Som rubriken lyder så vill jag lägga golv i källaren. Men det är platta på mark helt utan isolering så den drar ju fukt så behöver någon form av luftspalt som ventilerar lite eller hur ska man göra ?

D
Platonmatta och ventilerade socklar är väl billigast och det som bygger minst. Nivellgolv bygger mer men är kanske säkrare. Cellplastisolering och golv ovanpå det är en annan lösning som inte ventilerar ut fukten utan ser till att inget organiskt material kommer i kontakt med den.

Eller klinker som inte behöver något alls under utan är bara att lägga direkt på plattan och är ett säkert kort på en oisolerad platta.

• Gilla
Orren1234 och 2 till
  • Laddar…
Gillar ju klinker men aldrig gjort det innan hur lätt svårt är det för en nybörjare ?

För en händig...medelsvårt till lätt beroende på bla plattans jämnhet, klinkertyp och krav på slutresultat. :)
Men om man är noggrann och läser på lite innan så ska det inte vara några problem.

Redigerat:
D
Fast klinker direkt på oisolerad platts blir ganska kallt om det är bostadsutrymme du planerar.

Om jag inte har förstått det fel så är det oftast säkert att måla golvet, eller täcka det med tex klinker.
Medan man absolut bör låta blir att klä in källarväggar i äldre källare på betongsula.

Jag hade valt ett tätt ytskickt på golvet. Sedan kan man ha vackra mattor där man står och går.

Japp det är målat idag så absolut inget fel i det men lägger jag klinker blir det snyggare och mer lättstädat. Lägger jag platonmatta och ett klick golv uppe på så blir golven lite varmare plus lättstädat men nakdelen blir att golvet blir en känslig punkt eftersom det är trä där det finns fukt.

• Gilla
Weston och 1 till
  • Laddar…
Är det jämnt underlag kan du bara lägga på en nålfiltsmatta, annars klinker. Är det ojämnt behöver du flytspackla först.
Jag skulle inte lägga något organiskt material (=trä) mot varken vägg eller golv.
Platonmatta med ventilerade lister kan fungera men kommer det mycket fukt genom kan det bli kondens under Platon som börjar lukta "fuktig betong" även om det inte är någon mögelpåväxt...

• Gilla
Monza3
  • Laddar…
En fråga man kanske ska ställa sig är vad man använder källaren till. Bostad eller tvättstuga, hobbyrum eller förvaring.
Parkett på platon funkar nog bra på alla sätt men kommer golvet att ligga stabilt på platon?

Parkett/trägolv låter för mig som att det ska bli ett bostadsutrymme?

Det är på 127 kvadrat så en tvättstuga/vertygstum/matkällare tänkte jag klinker. Sen har jag förhandlat efter 3 strejker sena förhandlingar kökstjänst även städtjänster 2 blomsterbuketter och söta sms fått det stora rumet i källaren där jag jag ska ha bar/dart/bio/pokerspel och där skulle grabbarna titta snett om det ligger en matta och utvalda tofflor. Sen är det tjejens lilla rum kvar där är det ju lite osäkert vilken golv det blir där.

• Gilla
wolfgang1
  • Laddar…
För sovrum eller allrum skulle jag definitivt lägga ett ventilerat golv!
Nivell har ett lågbyggande...

Ska hjälpa en bekant med liknande golv. Där behövs det en uppbyggnad på ca 10cm så jag funderar på att plocka bort alla reglar och isolering som ligger där idag och lägga dubbla skivor cellplast sen platon och sen golvspån flytande på det och avsluta med parkett. Det är ett ganska litet rum och börja med Nivell verkar lite överkurs då det inte finns mögel där idag men en vis doft som jag tror vi kan härleda till isoleringen.

Nivellgolv är definitivt en bra investering, har eliminerat källardoften helt och hållet i dom två rummen där vi investerat i den lösningen. Lätt värt pengarna.

Hur mycket bygger det i höjd om man lägger Nivellgolv ?

• Gilla
DavidSegersminne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.