Jag tog bort en massa gammal fult målad panel och gammal isolering. Nu har jag tänkt att sätta dit:
+ ny isolering
+ OSB-skiva
+ gipsskiva
Dock såg jag alla dessa rör och avstånd som inte inte är enhetliga någonstans.Problemet är att rören går igenom reglarna - både stående och liggande. Hur brukar det se ut?
Vad hade ni gjort? Ska jag bara lägga in ny isolering och mäta ut var reglarna finns och skruva upp OSB:n så att jag därefter kan skruva i gipsskivorna i OSB:n?`
Iofs så är detta hallen ,så det kanske inte är så konstigt att det det är många rör, men snyggt är det inte iaf.
+ ny isolering
+ OSB-skiva
+ gipsskiva
Dock såg jag alla dessa rör och avstånd som inte inte är enhetliga någonstans.Problemet är att rören går igenom reglarna - både stående och liggande. Hur brukar det se ut?
Vad hade ni gjort? Ska jag bara lägga in ny isolering och mäta ut var reglarna finns och skruva upp OSB:n så att jag därefter kan skruva i gipsskivorna i OSB:n?`
Iofs så är detta hallen ,så det kanske inte är så konstigt att det det är många rör, men snyggt är det inte iaf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Flera av VP-rören/flexslangarna är väldigt dåligt dragna, vissa går inte att tråda om.
Dragningen är inte fackmannamässigt utfört, med andra ord är det stor risk att det är hempulat. Eltejp som fixerar rör vid varandra gör aldrig en elektriker. Skarpa 90°-böjar gör aldrig en elektriker om det inte är absolut nödvändigt, man försöker hitta andra vägar istället. 180° skarp böj med flexslang för att koppla ihop två dosor som är ihopbyggda gör aldrig en elektriker. Skarpa S-böjar på flexslang gör aldrig en elektriker.
Dragningen är inte fackmannamässigt utfört, med andra ord är det stor risk att det är hempulat. Eltejp som fixerar rör vid varandra gör aldrig en elektriker. Skarpa 90°-böjar gör aldrig en elektriker om det inte är absolut nödvändigt, man försöker hitta andra vägar istället. 180° skarp böj med flexslang för att koppla ihop två dosor som är ihopbyggda gör aldrig en elektriker. Skarpa S-böjar på flexslang gör aldrig en elektriker.
Produkter som diskuteras: "Eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Ja du kan ha den åsikten bäst du vill.Demmpa skrev:Flera av VP-rören/flexslangarna är väldigt dåligt dragna, vissa går inte att tråda om.
Men du verkar inte ha så väldigt stor erfarenhet av vad "riktiga" elektriker kan hitta på.
Jag har t.o.m jobbat under en ABL-behörig som inte gjorde det hela snyggare än sådär, det var ju alltså så att jag t.o.m skämdes över vad min chef lämnade efter sig när vi jobbat tillsammans. :eek:
Jag såg dock aldrig att han eltejpade någon VP-rörskarv. Det var givetvis muffar överallt. Men jag är ganska säker på att tejpen åkt fram om muffarna skulle tagit slut med endast någon skarv kvar att göra.
(Själv skulle jag kunna sträcka mig till att tillverka en muff av en bit 20mm flexslang som tejpas fast, om det verkligen verkligen kniper. )
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 409 inlägg
Om någon tycker det är helt normalt då undrar jag verkligen vad man ha en elektriker till.
Gör om, gör snyggt, gör rätt. Många av trådar och rören går säkert att återanvända.
Gör om, gör snyggt, gör rätt. Många av trådar och rören går säkert att återanvända.
Jag håller med om att det inte är snyggt och skarpa böjar mm skulle man inte ens själv gjort... Men frågan är vad/om jag kan göra något nu? Har haft lite funderingar på om man ska byta ut elen i huset. Kanske kan vara en idé nu när väggarna är öppna iaf här... även om det är en oplanerad utgift.
Ett konkret tips i tråden är att låta det vara, men att ha koll på var rören går någonstans så att man inte skruvar in i rören. Något annat alternativ finns väl egentligen inte såvida man inte ska göra om allt.
Eller?
Ett konkret tips i tråden är att låta det vara, men att ha koll på var rören går någonstans så att man inte skruvar in i rören. Något annat alternativ finns väl egentligen inte såvida man inte ska göra om allt.
Eller?
Redigerat:
Thomas:
Ska jag tolka dig som att du tycker att jag ska låta det vara öppet, ta dit en elektriker som gör så att det blir rätt (lägga om rör? och nya reglar?) och därefter sätta igen väggarna?
Vad är risken med att ha det som det är och bara sätta igen om man får fråga? Misstänker att det är något mer än att man bara vill att det ska vara rätt?
Risken är att det är samma sak i alla väggar i huset...
Är det någon som har bilder på hur det brukar se ut när det "är rätt gjort"?
`
Ska jag tolka dig som att du tycker att jag ska låta det vara öppet, ta dit en elektriker som gör så att det blir rätt (lägga om rör? och nya reglar?) och därefter sätta igen väggarna?
Vad är risken med att ha det som det är och bara sätta igen om man får fråga? Misstänker att det är något mer än att man bara vill att det ska vara rätt?
Risken är att det är samma sak i alla väggar i huset...
Är det någon som har bilder på hur det brukar se ut när det "är rätt gjort"?
`
Thomas_Blekinge skrev:
Det ser typ skit ut, men det är samtidigt inte värre än att jag själv nog inte skulle idas göra om. Möjligen fixa till någon för snäv böj så man inte får problem i framtiden när väggen är igenspikad.
Både snickerijobbet och eljobbet håller förövrigt "samma höga klass"
Så skulle jag börja göra om ena så är det frågan om inte bägge ska åtgärdas när man ändå håller på.
Ställ dig först och främst frågan om du ska passa på och flytta uttag och strömbrytare osv, eller få upp fler, eller väggplafonder, eller en ny säkringsgrupp osv osv, när du ändå har väggen öppen.
Är svaret på denna fråga ja så är det kanske läge att riva allt och göra om.
Och glöm inte nätverk ...
Både snickerijobbet och eljobbet håller förövrigt "samma höga klass"
Så skulle jag börja göra om ena så är det frågan om inte bägge ska åtgärdas när man ändå håller på.
Ställ dig först och främst frågan om du ska passa på och flytta uttag och strömbrytare osv, eller få upp fler, eller väggplafonder, eller en ny säkringsgrupp osv osv, när du ändå har väggen öppen.
Är svaret på denna fråga ja så är det kanske läge att riva allt och göra om.
Och glöm inte nätverk ...
Min dotter bor i ett område med flera 100 lika hus byggda i början på 70 talet, fyrkantiga lådor med innergård och platta tak. Bilderna skulle kunna vara från ett sånt hus, man kliar sig i huvudet och undrar vem fan som byggt husen när man river väggarna.
Medlem
· Blekinge
· 10 409 inlägg
Man behöver kanske inte regla om. Jag hade plocket ut alla rör och dosor och planerat för en ny eldragning. Idag har man kanske fler uttag och strömställare, kanske på andra höjder. Och nätverksrör ska det vara hörde jag. Man kan borra snygga hål genom reglerna för ny rördragning. En del av rören samt trådarna kan kanske återanvändas. Merkostnaderna är låga, jämfört med en senare uppgradering.
Och jag skulle inte ta dit en elektriker. Sorry, men själv är bäste dräng.
Och jag skulle inte ta dit en elektriker. Sorry, men själv är bäste dräng.
Moderator
· Stockholm
· 52 293 inlägg
Inget speciellt konstigt med det där, ser fult ut, men bortsett från några detaljer så är det inget att fundera på att göra om.
Där är några konstiga "U böjar" ser det ut som vid den smala dörren på sista bilden, syns på en av de andra bilderna också. OM det verkligen är böjar som går i "loop", så kan man ju överväga att städa upp där. Det är ju inget farligt eller funktionellt problem med det. Men det kommer att vara svårt/omöjligt att byta trådar i röret om man skulle ha anledning till det.
Sedan är det några krökar som ser ut att vara lite i skarpaste laget, även det gör att det blir svårt att byta trådar i framtiden.
Rent åldersmässigt håller moderna trådar säkert i minst 50 år. Så det finns ingen jätteanledning att bekymra sig om framtida trådbyte. Dagens isoleringstyp kom på 50 - talet. Trådar som drogs 1955 ser oftast ut som nya även idag. Så de här trådarna i rören behöver troligen inte bytas inom den här seklet av åldersskäl.
Där är några konstiga "U böjar" ser det ut som vid den smala dörren på sista bilden, syns på en av de andra bilderna också. OM det verkligen är böjar som går i "loop", så kan man ju överväga att städa upp där. Det är ju inget farligt eller funktionellt problem med det. Men det kommer att vara svårt/omöjligt att byta trådar i röret om man skulle ha anledning till det.
Sedan är det några krökar som ser ut att vara lite i skarpaste laget, även det gör att det blir svårt att byta trådar i framtiden.
Rent åldersmässigt håller moderna trådar säkert i minst 50 år. Så det finns ingen jätteanledning att bekymra sig om framtida trådbyte. Dagens isoleringstyp kom på 50 - talet. Trådar som drogs 1955 ser oftast ut som nya även idag. Så de här trådarna i rören behöver troligen inte bytas inom den här seklet av åldersskäl.
Är verkligen eltejpen där för att skarva? Det verkar snarare spm att den ska stabilisera rören där de korsar varandra.
Att rören går helt oförutsägbart i väggarna är ju däremot horribelt. Man ska kunna gissa var elen är dragen. Någon har helt klart velat spara in några kronor på böjar och rör och kabel...
Jag skulle gråta, svära, muttra och sen göra om ☺
Att rören går helt oförutsägbart i väggarna är ju däremot horribelt. Man ska kunna gissa var elen är dragen. Någon har helt klart velat spara in några kronor på böjar och rör och kabel...
Jag skulle gråta, svära, muttra och sen göra om ☺
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur får jag bort gammalt lim från träpanelen?
Fritidshus -
Solpaneler på historiskt tingshus måste bort
Artikelkommentarer -
Galen idé? Smälta bort snön från solpaneler
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Rimligt att dessa ventilerna inte togs bort?
Värme allmänt -
Tog bort rutten panelbräda - är isoleringen möglig
Fasad