Jag är nybörjare med golvläggningar och är på väg att lägga ekparkett från Tarkett i vardagsrummet. Har då någon fråga som jag inte hittar svar på.
1. När någon tidigare boende i lägenheten lade in parkettgolv i vardagsrummet så har de även lagt in en liten bit betong mot balkongdörren för att få samma höjd, se bild. Har förstått att man skall lägga fuktspärr på detta, skall man då lägga på denna bit och lite in på befintligt golv enbart eller täcka hela det befintliga golvet med fuktspärr?
2. Det befintliga golvet är ett parkettgolv. Parkett mot parkett, är det då lumppapp används?
Tacksam för svar.
1. När någon tidigare boende i lägenheten lade in parkettgolv i vardagsrummet så har de även lagt in en liten bit betong mot balkongdörren för att få samma höjd, se bild. Har förstått att man skall lägga fuktspärr på detta, skall man då lägga på denna bit och lite in på befintligt golv enbart eller täcka hela det befintliga golvet med fuktspärr?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2. Det befintliga golvet är ett parkettgolv. Parkett mot parkett, är det då lumppapp används?
Tacksam för svar.
Lägg en bit plast över betongen och 1-2 dm in så är du säker på att inte få fuktvandring via betongen som ligger där. Även om det är inomhus är det trots allt nära dörren, och nyligen såg jag den typen av fukt i golvet i en lägenhet som berodde på fuktvandring via en betongbit som ser ut som på din bild.
När plasten ligger lägger du lumppapp eller foam över hela golvet. Ingen plast på hela golvet alltså, det verkar inte behövas eftersom befintlig parkett inte är fuktig.
Så hade jag gjort
När plasten ligger lägger du lumppapp eller foam över hela golvet. Ingen plast på hela golvet alltså, det verkar inte behövas eftersom befintlig parkett inte är fuktig.
Så hade jag gjort
Det är en mycket bra fråga. Är det förstavåning eller?
För hemma hos mig lade jag själv ut betong på ett ställe i huset för det var ojämnt (precis som på din bil fast jag lade det mitt i rummet på första våningen), sedan ut med enbart plastfoam och sedan parkett. Inga problem där, så frågan är ju om du verkligen har fukt i betongen?
Men lägg isåfall foam istället för lumppapp så är det ju på säkra sidan för det är ju plast det med.
För hemma hos mig lade jag själv ut betong på ett ställe i huset för det var ojämnt (precis som på din bil fast jag lade det mitt i rummet på första våningen), sedan ut med enbart plastfoam och sedan parkett. Inga problem där, så frågan är ju om du verkligen har fukt i betongen?
Men lägg isåfall foam istället för lumppapp så är det ju på säkra sidan för det är ju plast det med.
Liknande trådar
-
Bör jag ta bort gammalt golv i källare innan läggning av heltäckningsmatta?
Golv -
Nikotin sanering innan golvläggning
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Skumbetong innan golvläggning
Byggnadsfysik -
Vad göra med golvspån innan golvläggning?!?
Golv -
Uppfyllnad ovan betongplatta efter borttagen vägg - innan golvläggning
Golv