Jag köpte en Autower 450X av en husqvarna återförsäljare jag fick ett fast pris med installation den blev installerad 19-5-2016
Jag har en stor tomt
Signal kabeln är nu på ca 800 meter från början var den på 925 meter
Guidekabeln är på 52+125 meter och 450X har problem att hitta kabeln
Laddstationen lyste med blå lampa enligt installatören var det bra då är allt som det ska sa han.
Roboten började klippa och efter ett par dagar blev det fel "ingen sling signal"
Samt den larmar den för "fel utanför arbetsområde"
Dock står roboten innanför slingan mitt på gräsmattan
Larmet kommer med ett par dagars mellanrum

Börjar googla blå lampa som visar sig betyda dålig signal
Ringer upp återförsäljaren som nu säger att husqvarna 400 serie har problem med sina
Laddstationer antingen får man sätta en äldre laddstation eller byta ut kretskortet i
Laddstationen.

Jag undrar om han har använt sig av rätt signal kabel
Han har använd sig av 800 meter av husqvarna 2,7 mm kabel med kärna av aluminium
Samt 200 meter av denna http://www.grimsholm.com/index.php?...oducts_id=71&zenid=0kqcfk3cp88qfkrl826ovdur44
Signalkabel Premium (kopparkärna), 200 m

När jag påpekade att det är dålig signal och felet beror på fel kabel så säger han att det är inget fel på kabeln så han kommer och drar up ca 125 meter kabel runt öar
Och kopplar en mängd skarv kopplingar
Så nu har jag ca 800 meter signal kabel
Men forfarande blå lampa installtören hävdar att det är inget fel på kabeln
Han säger också att det är inget fel om lampan lyser blå

Jag kontaktade grimholms som säljer signal kabel som säger att den kabeln som använts ska vara i mindre installationer
Han rekomenderar alltid att använda en HD-kabel vid stora installationer som har en kärna av koppar som ger 40% mindre signal förluster
Grimsholms förklarar också att installationer över 500 meter så rekommenderar dem en bättre kabel en så kallad HD-kabel

När jag säger till installatören att koppar kabeln ger bättre signal så slår han det bara ifrån sig det som nonsens
Han säger det gör absolut ingen skillnad på koppar kabel eller aluminium kabel
Det har han fått bekräftat av husqvarna säger han

Jag är missnöjd med att han använde sig av en tunnare signalkabel av aluminium
Jag tycker att han borde använda sig av en så kallad HD-kabel med koppar kärna

Jag vill att att den gröna lampan ska lysa grön så att den indikerar inget fel
Och att roboten ska klippa utan signal fel

Vad kan jag kräva av en installation?
Kan jag kräva att en ny installation görs med den grövre HD-kabeln av koppar kärna?
Är det ok att byta ut laddstation till en 300 serie eller byte av kretskort till 300 serien?
Känns som det är fel på produkten om det ska behövas

Om jag köper 2 HD-kabel rullar på 500 meter och kopplar ihop dem till laddstationen om då laddstationen lyser grön
Har jag då rätt att reklamera kabeln och installations kostnaden?

Vad har jag för rättigheter och hur går jag tillväga?

Eller ska det vara så här?
 
Redigerat:
Installationen ska ju fungera utan signal problem. Gör den nu inte det utan HD-kabel så är det ju HD-kabel det ska vara. Om det nu är där problemet ligger. 450:in är ju ny för i år och det är nog inte många återförsäljare som har någon stor erfarenhet av så stora installationer som kräver så mycket kabel. På dom äldre fanns det ju signalförstärkare. En sådan om det nu finns till dom nyare varianterna hade nog under lättat i din installation.
 
quick skrev:
Installationen ska ju fungera utan signal problem. Gör den nu inte det utan HD-kabel så är det ju HD-kabel det ska vara. Om det nu är där problemet ligger. 450:in är ju ny för i år och det är nog inte många återförsäljare som har någon stor erfarenhet av så stora installationer som kräver så mycket kabel. På dom äldre fanns det ju signalförstärkare. En sådan om det nu finns till dom nyare varianterna hade nog under lättat i din installation.
En signal förstärkare finns inte till 450X
Återförsäljaren har aldrig gjort en sån här installation
Hur går man till väga när inte återförsäljaren tar till sig problemet med kabeln?
 
För övrigt så klipper den gräsmattan bra
Men när den ska till laddstationen har jag sett att det tar över 30 minuter för den att hitta hem
 
Aluminium är egentligen inget fel, bara det att den måste vara grövre på grund av högre motstånd.
Sedan kan det vara så att mitt på gräsmattan är det långt till kabeln och där är magnetfältet svagare så att roboten inte känner av signalen.
Det har inte att göra med kabellängden utan att det är en stor rund eller kvadratisk yta, funkar bättre om det är en smalare rektangulär yta.

Hur som så innebär en blått fast sken att resistansen är för hög.
Endera måste man lägga ner en grövre ledare (kanske 2,5 mm2) eller att laddstationen måste kräma ur sig mer effekt.

Vad innebär HD kabel, i min värld betyder HD high density och kan beskriva vad för slags polyeten man har.
Koppar är koppar och någon superkoppar finns inte (om man inte kyler väldigt kraftigt).

Protte
 
Benny skrev:
Hur går man till väga när inte återförsäljaren tar till sig problemet med kabeln?
Man fixar till det själv.

Protte
 
  • Gilla
Inge Sjöberg
  • Laddar…
prototypen skrev:
Aluminium är egentligen inget fel, bara det att den måste vara grövre på grund av högre motstånd.
Sedan kan det vara så att mitt på gräsmattan är det långt till kabeln och där är magnetfältet svagare så att roboten inte känner av signalen.
Det har inte att göra med kabellängden utan att det är en stor rund eller kvadratisk yta, funkar bättre om det är en smalare rektangulär yta.

Hur som så innebär en blått fast sken att resistansen är för hög.
Endera måste man lägga ner en grövre ledare (kanske 2,5 mm2) eller att laddstationen måste kräma ur sig mer effekt.

Vad innebär HD kabel, i min värld betyder HD high density och kan beskriva vad för slags polyeten man har.
Koppar är koppar och någon superkoppar finns inte (om man inte kyler väldigt kraftigt).

Protte
Enligt grimsholms fick jag reda på att en så kallad HD-kabel ger 40% lägre motstånd pågrund av kopparn i kabeln
Dem uppgav också att husqvarna har en liknande kabel som ska användas i större installationer

Från grimsholms sida står nedanstående
Heavy Duty-versionen av vår signalkabel som slår det mesta på marknaden såväl vad gäller ledningsförmåga och isolering. Denna kabel rekomenderar vi för verkligt stora robotinstallationer när du vill försäkra dig om minimala signalförluster och bästa tänkbara isolering.

Grimsholms förtennade kopparkabel är premiumvalet som håller mycket hög kvalitet och kan användas till samtliga robotgräsklippare på marknaden.

För att fästa kabeln i marken används med fördel Grimsholm signalkabelhållare.

Ledarmaterial: Förtennad koppar
Ledare storlek: 1,424 mm2
Isolatormaterial: PE
Diameter med isolering: 3,45 mm
http://www.grimsholm.com/index.php?...oducts_id=89&zenid=tiktosboiucs34gbi4omhn4s25
 
Redigerat:
prototypen skrev:
Man fixar till det själv.

Protte
Så först betalar man 7500 kr för installation och kabel
Sen köper man nytt och gör om jobbet?
Du har nog missförståt varför man köper en tjänst
 
  • Gilla
Inge Sjöberg och 1 till
  • Laddar…
Självklart kan du kräva att du ska ha grönt ljus på laddstationen. Annars är ju jobbet inte fackmannamässigt utfört. Antingen fixar installatören det eller så kräver du pengarna tillbaks.
 
  • Gilla
Inge Sjöberg
  • Laddar…
Reklamera då du fått en funktionsmässigt defekt vara, dvs att klipparen stannar. Vilken kabel som använts är väl ointressant ur reklamationssynpynkt, men kan ju vas av intresse för installatören när han ska fixa det.
 
Benny skrev:
Enligt grimsholms fick jag reda på att en så kallad HD-kabel ger 40% lägre motstånd pågrund av kopparn i kabeln

Heavy Duty-versionen av vår signalkabel som slår det mesta på marknaden såväl vad gäller ledningsförmåga och isolering. Denna kabel rekomenderar vi för verkligt stora robotinstallationer när du vill försäkra dig om minimala signalförluster och bästa tänkbara isolering.

Grimsholms förtennade kopparkabel är premiumvalet som håller mycket hög kvalitet och kan användas till samtliga robotgräsklippare på marknaden.



Ledarmaterial: Förtennad koppar
Ledare storlek: 1,424 mm2
Isolatormaterial: PE
Diameter med isolering: 3,45 mm
[länk]
40% i förhållande till vad? Koppar är koppar och brukar vara 99,99 % koppar i all kopplingstråd
Den kabeln är inte grövre än vanlig FK. FK håller också runt 1,4 mm2

Att den skulle slå det mesta på marknaden är tveksamt, koppar är koppar och ledningsförmågan beror bara på arean.
Det ÄR bra att den har polyetenisolering och är förtennt, men det påverkar inte funktionen när det är nyinstallerat.
PE isolering och förtenning motverkar korrosion på kopparn, men det är inte något problem första året.

Sedan att göra det själv.
Har idag hjälp en granne att hitta ett avbrott, han hade inte en aaaaaning om var ledningarna låg så det tog tid att bara övertyga honom att det verkligen låg en tråd där.

Protte
 
prototypen skrev:
40% i förhållande till vad? Koppar är koppar och brukar vara 99,99 % koppar i all kopplingstråd
Den kabeln är inte grövre än vanlig FK. FK håller också runt 1,4 mm2

Att den skulle slå det mesta på marknaden är tveksamt, koppar är koppar och ledningsförmågan beror bara på arean.
Det ÄR bra att den har polyetenisolering och är förtennt, men det påverkar inte funktionen när det är nyinstallerat.
PE isolering och förtenning motverkar korrosion på kopparn, men det är inte något problem första året.

Sedan att göra det själv.
Har idag hjälp en granne att hitta ett avbrott, han hade inte en aaaaaning om var ledningarna låg så det tog tid att bara övertyga honom att det verkligen låg en tråd där.

Protte
40% bättre i förhållande till husqvarna standardkabel 2,7 mmm som har en kärna av aluminium och liknade standarkablar som är gjorde i aluminium
Jämför man med en motsvarig koppar kabel så borde det inte bli någon skillnad

Problemet är ju att aluminium inte leder så bra och kommer man upp i längder på 800 meter så visar det sig tydligen
I koppar blir ju motståndet lägre
 
Redigerat:
Helt klart är ju att desto större installation och mer kabel desto viktigare är det med kvalitén på kablen. Ska man driva en signal igenom 800m eller mer så går det ju inte med vilken skit som helst. Det bästa råd jag kan ge dig just nu är att ta kontakt med en någon annan handlare som är är större på Automower och har en större erfarenhet än din åf. Dom kanske har en helt annan bild av saker och ting än dom du köpt din klippare av.
 
Jag skulle gärna se en länk till att det finns kabel av aluminium, jag har sökt på nätet, ingenstans att det är aluminium i begränsningskabeln.
Det är i allmänhet bekymmer att kontaktera alu då oxiden inte leder ström och är väldigt hård så, nej jag vill ha bevis att det är aluminium.

Vad jag hellre tror på är att tråden är förtennat och tenn har en ljusgrå färg, som aluminium..........

Vad jag sett så har Husqvarna en tunnare ledning, men jag tror att det fortfarande är koppar......

Protte
 
quick skrev:
Helt klart är ju att desto större installation och mer kabel desto viktigare är det med kvalitén på kablen. Ska man driva en signal igenom 800m eller mer så går det ju inte med vilken skit som helst. Det bästa råd jag kan ge dig just nu är att ta kontakt med en någon annan handlare som är är större på Automower och har en större erfarenhet än din åf. Dom kanske har en helt annan bild av saker och ting än dom du köpt din klippare av.[/

Ok om en annan återförsäljare förstår betydelsen av val av kabel eller problemet
Hur hjälper det mig att gå vidare?

Grimsholms kontaktade till och med min återförsäljare och förklarade skillnaden på olika kablar utan att installatören tog åt sig av infon.

Installatören hävdar att husqvarna har sagt att kabelns material har ingen betydelse
Grimsholms föreslog till och med om dem kan vara med att hitta en lösning på problemet men installatören tackade nej till erbjudandet
Grimsholms säljer även kablar till detta företag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.