Alltså du behöver ju inte överdriva Oceanis. Både du och jag vet att moderatorn raderade 1 stycke på ca 3-4 rader där jag sa några ej så välvalda ord efter att, som jag upplever det, blivit grymt provocerad av dig.
 
Och estha, du har ju köpt dig en besiktning för att få fackkunskapen som du saknade, så jag förstår inte vad alla blir upprörda över. När en fackman uppmärksammar dig på fel som du vid budgivningen inte kände till är det naturligt att försöka förhandla om sänkt köpeskilling. Lyssna inte på de som missförstår hela situationen.
 
  • Gilla
mape17 och 10 till
  • Laddar…
Som du säkert ser estha så har du många som försvarar dig och argumenterar mot de som är av annan åsikt. Jag hoppas att du även ser det goda i det onda och väljer att stanna kvar på byggahus!
Jag vet inte vad norr är för dig men jag som bott i Luleå och varit med på ett par husvisningar och budgivningar kan bestyrka att precis så är fallet i Luleå som du har beskrivit processen.
Man får se huset under en begränsad tid, budgivningen drag igång tidigt och det springer fort iväg. Den som vinner gör en besiktning och prutar om det är något som framkommit som tidigare inte kunnat ses i mäklarbeskrivningen eller under visningen.
Vi lyckades aldrig köpa något hus, vi var av kategorin människor som såg bristerna, tog i höjd för vad det kostar i tid och pengar att åtgärda och förlorade alla budgivningar.

En avgörande punkt i huruvida ni gjorde något förhastat och inte insåg att det förelåg större brister i huset är priset. Om hus i liknade storlek på samma område har ett högre utgångspris än ert objekt så hade ni kunnat ana att mäklaren sätter pris efter skick. Slutpris är däremot något helt annat, folk kan vara beredda att buda upp ett objekt över skyarna av allsköns orsaker.

Då vi förlorat alla budgivningar så kan jag inte processen som nu följer för er, men jag sällar mig till skaran som säger att ni ska avbryta kontraktet och lägga ett nytt lägre pris nu när ni har mer information i bagaget.

Begår man aldrig misstag växer man inte som människa, ni har lärt er något nytt och kan säkert bidra till att fler nya husköpare som letar sig in på byggahus funderar en extra gång.
 
  • Gilla
Lars H-mark
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Och estha, du har ju köpt dig en besiktning för att få fackkunskapen som du saknade, så jag förstår inte vad alla blir upprörda över. När en fackman uppmärksammar dig på fel som du vid budgivningen inte kände till är det naturligt att försöka förhandla om sänkt köpeskilling. Lyssna inte på de som missförstår hela situationen.
Uj, uj.....bra drag i tråden!
Marlene (och andra), du menar att det är OK på att lägga bud vid en försäljning för att senare granska fastigheten i sömmarna och beroende på den granskningen pruta på det bud man lagt??

Antigen har jag fått hela grejen om bakfoten eller också är en sån åsikt helt "wacko". Jag menar, då är ju hela syftet med en budgivning åt helsike, eller?
Köparen bör ju vara medveten om vad denna budar på INNAN man lägger sitt bud.
Är det tight med tid och pressade förhållande kan man väl ta med sig en kompetent person på själva visningen.
 
  • Gilla
Beltis och 3 till
  • Laddar…
Hoppas ni hittar ett annat hus som passar er bättre, för oss tog det väldigt många visningar att hitta var/vad vi ville ha, ett antal budgivningar på intressanta hus för att räkna igenom och bli "redo", varav några riktiga renoveringsobjekt där jag läste på forum och frågade runt vad olika "stora" jobb kostar och ägnade timmar åt att göra kalkyler hur mycket vi hade råd att buda innan vi tillslut hittade rätt... Som är ett renoveringsobjekt, men med stor potential...

Det blir dyrare än (vad iallafall) jag trodde att renovera. Ligger huspriserna på 2-3MSEK så skulle jag säga att det nog inte är lämpligt att köpa på sig ett renoveringsobjekt i den klassen som du antyder detta hus var, för jag antar att ett fint renoverat hus i samma område inte kostar 4-5MSEK? Utan snarare 3-3,5? Och ska du leja bort badrum, kök, fasad, fönster, ytskikt. Byta avlopp, värmesystem. Byta tak, dränera. Jag tror inte det är nåt problem att lägga 2MSEK på detta.
 
Nils82 skrev:
Uj, uj.....bra drag i tråden!
Marlene (och andra), du menar att det är OK på att lägga bud vid en försäljning för att senare granska fastigheten i sömmarna och beroende på den granskningen pruta på det bud man lagt??

Antigen har jag fått hela grejen om bakfoten eller också är en sån åsikt helt "wacko". Jag menar, då är ju hela syftet med en budgivning åt helsike, eller?
Köparen bör ju vara medveten om vad denna budar på INNAN man lägger sitt bud.
Är det tight med tid och pressade förhållande kan man väl ta med sig en kompetent person på själva visningen.
Budgivningar i allmänhet är helt Wacko.
Att man kan buda utan lånelöfte.
Att vinnande bud ej är bindande åtminstone inom en viss tid.
Att budgivningarna är dolda trots "Budgivning pågår"
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Nils82 skrev:
Uj, uj.....bra drag i tråden!
Marlene (och andra), du menar att det är OK på att lägga bud vid en försäljning för att senare granska fastigheten i sömmarna och beroende på den granskningen pruta på det bud man lagt??

Antigen har jag fått hela grejen om bakfoten eller också är en sån åsikt helt "wacko". Jag menar, då är ju hela syftet med en budgivning åt helsike, eller?
Köparen bör ju vara medveten om vad denna budar på INNAN man lägger sitt bud.
Är det tight med tid och pressade förhållande kan man väl ta med sig en kompetent person på själva visningen.
Välkommen att studera en stockholmsförsäljning. Börjar med att man med lite tur hittar någonstans att parkera 2 kvarter bort. Visning med 30 andra par, många har 1 eller 2 gnälliga barn med sig, vissa går in i skift, där en passar barnen utanför. Andra släpar med dem. Man får köa in till huset och vara glad om tex ett badrum går att se för allt folk som står där. Vinden, ja, i några fall så har luckan varit stängd, några andra så står 5 gubbar på kö för att bara få sticka upp huvudet. I bästa fall hinner man gå på omvisningen, som är lite mindre tättbefolkad, innan budgivningen drar igång. Det går ju att be att få en extravisning, det är nog enda chansen att faktiskt kunna titta på huset.

Jag har en gång missat en visning och ville få en extravisning då jag var intresserad av huset. Lägg ett bud på det osett sa mäklaren, så jag vet att du är intresserad, så ska jag ordna en visning.

Alla objekt är inte så här, men många har faktiskt varit så...

Det jag "lärde mig" tillslut, efter att försökt agera så som ni säger man ska göra (och som jag håller med om att det borde vara så) är att ta några kliv tillbaka, titta på området, husets potential, göra en grov bedömning om det verkar finnas några jätteproblem.

Säljarna är nog oftast glada när det är så här, eftersom budgivningen drar iväg trots skavanker och brister, de tjänar nog mer på att pruta några 100.000 än om alla lugnt och sansat skulle gjort kalkyler på all renovering och skrämts bort...
 
Här är det ofta så att det är visning ena dagen, budgivning på kvällen och möjligen dagen efter. Sen skrivs kontrakten den tredje dagen. När vi köpte vårt hus gick det ännu snabbare. Huset kom ut på nätet dag 1. Dag 2 var vi på visning vid 17-tiden. Budgivning på kvällen dag 2 och sen skriva kontrakt kl 09 dag 3. Det är då inte lätt att engagera en sakkunnig inför en visning på max en timme.
Med det sagt så tycker jag nog att TS varit lite naiv och vill nog pruta ett lite väl stort belopp. Jag har själv dragit mig ur ett husköp efter besiktningen. Men där var det inte tal om att pruta utan att avbryta affären helt.
Annars är processen som beskrivits ovan: Visning, budgivning, kontraktsskrivning, besiktning, prutning/avbryta/fullfölja köpet.
 
Ahhh, det sk "sthlm-syndromet" torde vara en stark bidragande orsak till att BH finns, med andra ord :D
Man lär ju inte ha en jäkla susning om vad man köper under dessa förutsättningar. Vågat, om ji frågar mig..

Mvh/bondläppen.....
 
Fairlane skrev:
Är det verkligen så de flesta gör?
Jag tror de flesta åker ner till El-Giganten och får ett tips av en säljare och slår till på det i tron om att säljaren talar sanning.
I detta fall hade ju mäklaren sagt att det bara var att byta några brädor och måla om, samtidigt som det enligt andra är uppenbart att man borde förstå att fasaden skulle bytas.
Ja det är så de flesta gör.
Köper folk verkligen varor som andra vill att dem ska ha, och inte varan de själva vill ha?

Allt jag köper (bil,vitvaror, elektronik, maskiner, verktyg, byggmaterial) kollar jag först runt på nätet vilken modell jag vill ha. Sedan kollar jag upp vart den är billigast. Gör inte alla research innan de handlar för tusentals, ja miljontals kronor?

Gör man inte det tycker jag inte man har rätt att gnälla när varan inte passar eller fungerar som man tänkt....
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
JohanLun skrev:
Välkommen att studera en stockholmsförsäljning. Börjar med att man med lite tur hittar någonstans att parkera 2 kvarter bort. Visning med 30 andra par, många har 1 eller 2 gnälliga barn med sig, vissa går in i skift, där en passar barnen utanför. Andra släpar med dem. Man får köa in till huset och vara glad om tex ett badrum går att se för allt folk som står där. Vinden, ja, i några fall så har luckan varit stängd, några andra så står 5 gubbar på kö för att bara få sticka upp huvudet. I bästa fall hinner man gå på omvisningen, som är lite mindre tättbefolkad, innan budgivningen drar igång. Det går ju att be att få en extravisning, det är nog enda chansen att faktiskt kunna titta på huset.

Jag har en gång missat en visning och ville få en extravisning då jag var intresserad av huset. Lägg ett bud på det osett sa mäklaren, så jag vet att du är intresserad, så ska jag ordna en visning.

Alla objekt är inte så här, men många har faktiskt varit så...

Det jag "lärde mig" tillslut, efter att försökt agera så som ni säger man ska göra (och som jag håller med om att det borde vara så) är att ta några kliv tillbaka, titta på området, husets potential, göra en grov bedömning om det verkar finnas några jätteproblem.

Säljarna är nog oftast glada när det är så här, eftersom budgivningen drar iväg trots skavanker och brister, de tjänar nog mer på att pruta några 100.000 än om alla lugnt och sansat skulle gjort kalkyler på all renovering och skrämts bort...
OK, vi som lever i majoritets-Sverige (utanför Stockholm) har kanske inte begripit det, det låter ju fruktansvärt. Ännu viktigare att skaffa sig lite sakkunskap. Det krävs inte så mycket för att få en grov uppfattning.
Man ska inte heller buda högt bara för känslan att man "vunnit en budgivning". En besk seger i många fall.
 
Jag bor rätt så långt ifrån Stockholm...
 
Ramnemark skrev:
Gör inte alla research innan de handlar för tusentals, ja miljontals kronor?
.
Som nämnts i tråden så finns inte alltid möjligheten att göra en ordentlig research på tilltänkt objekt. Därav finns den öppna besiktningsklausulen, vilken man skulle kunna tolka som ett underkännande åt hela förfarandet med husförsäljning. Otroligt egentligen att det inte finns möjlighet att grundligt ta reda på vad det är man budar på. Och nej, det finns inte alltid möjlighet att ta med en "kunnig" person, som i slutändan likväl är en lekman när det kommer till att jämföra med en besiktningsman. Så vad tror du själv gällande din fråga? Tror du inte att de allra flesta gör en research när tillfälle ges?
 
Thomas_Blekinge skrev:
OK, vi som lever i majoritets-Sverige (utanför Stockholm) har kanske inte begripit det, det låter ju fruktansvärt. Ännu viktigare att skaffa sig lite sakkunskap. Det krävs inte så mycket för att få en grov uppfattning.
Man ska inte heller buda högt bara för känslan att man "vunnit en budgivning". En besk seger i många fall.
Det är inte kul, man kan undra varför man bor här, men jag misstänker att det är rätt lika i de andra större städerna.
Och räknar man de som bor i stora städer så är väl bara stor-stockholm och stor-göteborg mer än 3 millioner innevånare tillsammans, Lägger man till Uppsala området till stockholmsregionen, samt hela Malmö-regionen så börjar det vara många människor. https://sv.wikipedia.org/wiki/Befolkningstäthet
 
Robert63 skrev:
Som nämnts i tråden så finns inte alltid möjligheten att göra en ordentlig research på tilltänkt objekt. Därav finns den öppna besiktningsklausulen, vilken man skulle kunna tolka som ett underkännande åt hela förfarandet med husförsäljning. Otroligt egentligen att det inte finns möjlighet att grundligt ta reda på vad det är man budar på. Och nej, det finns inte alltid möjlighet att ta med en "kunnig" person, som i slutändan likväl är en lekman när det kommer till att jämföra med en besiktningsman. Så vad tror du själv gällande din fråga? Tror du inte att de allra flesta gör en research när tillfälle ges?
Läser du mitt citat så får du svar på din fråga.

Jag har inte lika hög affärs-etik som oceanis, men jag delar ändå h*ns åsikt. Det var inget nytt som kom fram utan saker som behövdes göras blev lite mer akuta. Sedan droppar TS siffror på 700 000kr för renoveringar som de inte räknat med. Därav vill de pruta 400 000k. Men hade huset haft ny fasad, nya fönster, nytt tak, nytt garage så kanske utgångspriset hade vart 3milj istället? Jag svarade lungt och sansat i början av tråden att hon kan pröva pruta men att hon får räkna med att det inte går.

Hade jag vart säljare hade jag gjort en förbesiktning och sedan endast tillåtit en klausul för att häva köpet om större anmärkningar kommer fram vid köparens besiktning som inte finns med i den jag beställt. Så gjorde vi när jag köpte mitt hus.
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.