Har problem med en nedgrävd vattenanslutning från Gardena. Jag har inte använt den sedan förra säsongen. Denna har normalt sett alltid tryck på sig via nedgrävda rör. Bara avstängd på vintern.

I går använde jag den för att vattna nya träd jag satt och när jag var klar och tog ur slangen så fortsatte det att spruta vatten. Meningen är ju att den stoppar så fort man tar bort slangen. Notera att den var stoppad innan. Har varit stoppad korrekt hela våren. Men nu vid första användning slutar stoppet fungera.

Jag har använt anslutningspunkten totalt 10ggr på ca 2 år.

Här är produkten jag har.
http://www.gardena.com/se/water-management/water-pipeline/vattenanslutning/

Har ni några tankar om vad som är fel eller hur man kan laga.

De två mest troliga orsakerna är väl:

1. Det har kommit nåt skräp i den så ventilen inte stänger
2. Ventilen kärvar av nån anledning (borde kunna avhjälpas genom att motionera den lite)

Jag har aldrig sett en sån där i verkligheten men på bilderna ser det ut som en liten röd knapp som öppnar och stänger beroende på om en koppling är ansluten eller inte.

Tack för tipsen!

Det går att gänga loss anslutningen tillsammans med den orangea silen. Jag inspekterade ventilen/kopplingen och den går inte tillbaks i slutande läge. Jag verkar ha en äldre modell den saknar filter i botten samt att tryck-knapparna är svarta i stället för röda.

Jag försökte motionera den så den gick lättare men den fjädrar ändå inte tillbaks. Dock gick det att trycka den i stängd läge och skruva tillbaks. Så övriga delar av systemet går att använda tills jag får reservdel.

Hyrep är gardena sveriges "officiella" reservdelsleverantör.
http://hyrep.e-line.nu/G/Produkter/...p_connector_with_waterstop?id=08250-00.620.00

Sitter det ingen fjäder? Den kanske är gjord för att tryckas tillbaka av vattentrycket?

Det satt några platta metallben inuti som kan ha haft som syfte att fjädra tillbaks. Men dom verkar i så fall inte fungera.

Det rimliga vore ju en konstruktion som helatiden försöker stänga pga vattentryck men som motverkas av att slangen är ditkopplad.

Min fjädrade i alla fall inte och kanske var detta problemet. Det kan också vara så att jag förstörde den när jag skulle motionera den.. Jag vet att jag tryckte med en hyfsat vass pryl på ett av dessa "fjädrande bleck" innan jag insåg att jag borde trycka på den inre rörliga plastdelen.

I väntan på reservdelar, om man vill fortsätta använda vattenanslutningen kan man konstruera ett eget stopp med en kort slangstump och 2st självslutande kopplingar från gardena (som man ofta har ett gäng av där hemma). Man rycker bort den när vattenanslutningen skall användas och trycker på sin vanliga slang istället. Och sedan tillbaks med sitt stopp när man är klar :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.