uppskattar! Hur som helst lutar det åt en ny maskin. Rätt troligt en Siemens om än något enklare än ditt förslag.

Jag är rätt säker på att jag skulle kunna fixa den gamla men med då den är "inbyggd" i köket och används dagligen vill jag inte riskera strul. Det börjar komma rost på luckkanten och rent allmänt känns det som den gjort sitt. Den höll i varje fall dubbelt mot dina tre år. :worried:

Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.