Zipabox Duo borde ju klara av dina behov. Samma funktionalitet som Nexa Bridge, iaf när jag kollar lite snabbt. ;) Eller tycker du det är en av de ålderdomliga?
 
kuntri skrev:
Zipabox Duo borde ju klara av dina behov. Samma funktionalitet som Nexa Bridge, iaf när jag kollar lite snabbt. ;) Eller tycker du det är en av de ålderdomliga?
Det skulle kanske vara något. Har faktiskt inte tittat på just denna. Ett av mina krav är ju att den ska kunna köra både z-wave och 433 Mhz. Har du själv erfarenheter av denna? :)
 
Marlen Eskilsson skrev:
Ok, då hänger jag med. Skulle gärna vilja ha sådana gardinstänger hos oss, men det finns ingen tillräckligt teknisk här i huset ...
Det finns ju mer färdiga konsumentvänliga lösningar också med styrning direkt i motorn som man kan köra via en app enbart utan övrig utrustning. Bl.a. Somfy tillverkar ju sådana ihop med Kirschs gardinskenor. Dock är detta betydligt dyrare. Istället för runt 2000 kronor totalt kostar detta kanske närmare 5-6.
 
Känns inte som att det blir värt det då, särskilt inte som att elektrikern säkert ska ha 10 000 spänn för att installera den också.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Känns inte som att det blir värt det då, särskilt inte som att elektrikern säkert ska ha 10 000 spänn för att installera den också.
Du behöver ju inte ha någon elektriker för den lösningen. Bara till att skruva upp stången och sätta stickkontakten i väggen. För den lösningen jag har valt är det ju inte mer än 30 minuters koppling för att koppla ihop motorn med sändare och matning till detta. Ska man ha mer hemautomation t.ex. uttag och dimmrar o.s.v. så är det ju smartast om elektrikern för göra allt samtidigt. Jag tror man kan räkna 10 minuter per enhet i effektiv tid.
 
Aha, var det så enkelt. :)
 
falkn skrev:
Det skulle kanske vara något. Har faktiskt inte tittat på just denna. Ett av mina krav är ju att den ska kunna köra både z-wave och 433 Mhz. Har du själv erfarenheter av denna? :)
Jag har köpt en Zipabox Duo (den var väldigt billig just då... ;) ) men har inte testat den ännu. Känner flera som testat den och är nöjda. Finns väldigt bra med grejer till den också:
433: https://wiki.m.nu/index.php/Kompatibilitetsguide_433MHz_och_Z-wave-kontrollers
z-wave: https://www.z-wave.se/comp/
 
Kolla in Zipabox tråden här på BH så har du många som gillar den :)
 
Bjuder på en köksbild med lite översikt över arbetsytan. Till vänster utanför bild finns kyl & frys och till höger utanför bild, skafferi och ugn/mikro.

6tag-2283454602-1253434769367624727_2283454602.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igår kväll fick jag leveransbesked på bord och stolar till matsalen som kommer måndag förmiddag :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 4 till
  • Laddar…
Matsalsmöblemang på plats :)

6tag-2283454602-1256686325605068674_2283454602.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är alltså Hay Loop Stand Table i 250 cm längd. Vi valde att köpa till den riktiga förstärkningsramen för att få bättre stabilitet vilket rekommenderades till denna längd av GA:n Gulled. Stolarna är Hay About a Chair 22.

Bjuder även på en bild på innergården från vår balkong nu när allting blommar för fullt.

WP_20160522_004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Gediget grundarbete! Ser ut som att det inte är er första renovering :)

Äldre lägenheter med högt till tak och vackra stuckaturer är något speciellt. Den gedigna marmorskivan i köket sticker ut, däremot känns köket i sig billig och passar inte helt in med den äldre stilen som lägenheten präglas av. Tror helt klart att äldre typ av kök hade gjort sig bättre. Nu har jag inte läst alla poster i tråden, ni kanske planerar att modernisera hela lägenheten under renoveringen.

Fiskbensparketten har ni lyckats riktigt bra med! Visst är det mer jobb att lägga men helt klart värt det, de blir mer som ett hantverk.

Osäker på om ni är färdig med inredningen, just nu är den väl avskalad och opersonlig, känns mer som en företagsmiljö. Men ni ska säkert sätta er prägel på det allt efter som renoveringen fortlöper :)
 
snowjim skrev:
Gediget grundarbete! Ser ut som att det inte är er första renovering :)

Äldre lägenheter med högt till tak och vackra stuckaturer är något speciellt. Den gedigna marmorskivan i köket sticker ut, däremot känns köket i sig billig och passar inte helt in med den äldre stilen som lägenheten präglas av. Tror helt klart att äldre typ av kök hade gjort sig bättre. Nu har jag inte läst alla poster i tråden, ni kanske planerar att modernisera hela lägenheten under renoveringen.

Fiskbensparketten har ni lyckats riktigt bra med! Visst är det mer jobb att lägga men helt klart värt det, de blir mer som ett hantverk.

Osäker på om ni är färdig med inredningen, just nu är den väl avskalad och opersonlig, känns mer som en företagsmiljö. Men ni ska säkert sätta er prägel på det allt efter som renoveringen fortlöper :)
Haha, du är för rolig du! Förstår att du tog illa upp av mitt inlägg i din tråd och att detta är anledningen till utspelet ovan. Skillnaden är att jag försökte styra dig i rätt riktning och skrev vad jag tyckte om ett kök som du inte köpt ännu. Jag tycker dessutom att jag varit behjälplig i ganska många trådar du skapat om el, vitvaror och annat.

Jag föreslår att du läser hela tråden om du är intresserad, du kan kanske lära dig ett och annat. Du får i alla fall svar på dina påståenden ovan.

Vi har hela tiden varit ganska tydliga med att vi vill bevara och förfina lägenhetens grundstomme med dörrar, snickerier, golv och tak, men inredningen blir modern som en tydlig kontrast. Här blir inga vitmålade shaby chic möbler eller svängda Howard-soffor med pastellrosa kuddar och vita mattor.

Ang. inredningen så är den ju inte färdig, nej. Matsalsmöblerna är de första på plats i det rummet. Renoveringen är dock klar i övrigt.

Lycka till med ditt kök och återkom med bilder när ni väl bestämt er!
 
Redigerat:
Tittade lite närmare på din tråd och åter igen får jag säga att det är ett imponerande jobb ni gjort! Jobbar du som hantverkare?

Belysningen under väggskåpen ser riktigt bra ut, den gör dessutom att man kan hoppa över dekorlisten vilket jag ser som ett plus. Det jag funderar på är hur bra IKEA:s stumme klarar urfräsningen? Är det inte risk att spånskivan bryts om man lastar på med tunga tallrikar på nedersta hyllan? Limmas de på plats? De kanske rakt av hjälper till med att bära upp om de har tjockt gods?

Hur höga är köksskåpen?

Såg en lite detalj på golvet som jag funderar över. Ska inte golvet ligga under golvlisterna? Såg också att du figursågat runt dörröppningslistorna, jag har tidigare valt att såga av listorna mot golvet med multiverktyg? Men det är kanske fel?
 
Vilken Siemens fläkt var det ni valde? Och hur tycker ni att den fungerar? Vi är själva inne på en fläkt som sticker ut lite så att inte röken sticker upp längs skåpen. Men är det en kraftig fläkt så fungerar det säkert en helt inbyggd.
 
snowjim skrev:
Tittade lite närmare på din tråd och åter igen får jag säga att det är ett imponerande jobb ni gjort! Jobbar du som hantverkare?

Belysningen under väggskåpen ser riktigt bra ut, den gör dessutom att man kan hoppa över dekorlisten vilket jag ser som ett plus. Det jag funderar på är hur bra IKEA:s stumme klarar urfräsningen? Är det inte risk att spånskivan bryts om man lastar på med tunga tallrikar på nedersta hyllan? Limmas de på plats? De kanske rakt av hjälper till med att bära upp om de har tjockt gods?

Hur höga är köksskåpen?

Såg en lite detalj på golvet som jag funderar över. Ska inte golvet ligga under golvlisterna? Såg också att du figursågat runt dörröppningslistorna, jag har tidigare valt att såga av listorna mot golvet med multiverktyg? Men det är kanske fel?
Nej, jag jobbar som produktionsledare i byggbranschen (civ. ing.).

Urfräsningen med den profilen är bara 9 mm av stommens 18 mm tjocklek så jag har svårt att tro att det skulle påverka särskilt mycket, speciellt i den riktningen. Hade nog varit värre i andra riktningen. Den trycks på plats så inget lim behövs.

Köksskåpen är 100 cm höga.

Förr verkade det som att man la fiskbensparketter efter socklarna. Åtminstone ser det ut så på övriga orignalgolv i lägenhet. Att plocka av listverk har aldrig varit ett alternativ för oss, det går knappt att göra det utan att förstöra dem då allting sitter spikat med 4" spik typ. Jag har sedan satt kvartsstav i ek vilket jag tycker blev snyggt samt att man skyddar socklarna mot märken från dammsugaren.

Ang. figursågningen så berodde det helt enkelt på okunskap i början. I de sista rummen sågade jag fodren och stack in golvet under. Utseendemässigt är det dock ingen större skillnad från stående vinkel.

Fläkten är en Studio Line (kan bara köpas hos köksåterförsäljare) och heter LB78574.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.