legion skrev:
Funkar inte, klipparen kommer kila fast sig under bilen så klart.
Det var ju tråkigt.
Läste nyss på ett annat forum att någon där inte hade problem med bilar på tomten.
Blir då lite nyfiken vad du grundar ditt påstående på?
 
peternicklas
Ganntrader skrev:
Det var ju tråkigt.
Läste nyss på ett annat forum att någon där inte hade problem med bilar på tomten.
Blir då lite nyfiken vad du grundar ditt påstående på?
Mät höjden på klipparen och höjden mellan mark och bilens lägsta punkt. Tror att du får fram att klipparen kan åka en bit under bilen innan den krockar med bilen. Risken är då stor att den kilar sig fast i och med att klipparen är kilformad. Själv skulle jag aldrig låta klipparen se min bil som ett hinder, blir lätt repor på bilen. Det du kan göra är att lägga en andra slinga som stänger ute klipparen från parkeringen när bilen står där.
 
peternicklas skrev:
Kolla så att skalet, den svarta plastkåpan, kan rör sig fritt. Verkar finnas en liten tröghet innan den känner av krocken.
Du borde kunna kolla det genom att:
Lyfta på locket.
Tryck på 2
För maskinen mot ett hinder.
Någon av ikonerna ska ändra från att vara ljus i mitten till att bli fylld. Vet inte vilken av ikonerna det är.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut när jag trycker på 2:an. Händer inget med prickarna när jag för den mot något hinder.

Men siffrorna för lutningen ändrar sig när jag lyfter den på olika sätt, så den reagerar ju på det i alla fall.
 
peternicklas
Ska finnas en förklaring till alla symboler någonstans i trådarna. Kommer inte ihåg var.
Kanske infon finns bland dessa filerna
http://tinyurl.com/gosb7xd
 
peternicklas skrev:
Det du kan göra är att lägga en andra slinga som stänger ute klipparen från parkeringen när bilen står där.
Menar du då att jag ska lägga två parallella slingor runt tomten där den ena innehåller en pakeringsplats. Sedan får man koppla om trådarna i laddstationen eller skapar man en ö som kopplas på och av med en strömbrytare.
 
peternicklas
Beror var din parkeringsplats ligger i förhållande till slingan. En ö kan fungera bra, men du ska inte behöva gå till laddstationen med kablarna. Bild underlättar.
 
peternicklas skrev:
Beror var din parkeringsplats ligger i förhållande till slingan. En ö kan fungera bra, men du ska inte behöva gå till laddstationen med kablarna. Bild underlättar.
Jag har tyvärr ingen bild men bilen står parallellt med slingan ca en meter ifrån den.
Hur gör man för att koppla in och ur en ö?
Kan man koppla så att ö:n blir klippområdet, man måste väl då bära klipparen till ön antar jag och sedan får den klippa där en laddning.
 
peternicklas
Ganntrader skrev:
Jag har tyvärr ingen bild men bilen står parallellt med slingan ca en meter ifrån den.
Hur gör man för att koppla in och ur en ö?
Kan man koppla så att ö:n blir klippområdet, man måste väl då bära klipparen till ön antar jag och sedan får den klippa där en laddning.
Paint is your friend. Rita en egen bild.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ganntrader skrev:
Jag har tyvärr ingen bild men bilen står parallellt med slingan ca en meter ifrån den.
Hur gör man för att koppla in och ur en ö?
Kan man koppla så att ö:n blir klippområdet, man måste väl då bära klipparen till ön antar jag och sedan får den klippa där en laddning.
Det går ju även att lägga ut några grövre reglar eller liknande som gräsklipparen kan krocka emot istället för bilen. Men då hittar den kanske inte hem sen? Men T:a på en extra kabel som går runt bilen. Som du sen t:a på mot slingan i andra änden med en brytare som bara är att koppla över när man parkerat bilen och sen slår av innan man åker därifrån igen.
 
Ska återkomma med bild när jag får tid sen.
En brytare måste ju tåla att ligga utomhus, gärna året om.
Tips på strömbrytare.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ni som orkar och vill. Har ni lust att kolla era maskiner om dom ser likadana ut som min bild.

Jag tänker först och främst på de (på min bild) svarta prickarna (på den högra delen av bilden, där man ser maskinen uppifrån).

Är dom svarta på era maskiner också eller är dom "vita"?
Tack på förhand.
 
Såhär ser det ungefär ut.
Sen undrar jag om det räcker att gräva ner kabeln om en bil kör över eller om det behövs mer skydd?
Bild.png
 
peternicklas
Tror det är bäst att göra en ö.
Presentation1.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade lagt den i en 16 mm flexslang.
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
Vilken sorts brytare ska man ha?
 
peternicklas
Ganntrader skrev:
Vilken sorts brytare ska man ha?
Hoppas någon annan kan hjälpa dig med det. Tittade på Fjärrstyrning men hittade ingen som passade. Med fjärrstyrning kan man sköta ändringen med en fjärrkontroll. Du kan köpa en vanlig strömbrytare med trappfunktion 1-polig, borde fungera. Skärmklipp.PNG
Skulle fungera, då för utomhusbruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.