5 769 läst · 8 svar
6k läst
8 svar
Plastfolie i platta på mark
Jag håller på att lägga ut cellplast inför gjutning av platta på mark. Det blir 200mm cellplast och 300mm L-element. Allt var frid och fröjd tills jag nu upptäckte att man ska ha en åldersbeständig plastfolie någonstans emellan lagren..
Måste man ha detta och i så fall vart placerar jag denna? Usch, detta fick mig att stanna upp i projektet och jag förstår nu ingenting..
Jag lägger ut den ovanpå det understa lagret cellplast och lägger den sedan över L-elementen jag har?
Måste man ha detta och i så fall vart placerar jag denna? Usch, detta fick mig att stanna upp i projektet och jag förstår nu ingenting..
Jag lägger ut den ovanpå det understa lagret cellplast och lägger den sedan över L-elementen jag har?
Som huggan skriver, det är som regel för att bromsa markradon om man bygger på mark som kan ha radon.
Jag byggde på delvis radonfarlig mark, satt radonslang men ingen plast, då det inte var säkert radon utan bara fanns risk.
Senare radonmätning med dosa inomhus gav ej mätbart resultat så det var ju skönt.
Har du inte radonhaltig berggrund där du bygger kan du tryggt skippa plasten.
(Och då tar jag som givet att den som levererat gruset under din grund kollar radonhalt på sitt material, det tror jag de måste göra enligt lag, men är inte säker)
Jag byggde på delvis radonfarlig mark, satt radonslang men ingen plast, då det inte var säkert radon utan bara fanns risk.
Senare radonmätning med dosa inomhus gav ej mätbart resultat så det var ju skönt.
Har du inte radonhaltig berggrund där du bygger kan du tryggt skippa plasten.
(Och då tar jag som givet att den som levererat gruset under din grund kollar radonhalt på sitt material, det tror jag de måste göra enligt lag, men är inte säker)
Många kommuner har låtit göra en radoninventering så mitt första tips är att kolla med tekniska kontoret / bygglovsenheten om kommunen har information om radonläget i olika delar av kommunen (din del!).
Sen kan du kanske ta reda på hur närliggande hus har det med radon. Men man måste skilja på markradon och ifrån byggmaterial. Om grannhuset har radonproblem kan det ju bero på byggmaterial och inte markradon.
Sen kan du kanske ta reda på hur närliggande hus har det med radon. Men man måste skilja på markradon och ifrån byggmaterial. Om grannhuset har radonproblem kan det ju bero på byggmaterial och inte markradon.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 892 inlägg
Radon mäts genom att låta en dosa ligga i huset någon månad eller så, sedan skickas den tillbaka för analys.
Kostar några hundra.
Protte
Kostar några hundra.
Protte
Liknande trådar
-
Asfalt mot husgrund (betongplatta på mark)?
Grund & Markarbeten -
Dränering oisolerad platta på mark
Grund & Markarbeten -
Hur få bort färg från husgrund (platta på mark)?
Färg, Måla & Tapetsera -
Golv i hall på oisolerad platta på mark
Golv -
Plastfolie på "platta på mark" bra eller dåligt?
Grund & Markarbeten