Nyligen framkom det att hustillverkaren Älvsbyhus låter hantverkare sova husen under uppförandet och man uppgav efter påtryckningar från Konsumentverket att man slutat med det. Men familjen Lecomte i Norrtälje har hantverkare som bor i huset och använder bland annat familjens badkar.

Du kan läsa artikeln här: ?Vårt Älvsbyhus är nybyggt men känns begagnat?
 
Det står ju tydligt i avtalet.
Nästa gång man köper något för flera miljoner kanske man skulle läsa det först.

/ Fredrik
 
  • Gilla
lärjungen och 4 till
  • Laddar…
Jag håller med ovan. Det står ju klart och tydligt i avtalet. Det man dock kan ha synpunkter på är huruvida de orsaker slitage på t.ex. skåp o.s.v. I så fall ska ju detta såklart ersättas. Att man sågar inomhus är ju ingenting konstigt. Det gör man på alla nyproduktioner, sedan städar man. Det går ju inte att springa ut varje gång man ska såga, då hade huset blivit dyrare. Att sedan nyproducerade hus oftast lämnas enbart byggstädade är en annan sak. Byggdamm får man dock räkna med lägger sig överallt det första året eller så, det är oundvikligt.

Det märks ganska tydligt att personen som det handlar om inte läst avtalet och inte heller satt sig in i hur produktionen går till och hur pass mycket städning som ingår innan överlämning.

Det jag tycker är konstigt är att samma person och dess släktingar är på byggarbetsplatsen och slänger sopor innan huset ens är överlämnat. Byggarbetarna lär ju inte bo kvar efter att ägarna flyttat in? :p
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
falkn skrev:
Det man dock kan ha synpunkter på är huruvida de orsaker slitage på t.ex. skåp o.s.v. I så fall ska ju detta såklart ersättas.
I de fall byggjobbarna råkar slå sönder något får det självklart ersättas.
Om skåpen eller andra inventarier slits märkbart på de relativt få veckor det tar att bygga ett hus, så är nog kvaliteten inget vidare.

falkn skrev:
Det jag tycker är konstigt är att samma person och dess släktingar är på byggarbetsplatsen och slänger sopor innan huset ens är överlämnat. Byggarbetarna lär ju inte bo kvar efter att ägarna flyttat in? :p
Det är kanske DET som är problemet?
Huset är färdigt och överlämnat, men byggjobbarna har inte flyttat ut.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att det kan vara de utländska hantverkarna som önskar detta också. Vi har anlitat vår beskärda del av utländska hantverkare och då har ett par av dem frågat om de fick bo här. Vi hade ett gästhus så det fick de. Det är dyrt att själv skaffa boende i Sverige om man ska jobba med egen utländskregistrerad firma och kommer från ett land med betydligt lägre kostnadsnivåer. Kunden som upplåter sitt hus till arbetarna kanske borde kompenseras, eller så kan man säga att de redan kompenseras eftersom Älvsbyhusen är billiga. Hade hantverkarna bott någon annanstans hade kunden i slutändan fått betala deras boende.
 
Dom har köpt en Kia men förväntat sig en Porsche.
 
Problemet är att du själv ska få skyhöga böter om du vågar dig på att flytta in en pinal i huset innan du fått slutbeviset. Här är huset bebott typ hela tiden under uppförandet.
 
  • Gilla
Huddingebo och 4 till
  • Laddar…
huggan skrev:
Dom har köpt en Kia men förväntat sig en Porsche.
Fast då kan de åtminstone tillåta barnen i baksätet att ha fötter.

/ Fredrik
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Jag tror att det kan vara de utländska hantverkarna som önskar detta också. Vi har anlitat vår beskärda del av utländska hantverkare och då har ett par av dem frågat om de fick bo här. Vi hade ett gästhus så det fick de. Det är dyrt att själv skaffa boende i Sverige om man ska jobba med egen utländskregistrerad firma och kommer från ett land med betydligt lägre kostnadsnivåer. Kunden som upplåter sitt hus till arbetarna kanske borde kompenseras, eller så kan man säga att de redan kompenseras eftersom Älvsbyhusen är billiga. Hade hantverkarna bott någon annanstans hade kunden i slutändan fått betala deras boende.
Visst är det så. De har köpt ett av de absolut billigaste husen på marknaden och en av anledningarna till detta är just för att Älvsbyhus slipper hyra ett hus under tiden huset byggs till 6-7 hantverkare. Räkna med att detta kostar 15' i månaden. Detta hade gjort kundens hus minst 100' dyrare.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Nu är jag inte så insatt i elementhus men är det inte så att Älvsbyhus är det billigaste av det billigaste? Då borde man rimligtvis förstå att de tar olika genvägar för att pressa priset också?

Tyvärr verkar det vara så att folk idag köper den billigaste "skiten" de hittar av en produkt men ändå förväntar de sig att den ska fungera lika bra som lyxversionen. Det är den moderna tidens kommunism.
 
D09
Men övernattning..

Är det samma som att nyttja huset till fullo..

Kyl.. Frys.. Badkar..

Köparen har blivit blåst..

De som är de riktiga förlorarna är i mina ögon de som anordnar seriösa arbetsplatser för snickarna
 
Marlen Eskilsson skrev:
Problemet är att du själv ska få skyhöga böter om du vågar dig på att flytta in en pinal i huset innan du fått slutbeviset. Här är huset bebott typ hela tiden under uppförandet.
Det är abvsoult ETT problem.
Fast av det som framgår i artikeln verkar husköparen skita fullständigt i just den biten..

Men som några innan varit inne på:
Varför är köparna inne i huset och städar innan bygget är överlämnat? Ingår inte bortforsling av avfall när man köper ett nybyggt hus? Inte ens utbärande från huset?

Har det inte förut diskuterats om att husägare inte alls har tillträde under bygget, utan får nöja sig med att gå och glutta genom fönstren?
 
O
huggan skrev:
Dom har köpt en Kia men förväntat sig en Porsche.
Men om jag köper en Kia så förväntar jag mig ändå inte att den skall ha gått 3000mil...
 
O
falkn skrev:
Visst är det så. De har köpt ett av de absolut billigaste husen på marknaden och en av anledningarna till detta är just för att Älvsbyhus slipper hyra ett hus under tiden huset byggs till 6-7 hantverkare. Räkna med att detta kostar 15' i månaden. Detta hade gjort kundens hus minst 100' dyrare.
Så bara för att huset är billigt så är det okej att nån sover i det?
 
  • Gilla
Blund
  • Laddar…
Det ÄH lär göra är att höja priset till kund och skaffa bo-baracker framöver. Dock så är det svårt att få tag på baracker just nu på den svenska marknaden. Konstigt att ingen kommun eller tex Boverket har reagerat/agerat i denna fråga då det strider mot PBL att övernatta i ett hus utan slutintyg. Till dig som ska köpa en ny bil, tex KIA, kolla på mätaren och däcken så bör du se om den har gått 3000 mil... och läs gärna köpekontraktet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.