8 353 läst · 40 svar
8k läst
40 svar
Måste betonggolvet vara helt rent vid klinkerläggning?
Primer har väl flera funktioner.
1. Binda damm.
2. Minska vattenuppsugning (från fixet) till underlaget.
Har man inget damm borde punkt 1 inte vara något problem.
Som jag tänker är det isåfall bara punkt 2 som kan vara ett problem.
Att fixet lakar ur/torkar innan det hunnit härda ordentligt.
1. Binda damm.
2. Minska vattenuppsugning (från fixet) till underlaget.
Har man inget damm borde punkt 1 inte vara något problem.
Som jag tänker är det isåfall bara punkt 2 som kan vara ett problem.
Att fixet lakar ur/torkar innan det hunnit härda ordentligt.
Tack, inväntar kommentar av en plattsättare också, sen hoppas jag kunna rolla på.
Det är så mycket enklare med brädor och skivor och.. men det är väl för att man håller på med sånt här kladdgöra för sällan. :wow:
<edit>
Plattsättarn avrådde starkt från primer i källare... dock hade denne inte fått info om att det ligger golvvärme där.
Betongrent och dammsugning var svaret där.. problemet är ju bara den ev. mängd lort som finns på betongen..?
Det är så mycket enklare med brädor och skivor och.. men det är väl för att man håller på med sånt här kladdgöra för sällan. :wow:
<edit>
Plattsättarn avrådde starkt från primer i källare... dock hade denne inte fått info om att det ligger golvvärme där.
Betongrent och dammsugning var svaret där.. problemet är ju bara den ev. mängd lort som finns på betongen..?
Redigerat:
Ringde och pratade med Kiilto, de avrådde mig att använda just StartPrimer som jag beställde ihop med fixen och plattorna från Bauhaus.
Slipa, dammsug och ev fukta underlaget innan läggning, hellre 'hummer' än 10mm kam var rådet han gav mig.
Jaja, bara chillaxa idag och spara på kroppen, imorgon bär det av mot Göteborg och Göteborgsvarvet - nästa vecka plattläggning!
Slipa, dammsug och ev fukta underlaget innan läggning, hellre 'hummer' än 10mm kam var rådet han gav mig.
Jaja, bara chillaxa idag och spara på kroppen, imorgon bär det av mot Göteborg och Göteborgsvarvet - nästa vecka plattläggning!
På Kiiltos support lät det som att hummern var att föredra vid just flytfix för att det inte skulle kunna sjunka ihop lika lätt som om man använde en vanlig 10mm kam.JOW skrev:
Sitter det fortfarande kvar? Står inför samma dilemma med primer el inte i källare. Skall bli ett vanligt rum, inget badrumE EndZone skrev:Sådär ja. Då har jag ringt Mapeis support. Känns som att jag fick tag i en väldigt kunnig människa dessutom. Han rekommenderar inte primer i källare på äldre oisolerade plattor. Möjligen i så fall en primer utspädd 1/4 för att binda lite damm, men annars ska det fungera att köra på utan primer alls.
Så...då gör jag så.