Hej!

Ska försöka göra en karm till gamla fönster som en gång i tiden suttit i kåken och som jag har en gammal bild på. Två av de tre större fönstren finns kvar så jag har modellerat upp fönstret och det kommer bli som denna bild. Hur gör man Y mötena i karmen på bästa sätt?
Skärmavbild 2016-05-14 kl. 18.48.12.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tar tillbaka svaret för tillfället. Återkommer
 
Är du helt säker på att fönstren har haft sådär komplicerade mittkarmar?

Jag antar att du tänker på Y-fogarna upptill på mittkarmarna. Jag skulle göra någon sorts flerdubbel bladning där varje del har minst ett genomgående blad rätt igenom hela fogen möjligen kombinerat med en gerning längst in så att profilerna på karmdelarnas innerkanter möts på ett snyggt vis. Det är svårt att rita och svårt att tänka ut på förhand. Om du hyvlar några löpmeter extra kan du snickra en eller två fogar på prov tills du har hittat en konstruktion som håller ihop.
 
Jag bifogar en bild så man kan se hur det såg ut en gång i tiden. Vad tror ni? Tror ni att man gjort fönstret som jag har ritat det? veranda bild1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för dim, på delarna som skall mötas? Mängden material inverkar på de metoder du kan använda. Är det profiler på kanterna.
Dina maskiner och verktyg har betydelse också. Är det ett rent handjobb, eller har du tillgång till en bordssåg med justerbord?

Först skulle jag titta på de orginalen för att se hur de var sammanfogade. Med japansåg och stämjärn går det att få till nästan vilka sammanfogningar som helst. Gamlingarna (jag är nog en själv) som knackade till dem från början hade motsvarande verktyg. Nästa tankesteg vore att ta projektet in i 2000-talet för att kunna lämna någon slags garantier på vädertålighet och styrka.
Ett möte på tre med tämligen klena stycken som skall tappas ihop ger inte så mycket limytor. De övre två bitarna leder dessutom varenda vattendroppe mot mötet som då blir extra känsligt. Tänk till exempel att utsidorna på alla bitar är gerade 30 grader. Mitten på den stående är sparad till en genomgående tapp. I de båda bitarna uppifrån sågas en sned slits med hjälp vinkelgigg. Då har du gjort en sammanfogning som ser bra ut, men med tappar som inte går djupare än halva materialtjockleken.
mvh Findus
 
  • Gilla
ergonomen och 1 till
  • Laddar…
Har nu sett bilden... det ser lite klumpigt ut. Som om det var öppningsbara bågar i åtminstone de nedre luften. Tänker du bygga den så? Allt går bara man ger sig f¨n på det.

Heimlaga... Funderade också på flerbladiga tappar, men kunde inte visualisera hur det kan göras på rimlig tid.

mvh Findus
 
Ja jag tror att du har tolkat bilden rätt.
Snyggt hus förresten...... men ett mer komplicerat fönster än de jag är van vid här i trakten.

Findus lösning låter vettig. Nu har du två vettiga alternativ att välja mellan. Flerbladiga tappar borde gå bra att göra för hand eller med en lutande skiva fastsatt ovanpå bandsågsbordet.
 
  • Gilla
ozean
  • Laddar…
Gjorde en skiss som visar hur jag tänkte.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ergonomen och 4 till
  • Laddar…
Vettigt!
 
Jag har inget att säga om hur du ska konstruera, men all heder åt att du tänker återskapa fönstret - det är otroligt vackert! :)
 
  • Gilla
ConnyK och 4 till
  • Laddar…
Tack för svaren! Jag har två av de nedre luften bevarade och dem har gångjärn så dem har varit öppningsbara. Jag har det mesta, plan/rikthyvel, klyvsåg, vertikalfräs m.m. men inga proffsgrejer direkt. Har aldrig gjort fönster förut så detta är mitt första. Mittposten på övriga fönster i kåken är 42 mm.
 
Om du vill investera (eller kan låna en) så kan en Domino maskin vara guld värd i att förenkla sammanfogningarna.
Lycka till med fönstret!
 
Vill absolut avråda från att använda Dominobrickor, eller centrumtapp, eller lamellkex. Själva maskinen kan vara användbar för att göra tapphål. Men gör tappar själv direkt i samma stycke som du skall limma
mvh Findus
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag håller med Findus.

Principen är att fönster skall byggas så de håller utan lim. Om man vill eller om man som i det här fallet pressar det möjligas gränser så limmar man men limmet är bara en extra förstärkning.
 
findus42 skrev:
Gjorde en skiss som visar hur jag tänkte.

[bild]
Jag tror det är en bra fog, när hela karmen sitter ihop kommer det inte att vika sig där. Utan att ha tänkt jättelänge (och framförallt inte rådgjort m min guru på snickeriet) skulle jag dock fundera på två förändringar:

1) inte göra tappen underifrån genomgående, ändträ uppåt är aldrig kul

2) Smyga ovansidorna av karmunderstycket i den v-formade delen av y-et. Annars kommer vatten att rinna ner och stanna "ovanpå" fogen gissar jag. Det är inte bra även om man inte har ändträ uppåt.

Ja, jag inser att mina förändringar gör allt jobbigare och svårare;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.