9 681 läst · 26 svar
10k läst
26 svar
Garantier på Tretti?
Sida 1 av 2
Hej,
Har varit på gång att köpa vitvaror från Tretti ett par gånger och nu när de har 10% så är det intressant igen. MEN hur gäller garantin egentligen? De har en garanti på 1 år men den låter mer som en reklamation, d.v.s felet ska ha funnits från produktion och sen är de då 3 år reklamationrätt? Kanske är det värt att betala till 3000-4000 kr på 14 000 kr paket för att få 5 års garanti?
Har varit på gång att köpa vitvaror från Tretti ett par gånger och nu när de har 10% så är det intressant igen. MEN hur gäller garantin egentligen? De har en garanti på 1 år men den låter mer som en reklamation, d.v.s felet ska ha funnits från produktion och sen är de då 3 år reklamationrätt? Kanske är det värt att betala till 3000-4000 kr på 14 000 kr paket för att få 5 års garanti?
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Vem är det som erbjuder 5 års garanti? 1 års garanti är väl standard.
Låter ju mer som någon form av försäkring om du får betala för att få den. Ingår inte det skyddet i din hemförsäkring?
Låter ju mer som någon form av försäkring om du får betala för att få den. Ingår inte det skyddet i din hemförsäkring?
Electrolux/tillverkaren lämnar 1 års garanti. Sen har vi en lagstiftning konsumentköplagen som ger konsumenten en lagstadgad reklamationsrätt mot fabrikationsfel i 3 år. Vissa handlare erbjuder ex 5 års garanti på utvalda modeller. Sen finns det vissa tillverkare som ger längre garantier...snowjim skrev:Hej,
Har varit på gång att köpa vitvaror från Tretti ett par gånger och nu när de har 10% så är det intressant igen. MEN hur gäller garantin egentligen? De har en garanti på 1 år men den låter mer som en reklamation, d.v.s felet ska ha funnits från produktion och sen är de då 3 år reklamationrätt? Kanske är det värt att betala till 3000-4000 kr på 14 000 kr paket för att få 5 års garanti?
Okay så köper jag genom tretti så får jag inte 5 års garanti?
Anser att standard reklamation är luddig, felet ska ha funnits från början, hur bevisar man något sådant?
Kanske måste köpa från IKEA eller någon elkedja då för att få de där 5 åren.
Anser att standard reklamation är luddig, felet ska ha funnits från början, hur bevisar man något sådant?
Kanske måste köpa från IKEA eller någon elkedja då för att få de där 5 åren.
Vad händer om ex kompressorn lägger av efter 2 år och jag har
A. 5 års garanti
B. 1 år och 3 års reklamation?
I detta fallet kunde jag alternativt lägga på 3000 kr för att köpa elkedjan eller dra av 1000 kr och köpa en utan märkning från IKEA(som även saknar en funktion vi gärna vill ha).
A. 5 års garanti
B. 1 år och 3 års reklamation?
I detta fallet kunde jag alternativt lägga på 3000 kr för att köpa elkedjan eller dra av 1000 kr och köpa en utan märkning från IKEA(som även saknar en funktion vi gärna vill ha).
Har du 5 års garanti så får du skåpet reparerat om kompressorn rasar. Har du 1år och hävdar reklamation så beror det väldig mycket på vilken tillverkare du har valt. Vissa accepterar nog reklamationen utan tjafs. Vissa tillverkare kräver en skriftlig reklamation som handläggs inom några veckor... Det är somsagt svårt att hävda reklamation i vissa fall. Lång garanti är alltid säkrare. Att hävda ett ursprungligt fel och komma med det efter 2-3 år är inte inom skälig tid för att mena att felet är ursprungligt. Även om en kompressor kan tyckas gå på reklamation så är det inte alltid så. År 3 hos de flesta tillverkarna får man tvärt nej...
enligt konsumentköplagen är det 6 månaders garanti på köp.
branschorganisationen har överenskommet om 1 år .
reklamation är upp till 3 år.
skillnaden mellan garanti och reklamation är att.
under garantin skall säljaren/tillverkaren bevisa att konsumenten gjort fel.
reklamation skall köparen bevisa att felet är ursprungligt.
garanti reparation omfattar såväl reservdel som arbetskostnad.
reklamation omfattar bara reservdelen.
branschorganisationen har överenskommet om 1 år .
reklamation är upp till 3 år.
skillnaden mellan garanti och reklamation är att.
under garantin skall säljaren/tillverkaren bevisa att konsumenten gjort fel.
reklamation skall köparen bevisa att felet är ursprungligt.
garanti reparation omfattar såväl reservdel som arbetskostnad.
reklamation omfattar bara reservdelen.