4 213 läst · 15 svar
4k läst
15 svar
Huvudkran när man har egen brunn.
Sida 1 av 2
Håller på med ett fritidshus och ska dra in vatten från egen brunn.
Vad bör man ha för slags huvudkran?
Har googlat men inte hittat något så hoppas någon kunnig har tips på detta och vad man ska tänka på.
Undrar också om någon har tips på rörisolering. Duger detta för att undvika att det fryser.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Tillbehor/Rorisolering-2000023027/
Kommer ligga under bjälklaget mestadels under jord men blir ju även en del ovan jord.
Vad bör man ha för slags huvudkran?
Har googlat men inte hittat något så hoppas någon kunnig har tips på detta och vad man ska tänka på.
Undrar också om någon har tips på rörisolering. Duger detta för att undvika att det fryser.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Tillbehor/Rorisolering-2000023027/
Kommer ligga under bjälklaget mestadels under jord men blir ju även en del ovan jord.
Tänk på när det gäller rörisolering att det spelar nästan ingen roll hur mycket du isolerar om vattnet står stilla. Isoleringen fördröjer avkylningen av ledning och vatten, men har du -10 och stillastående vatten tar det inte många timmar tills allt frusit ihop. Jag antar att du ska ha detta till sommarbruk, men du måste ju då tömma ALLT vatten från ledningen före vintern (åtminstone de delar som ligger över frostfritt djup). En svacka i slangen där vattnet kan stanna och inte tappas av trots att du tycker att du tömt slangen kan göra att du spräcker slangen där när det blir kallt.
Det du länkar till räcker inte ens till -1 om vattnet står stilla. Det kommer att frysa inom loppet av några timmar eftersom ditt brunnsvatten då bara kommer att hålla kanske +2 till +4 (ett vilt antagande). Att kyla av en slang med vatten går fortare än man tror.
Rinkaby rör har bra rörisolering också (de har allt inom VVS, och jag jobbar inte där, nej ), men som sagt, du kan inte isolera och tro att ledningen ska klara en vinter ens i Västergötland (om det nu är där du har stugan). Värmekabel eller tappa ur vattnet är de två lösningar jag kommer på.
Det du länkar till räcker inte ens till -1 om vattnet står stilla. Det kommer att frysa inom loppet av några timmar eftersom ditt brunnsvatten då bara kommer att hålla kanske +2 till +4 (ett vilt antagande). Att kyla av en slang med vatten går fortare än man tror.
Rinkaby rör har bra rörisolering också (de har allt inom VVS, och jag jobbar inte där, nej ), men som sagt, du kan inte isolera och tro att ledningen ska klara en vinter ens i Västergötland (om det nu är där du har stugan). Värmekabel eller tappa ur vattnet är de två lösningar jag kommer på.
Tack för ett bra svar.
Nu har naturligvis rätt i det du säger.
Kommer mestadels att använda stugan på sommaren och kanske någon helg ibland.
Kommer installera en separett toalett eller något liknande som inte kräver vatten så då kanske man kan klara sig utan rinnande vatten dom dagarna och bara använda vattnet under +grader säsongen.
Nu har naturligvis rätt i det du säger.
Kommer mestadels att använda stugan på sommaren och kanske någon helg ibland.
Kommer installera en separett toalett eller något liknande som inte kräver vatten så då kanske man kan klara sig utan rinnande vatten dom dagarna och bara använda vattnet under +grader säsongen.
Det bästa är att gräva ner slangen djupt och lägga markisolering uppepå. Kylan kommer utifrån, nere i jorden är det varmt.
Jag har en 1" kulventil monterad efter hydropressen som avstängning från egen brunn.
Jag har en 1" kulventil monterad efter hydropressen som avstängning från egen brunn.
Det är ena problemet, men jag tror att isoleringen är viktigare i detta fall. Det måste finnas möjlighet att dränera slangen på vatten för att den inte ska frysa sönder eftersom en del av slangen kommer att exponeras för frysgrader (verkar det som),Mr B skrev:
Men det är ju enkelt att lösa, efter du brutit elen så öppnar man bara en kran så det blir trycklöst.toolman77 skrev:
I ett sommarhus har man inte så stora volymer i normalfallet.
Vi har själva en ventil på inkommande vatten och kan också bryta elen från stugan. Under säsongen april till okt/nov så stänger vi normalt bara ventilen på inkommande vatten.
Om vi pratar PEM-slang så tål den att det fryser. Jag håller med om att det är enkelt att lägga i en värmekabel för att ha tillgång till vatten även på vintern om man vill, men om man väljer att inte ha det, eller om man väljer att ha kabeln avstängd så måste man ändå inte tömma slangen. Den är elastisk nog för att tåla frysning.
Det är en svart slang ca 30mm tjock skulle jag tro. Tror det är PEM slang men vet inte.Avemo skrev:Om vi pratar PEM-slang så tål den att det fryser. Jag håller med om att det är enkelt att lägga i en värmekabel för att ha tillgång till vatten även på vintern om man vill, men om man väljer att inte ha det, eller om man väljer att ha kabeln avstängd så måste man ändå inte tömma slangen. Den är elastisk nog för att tåla frysning.
Du ska absolut ha en huvudkran omedelbart efter hydropressen (eller vad du nu väljer för pumpsystem). En kulventil i den här stilen blir bra: http://www.rinkabyror.se/artiklar/slang-och-slangkopplingar/ventiler/
Du kan när du ändå håller på sätta en ventil före hydropressen också. Praktisk om man måste ta bort pumpen.
Du kan när du ändå håller på sätta en ventil före hydropressen också. Praktisk om man måste ta bort pumpen.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Är det bara jag som gillar ventiler? Jag har en före pumpen, en efter hydropressen, en till efter ett filter strax efter första ventilen, en ventil för köket ett gäng balofixer till tvättmaskin, vattenutkast, duschkabin mm
Kan stänga av vattnet på tre ställen (exkl. elen till pumpen) innan vattnet går ut på husets mindre ledningar (15mm).
Kan stänga av vattnet på tre ställen (exkl. elen till pumpen) innan vattnet går ut på husets mindre ledningar (15mm).