Principiellt har du rätt. Men troligen i onödan då tappen kommer att hamna mitt i karmen och skyddas av glasningen. Vad gäller profilering, som smygningen du nämner, är det enklast att göra sammanfogningen på ämnena först. Sedan ta isär och fräsa efteråt. Blir väldigt snyggt utan att vara svårt alls. Ser hästlängder bättre ut än när man gjort fräsningarna efter ihoplimning med handfräs.

mvh Findus
 
findus42 skrev:
Principiellt har du rätt. Men troligen i onödan då tappen kommer att hamna mitt i karmen och skyddas av glasningen. Vad gäller profilering, som smygningen du nämner, är det enklast att göra sammanfogningen på ämnena först. Sedan ta isär och fräsa efteråt. Blir väldigt snyggt utan att vara svårt alls. Ser hästlängder bättre ut än när man gjort fräsningarna efter ihoplimning med handfräs.

mvh Findus
Njae? Glasen skall ju sitta i båge, inte direkt i karmen. Visst kommer bågen att skydda lite, men regnet kommer ändå att gå mellan båge o karm o hamna i fogen, som eventuellt inte är smygad.

Angående smygvinkel håller jag helt med dig, i efterhand m handöverfräs, nej tack. Kör normalt smyg på karm m 7 graders stål i vertikalen.
 
Jag vill bara förtydliga att det var styrkan av en tapp jag var ute efter. Ska absolut inte sammanblandas med centrumtapp eller lamelkex, det är inte i samma kategori när det gäller styrkan.
 
Tror jag har klart för mig nu hur karmen ska göras, håller på och förbereder lite i skallen :) Näst fråga...fönsterbågarna är idag 25 mm tjocka med kvarstavsprofil. Trodde jag skulle kunna köpa en fönsterfrässats med profil/kontraprofil, men ser nu att dem jag hittat (bl.a Cobolt) inte klarar denna "äldre" tjocklek på 25mm. Minsta tjocklek verkar vara 28 mm. Tips mottages tacksamt. Någon som tillverkat fönster i äldre stil? Bifogad bild visar profilen jag vill kopiera IMG_2395.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga problem!
För det första behöver du ingen motprofil (kontraprofil) för de där fönsterbågarna.
Om du snickrar en enkel 45 graders jigg som stöd för ett vasst stämjärn så kan du skära girar så djupt som profilen går. Helt enkelt gira profilen och tappa resten. Så gjorde många snickare förr och jag undrar om inte dina gamla fönster är snickrade på det viset. Så brukar jag göra när jag saknar motprofilbett till gammaldags tunna bågar.

Annars kan man såga ganska hyfsade motprofiler på bandsåg. Jag har aldrig gjort det själv men jag har sett att andra gör så. Ytan där inne på tappskuldran behöver ju inte vara så slät bara formen på motprofilen stämmer någorlunda.

Eftersom du inte behöver någon motprofil behöver du inte heller några speciella fönsterbett. Bara ett falsbett och ett kvartsstavsprofilbett. Först fräser du det ena och sedan det andra.

Förresten har du jäkligt snygga fönster så jag tycker du skall kopiera detaljerna så precis som du kan.

Posta gärna några fler bilder på dina gamla fönster så kan vi hjälpas åt att fundera ut metoderna för att få snygga kopior tillstånd!

En viktig detalj som du behöver tänka på är att då du tappar in nedre ändan av mittkarmen i underkarmen så skall tapphålet och tappen vara genomgående och tappen indragen så att vatten från falsen inte kan söka sig ned i tapphålet. Skall jag rita en skiss åt dig?
Samma princip gäller för tappningarna i hörnen på fönsterkarmen.
 
  • Gilla
ozean
  • Laddar…
Microkatten
Jag beställde faktiskt idag ett par profil/kontraprofil-frässtål just till fönster i gammal stil. Tittade mycket på Cobolts fräspar med falsar plus radie. Det blev dock till slut en variant från CMT (http://www.cmtutensili.com/show_items.asp?pars=RB~955.302-855.802~2) efter det att jag ritat upp fogen i detalj i Sketchup, och Cobolts frästål inte skulle fungera.

Utan Sketchup hade jag inte sett detaljerna. Visst kan man (eller t.o.m. bör man om man verkligen skall efterlika orginalen) som heimlaga säger gera profilerna och slippa en kontraprofilfräs. Nybörjare som jag är så valde jag ändå att åtminstone till första bågarna förenkla det något. Tillräckligt mycket att ha koll på ändå, då det finns tillräckligt med nya moment som det är! :x :)
 
  • Gilla
ozean
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Inga problem!
För det första behöver du ingen motprofil (kontraprofil) för de där fönsterbågarna.
Om du snickrar en enkel 45 graders jigg som stöd för ett vasst stämjärn så kan du skära girar så djupt som profilen går. Helt enkelt gira profilen och tappa resten. Så gjorde många snickare förr och jag undrar om inte dina gamla fönster är snickrade på det viset. Så brukar jag göra när jag saknar motprofilbett till gammaldags tunna bågar.

Annars kan man såga ganska hyfsade motprofiler på bandsåg. Jag har aldrig gjort det själv men jag har sett att andra gör så. Ytan där inne på tappskuldran behöver ju inte vara så slät bara formen på motprofilen stämmer någorlunda.

Eftersom du inte behöver någon motprofil behöver du inte heller några speciella fönsterbett. Bara ett falsbett och ett kvartsstavsprofilbett. Först fräser du det ena och sedan det andra.

Förresten har du jäkligt snygga fönster så jag tycker du skall kopiera detaljerna så precis som du kan.

Posta gärna några fler bilder på dina gamla fönster så kan vi hjälpas åt att fundera ut metoderna för att få snygga kopior tillstånd!

En viktig detalj som du behöver tänka på är att då du tappar in nedre ändan av mittkarmen i underkarmen så skall tapphålet och tappen vara genomgående och tappen indragen så att vatten från falsen inte kan söka sig ned i tapphålet. Skall jag rita en skiss åt dig?
Samma princip gäller för tappningarna i hörnen på fönsterkarmen.
Aha...jag hittade precis en detaljerad beskrivning på just detta med gering som du beskriver. Jag har till och med den gamla kvartstavshyveln kvar som hängt med huset så då kan jag ju använda denna. Ja, tack ....en bild skulle jag uppskatta, hänger inte riktigt med.
 
Microkatten skrev:
Jag beställde faktiskt idag ett par profil/kontraprofil-frässtål just till fönster i gammal stil. Tittade mycket på Cobolts fräspar med falsar plus radie. Det blev dock till slut en variant från CMT ([länk]) efter det att jag ritat upp fogen i detalj i Sketchup, och Cobolts frästål inte skulle fungera.

Utan Sketchup hade jag inte sett detaljerna. Visst kan man (eller t.o.m. bör man om man verkligen skall efterlika orginalen) som heimlaga säger gera profilerna och slippa en kontraprofilfräs. Nybörjare som jag är så valde jag ändå att åtminstone till första bågarna förenkla det något. Tillräckligt mycket att ha koll på ändå, då det finns tillräckligt med nya moment som det är! :x :)
Spännande att vi är fler i samma läge. Jag hittade en mycket bra steg för steg instruktion på åländska verandafönster som jag kommer föröka ta hjälp av https://www.google.se/url?sa=t&rct=...Vpc6PqrFWOJr5wDeA&sig2=K01o_VF-MxRTKCmzypRPLw. Det här ska bli kul!
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
ozean skrev:
Spännande att vi är fler i samma läge. Jag hittade en mycket bra steg för steg instruktion på åländska verandafönster som jag kommer föröka ta hjälp av [länk]. Det här ska bli kul!
Tack för länken, den skall läsas med STORT intresse! En av mina huvudkällor är en skrift jag köpte för många år sedan om fönsterrenovering av gamla fönster som nu även kommer väl till pass i praktiken också. Den kan man numera ladda ner här: http://www.raa.se/publicerat/9789172095892.pdf.
 
  • Gilla
ozean
  • Laddar…
Sådär händelsevis stod jag i dag och tillverkade spröjlskassetter. De skall sitta i entrepartier i ett 1910-talshus och skall vara hantverksmässigt gjorda. Metoden är densamma som Heimlaga beskriver ovan. Men jag använder en Morse Gerklipp istället för stämjärn och jigg. Klippen vi har är från tidigt nittonhundratal så det kan anses vara troget orginalen. Samt att det säger något om hur fort det gick att göra sådana arbeten innan det fanns CNC-maskiner och motprofiler.

Morseklippen
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att alla bitar justerats mäter jag upp alla lägen för spröjsen och klipper hack för alla geringar. Kunde ha använt anhåll och ställt om för varje hack. I det här fallet så hade det blivit 12 inställningar. Det tar för lång tid så jag har klippt allt på fri hand. Tapphålen i ramarna är gjorda med Domino
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gerhacken i spröjsen är gjord mot anhåll
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan använder jag justersågen för att nacka tapparna. 2 inställningar. Så här blev det.
På ramen bakom tappen ser man mitt märke som jag klippt efter
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har tagit en arbetsdag ungefär för 8 kassetter. Då är de inte putsade och ihopsatta ännu.

mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 5 till
  • Laddar…
Kanske de här bilderna klargör vad jag menade med placeringen av tapparna i karmarna. Tapparna är indragna så att vatten från inre hörnet i karmfalsen inte kan rinna ned längs tappen.

Förr var karmar normalt sinkade i hörnen men om man vill kan man modernisera och använda raka tappar. Dessutom kan det vara en ide att lämna bort droppnäsan på utsidan och sätta dit en fönsterplåt (underbläck) i stället.
Förr förekom det att man hade plan botten på karmfalsen i underkarmen. Där blev vatten stående och förorsakade röta. Om man fräser eller hyvlar falsen med sneddning utåt och gör samma sneddning på underkanten på ytterbågarna så undviker man hela problemet utan att förändra utseendet på fönstret.
 
  • Scan10004.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Scan10003.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Scan10002.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Scan10001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ozean
  • Laddar…
Här kommer några bilder av hörnfogarna på ett par gammaldags fönsterkarmar som jag gjorde en gång. Beställaren ville ha de gammaldags fogarna precis som förr så jag sinkade på gammalt vis fastän det tog tid. Beställningen var så udda så jag kände mig tvungen att dokumentera den.

Bild 1 är fogen mellan sidokarm och överkarm
Bild 2 är fogen mellan underkarm och sidokarm. Observera att jag har lämnat bort droppnäsan på utsidan för det skulle bli fönsterplåtar i stil med fasaden från 30-talet. Jag har också gjort en liten innerfals i underkarmen. Traditionellt fanns det ingen falls för innerbågarna i underkarmen här i trakten.
Bild 2 är fogen mellan mittkarm och överkarm. Notera placeringen av tappen. Eftersom det gäller fogen i övre ändan var det inte nödvändigt med genomgående tapp.

Någon bild av fogen mellan mittkarm och underkarm har jag inte.
 
  • karm1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • karm2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • karm3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ozean och 3 till
  • Laddar…
Den här tråden slår ju "posta era färdiga verk till beskådan". Vilket hantverkskunnande Ni besitter :)
 
  • Gilla
ozean
  • Laddar…
Äch....fel bild
Bild 1 råkade bli en traditionell dörrkam.
Här är den riktiga bild1
 
  • karm1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tusen tack för all hjälp som jag får här, mycket tacksam!

Findus_> mycket intressant att se dina bilder!

Heimlaga ->

Bild 1 - hänger jag med på nu, dvs indragna tappen på mittkarmen ska gå helt igenom bottenstycket
Bild 2 - är detta en lösning när du har plåt?
Bild 3 - som sidokarmen var tappad förr med en sinka?
Bild 4 - som man tappar idag med raka tappar?

Sammanfogar man karmdelarna med skruv, utan lim?

Mvh,
Ozean
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.