peternicklas
Skapar denna tråden för maskiner tillverkade under 2016. Önskar att BARA information relaterat till 2016 års modeller finns i denna tråd.

2016 års modeller är i första hand de som har 79XE.1 i typbeteckningen.
Det är även bra om alla som är aktiva och skriver i trådarna ser till att ni lägger in vilken klipparmodell ni har samt vilken version av mjukvara som ni använder.
 
Redigerat:
Jag flikar in att jag har en länk i min signatur där jag fyller på med firmwares till 791E.1 löpande(samt en del gamla 794)

Länken ändras då och då när jag uppdaterar filerna

LÄNK 791E.1
1.91, 1.97, 1.98 utan servicemanualer, de finns i länken nedan


LÄNK 794E
0.61, 0.72, 0.92F, 0.94
+Servicemanualer med bilder, sprängskisser och diverse beskrivningar
 
Redigerat:
Henke2 skrev:
Jag flikar in att jag har en länk i min signatur där jag fyller på med firmwares till 791E.1 löpande(samt en del gamla 794)

Länken ändras då och då när jag uppdaterar filerna

LÄNK: [länk]
Du skulle inte kunna skriva t.ex i din signatur eller något vilka versioner den innehåller?
 
Är där fortfarande lika mycket problem med 2016 modeller ???

Funderar på att slå till på en nu när det är bra pris på jem & fix...
 
perzzon skrev:
Är där fortfarande lika mycket problem med 2016 modeller ???
Nej, men de har en osalig förmåga att få in buggar i mjukvaran. De förbättrar någonting samtidigt som de virrar till något som funkade i förra utgåvan.

Jag har bytt från 2014års 794 till 791E.1 och den är en mycket bättre maskin som klipper bättre och funkar bättre helt enkelt. Men som sagt, inte felfri mjukvara.
 
perzzon skrev:
Är där fortfarande lika mycket problem med 2016 modeller ???

Funderar på att slå till på en nu när det är bra pris på jem & fix...
Min 790E1 gick perfekt tills jag uppgraderade programvaran till 1.98 men har gått tillbaka till 1.91 och hittills inga problem.
 
Behnke skrev:
Min 790E1 gick perfekt tills jag uppgraderade programvaran till 1.98 men har gått tillbaka till 1.91 och hittills inga problem.
Fungerar zonklippning bra med v1. 91? Det är det enda jag har problem med just nu och jag har provat v1. 58(som var original mjukvara) och även v1. 98 utan framgång.
 
  • Gilla
GadgetMaster
  • Laddar…
Corpes skrev:
Fungerar zonklippning bra med v1. 91? Det är det enda jag har problem med just nu och jag har provat v1. 58(som var original mjukvara) och även v1. 98 utan framgång.
Vet inte hur det är med zonklippning, använder inte det.
 
Jag har en 790E.1 som jag köpt för ca två veckor sedan. Jag undrar om någon mer upplevt att krocksensorn är okänslig? När min maskin kör på något hinder, så fortsätter hjulen att snurra lite, lite, innan den fattar att något är i vägen. Dom snurrar naturligtvis inte ett helt varv, utan ett litet "ryck". Tillräckligt mycket för att riva upp ett fult märke i gräsmattan. Jag har maskinens "hus" som enda hinder i gräsmattan och det är redan märken, som i en båge runt "huset", efter krockarna. Uppgraderade nyss från v1.58 (från kartong) till v1.98.
Det var samma fenomen i både v1.58 och v1.98.
Någon som har en lösning? :)
 
Har felet funnits från början?, annars kan det fastnat något mellan karossen så den inte kan röra sig som den skall.
 
Gunnar Grill skrev:
Jag har en 790E.1 som jag köpt för ca två veckor sedan. Jag undrar om någon mer upplevt att krocksensorn är okänslig? När min maskin kör på något hinder, så fortsätter hjulen att snurra lite, lite, innan den fattar att något är i vägen. Dom snurrar naturligtvis inte ett helt varv, utan ett litet "ryck". Tillräckligt mycket för att riva upp ett fult märke i gräsmattan. Jag har maskinens "hus" som enda hinder i gräsmattan och det är redan märken, som i en båge runt "huset", efter krockarna. Uppgraderade nyss från v1.58 (från kartong) till v1.98.
Det var samma fenomen i både v1.58 och v1.98.
Någon som har en lösning? :)
Gör en film och ös upp på youtube!
 
Jag har en stuga där jag parkerar bilen på gräsmattan. Detta innebär att jag kör över begränsningskabeln med bilen.
Räcker det att gräva ner kabeln eller behöver man skydda kabeln ytterligare?
Tips mottages tacksamt isåfall.

Jag antar att klipparen bara kommer studsa på bilen. Någon som har erfarenhet av detta?
 
Ganntrader skrev:
Jag har en stuga där jag parkerar bilen på gräsmattan. Detta innebär att jag kör över begränsningskabeln med bilen.
Räcker det att gräva ner kabeln eller behöver man skydda kabeln ytterligare?
Tips mottages tacksamt isåfall.

Jag antar att klipparen bara kommer studsa på bilen. Någon som har erfarenhet av detta?
Funkar inte, klipparen kommer kila fast sig under bilen så klart.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Henke2 skrev:
Gör en film och ös upp på youtube!
Felet fanns från början. Här kommer en filmsnutt. Svårt att fånga det på film bara...

http://youtu.be/C3w_Ef6Oyy8
 
peternicklas
Gunnar Grill skrev:
Felet fanns från början. Här kommer en filmsnutt. Svårt att fånga det på film bara...

[länk]
Kolla så att skalet, den svarta plastkåpan, kan rör sig fritt. Verkar finnas en liten tröghet innan den känner av krocken.
Du borde kunna kolla det genom att:
Lyfta på locket.
Tryck på 2
För maskinen mot ett hinder.
Någon av ikonerna ska ändra från att vara ljus i mitten till att bli fylld. Vet inte vilken av ikonerna det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.