Fwa skrev:
Manualen beskriver väl en idealplacering, men jag skulle säga att det går att laborera ganska mycket med den, själv har jag rätt snäv utgångsvinkel från min station. Typ så här...
Ok, låter ju bra.
Antar att jag kan börja med såpass mycket extra begränsningsledning vid laddstationen att jag kan labbar med placeringen någon meter åt olika håll och testa.

/C
 
Exile82 skrev:
Jag har i princip bara söderläge på min tomt, så jag var tvungen att placera laddstationen där. Men jag ska bygga ett hus/skydd så att den inte står i direkt solljus i alla fall!
Ja, det lutar väl åt någon form av hus till min också. Dels för regn och skugga, men även som skydd mot exempelvis fotbollar.
Kanske blir det dock i direkt solljus till att börja med, innan jag vet exakt hur laddstationen hamnar.

/C
 
Jag har för tillfället en rektangulär tomt om ca 400kvm, behöver jag verkligen en guidekabel?
 
PatrikElektriker skrev:
Jag har för tillfället en rektangulär tomt om ca 400kvm, behöver jag verkligen en guidekabel?
Nja, det bör inte behövas, men det är en fördel, så varför inte? Den minskar tiden klipparen behöver för att hitta tillbaka till laddstationen, och därmed blir klipp/ladd-cyklerna kortare, alltså en mer effektiv drift. Dessutom förlängs batteriets livstid, förmodligen klipparens också.
 
Nä det ska du inte behöva. Är det dessutom bara tillfälligt så känns det lite onödigt.
 
Costanza skrev:
En annan sak jag undrar gällande placering...
Manualen nämner en viss yta fritt åt vänster och höger om laddstationen.
Tittar man i tråden om "hus" till robotarna, så ser jag många som verkar placerade i hörn, vilket ju estetiskt känns tilltalande.
Nu är ju inte alla i nämnd tråd Husqvarna-maskiner, men säkert en del.
Kan jag på något sätt placera laddstationen i ett hörn, och få det att fungera?

/C
Min står i ett hörn, inga som helst problem.
 
iSnobben skrev:
Min står i ett hörn, inga som helst problem.
Låter ju toppen.
Står den då så att säga i linje med ena kanten så att begränsningskabeln går rakt fram vid sidan av laddningsstationen, eller står den vinklad 45 grader ut från hörnet?

/C
 
Costanza skrev:
Låter ju toppen.
Står den då så att säga i linje med ena kanten så att begränsningskabeln går rakt fram vid sidan av laddningsstationen, eller står den vinklad 45 grader ut från hörnet?

/C
Den står i linje med kabeln.
 
Nu är ju inte regn några problem för HQs modeller, men hur brukar ni göra. Parkerar ni era automowers om ni har möjlighet eller låter ni dem gå oavsett?
 
Kapar tråden för en fråga. Har precis införskaffat en automower 310 och funderar kring installation, tomten har cirka 450 kvm gräsyta med en rätt så smal del runt garage och hus (1 - 2 m bred). Funderar nu kring två alternativ för guideslingan som jag hoppas få er input på.

Alternativ 1: Mörkblå slinga
Fungerar säkert bra, skulle dock helst vilja få bort laddstationen till en annan sida på huset då denna står i solen hela dagen samt syns väl från gatan.

Alternativ 2: Ljusblå slinga
Klipparen blir mer gömd samt kommer ur solen. Jag antar att slingan måste dras till den smala delen av gräsmattan så därför tänkte jag mig en loop ut på den stora gräsytan för att underlätta att klipparen hittar denna när huvudytan klipps.

Vad tror ni? Tips och råd? (Helt grön på detta!)

asfd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Exile82 skrev:
Nu är ju inte regn några problem för HQs modeller, men hur brukar ni göra. Parkerar ni era automowers om ni har möjlighet eller låter ni dem gå oavsett?
Vår får gå i ur och skur, inga problem.
 
Ronpe skrev:
Kapar tråden för en fråga. Har precis införskaffat en automower 310 och funderar kring installation, tomten har cirka 450 kvm gräsyta med en rätt så smal del runt garage och hus (1 - 2 m bred). Funderar nu kring två alternativ för guideslingan som jag hoppas få er input på.
Båda alternativen kommer funka bra. Det blir dock lite längre för klipparen att köra med alternativ 2 men står laddstationen bättre där så hade jag kört på det alternativet.
 
  • Gilla
Exile82
  • Laddar…
Exile82 skrev:
Nu är ju inte regn några problem för HQs modeller, men hur brukar ni göra. Parkerar ni era automowers om ni har möjlighet eller låter ni dem gå oavsett?
Ska det ösregna hela dagen och jag ändå är hemma så brukar jag låta den stå parkerad. Gräsmattan mår ju bra av att få vila lite ibland oxå.
 
  • Gilla
Exile82
  • Laddar…
Ronpe: Jag röstar också på ditt ljusblå alternativ, att den får gå lite längre hem via guiden är inget problem i praktiken.
 
Hur gör ni generellt vid fruktträd och buskar?
For den köra på, eller har ni slinga runt?

/C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.