gaidin skrev:
Jag har inte läst hela tråden så jag ber om ursäkt om jag drar upp något som redan varit uppe...

Någon som testat en japansk keramikgrill?
Exempelvis Kamado? Jag blir riktigt sugen på den!

[länk]
Ja, jag tror det var krilleman som var helt lyrisk över det där gröna ägget :). Det ska visst vara något i hästlängder bra så det är garanterat ett bra köp :)
 
-RB- skrev:
...Men detta till min grill verkar åtminstone mycket bättre. Men priset är absurt. Jag tror det gick på närmare tusingen.
OK, låter bra. Men inte priset då - det är det som hindrat mig att spontanshoppa, men det får väl bli att bita i det sura äpplet igen :).
 
Jag kör med kolgrill och även en kolrök, båda av märket Weber. Fast man kunde lika gärna mura en grill också.
 
Weber - du får vad du betalar för och det finns hur mycket tillbehör som helst!
Har än så länge 1 st 57:a och en WSM 47.
 
hsd
hade en landmangrill men brännarna rotade sönder efter 7år och med de reservdelspriserna så blev de billigare med e. ny grill ,testade med en från jysk och den är nu på 3:e året helt utan problem emler rost ännu

fläskkött bör upphettas till minst 65° pga trikinrisken (låg risk på köpesfläsk men högrisk på vildsvin), använd istckstermometer låg värme och stängt lock så blir det saftigt och gott
 
mexitegel skrev:
Måste skaffa ett bra överdrag, är Webers egna bra? Läste något om att de blev väldigt stela efter bara något år?
Om jag minns rätt hade de förr ett standardöverdrag och ett premiumöverdrag medan de nu endast har premiumöverdragen kvar. Har själv ett 6-7 år gamlat premiumöverdrag till min Q300. Grillen har stått ute (överdraget likaså alltså) hela tiden, visst har överdraget kanske blivit lite stelare med åren men absolut inget störande och framför allt inga sprickor. Stelheten kan ha att göra med att jag aldrig gjort någon ansats att tvätta av det heller...

Kort sagt, jag är mycket nöjd med den kvalitet som premiumöverdraget visar.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
nikasp
Puh, vi har en Q3200 i torpet och den står alltid inne i lada. Tar emot att lägga 900 på överdraget... Hemma är jag inne på andra överdraget till Q220:an för det fick sprickor efter 2 år ute under tak.
 
Går det sönder efter bara två år så tycker jag du ska reklamera det.
 
Är det någon här som uppgraderat sin weber grill till gjutjärnsgaller annars?
 
Är det värt att byta från rostfritt till gjutjärn?
 
Tycker jag. Om det inte är för stor pris skillnad.
 
A
Lips74 skrev:
Tycker jag. Om det inte är för stor pris skillnad.
Varför?
 
Grill ränderna gör mycket för ögonen. Man äter med ögonen med.
 
  • Gilla
henrikpalm
  • Laddar…
Jag tänker för att det är fyrdelat, enkelt att mata kol under eller lägga till träbitar om man röker och gjutjärnet håller värmen bra, mindre chans saker faller mellan gallren då godset är tjockare, man kan även byta en fjärdedel till en hel bit utan galler, eller till en skålformat bit om man t.ex. vill fritera osv.
 
Lips74 skrev:
Grill ränderna gör mycket för ögonen. Man äter med ögonen med.
Det blir ju även ränder av rostfritt. :)
Frågan är väl hur mycket bättre gjutjärn håller värmen, på men på en gasolgrill så tillförs ju ny värme kontinuerligt så...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.