Medlem
· Västmanland
· 105 inlägg
Prescis avslutat ett trädäck åt en annhörig, som jag tänkte dela med mig av....
Däcket är 4500x8000 å byggt i 45x145. Stolparna för att få däcket i våg är av 45x95 som vilar på betongplattor.
Runt ytterkanten på däcket sitter sen en 170x45 fär att få ett rejälare intryck och en lite annorlunda fris på 45mm. Blev snyggt enl mig...
Insynsskyddet är gjort av 70x70 stolp och ribborna är 45x45. Varenda kapsnitten är inoljat på hela däcket med AB Karl Hedins transparanta träolja.
Började med att gräva ur qll matjord.
Lagt ut markduk och grusat av.
Paddat hela ytan.
Däcket är 4500x8000 å byggt i 45x145. Stolparna för att få däcket i våg är av 45x95 som vilar på betongplattor.
Runt ytterkanten på däcket sitter sen en 170x45 fär att få ett rejälare intryck och en lite annorlunda fris på 45mm. Blev snyggt enl mig...
Insynsskyddet är gjort av 70x70 stolp och ribborna är 45x45. Varenda kapsnitten är inoljat på hela däcket med AB Karl Hedins transparanta träolja.
Började med att gräva ur qll matjord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lagt ut markduk och grusat av.
Logga in
Skapa konto
Paddat hela ytan.
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västmanland
· 105 inlägg
Fortsatte med att lägga ut betongplattor.
Byggde stommen i två sektioner
Logga in
Skapa konto
Byggde stommen i två sektioner
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västmanland
· 105 inlägg
Medlem
· Västmanland
· 105 inlägg
Väldigt fint, tänk vilken skillnad en ny terrass/altan gör utanför ett hus!
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Använde du långpass för att rikta upp stommen?
Medlem
· Västmanland
· 105 inlägg
Långpass fungerar, men jag använde mig av en planlaser.
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Ser ordentligt ut fint att du inte klädde in altanen i samma virke som räcket. Blir så randigt då
Ser rejält ut! En fråga angående plattorna, hur mycket grus hade du under? Jag ska nog också anlägga ett trädäck men man blir lite mörkrädd vad gäller arbetet med grunden, folk kör med 500 och 700 höga plintar och gräver ner till frostfritt djup... Det blir ju en massa jobb, plattor är ju klart enklare.
Medlem
· Västmanland
· 105 inlägg
Grävde bort matjorden så gott det gick, det blev ca 10cm.Yaken skrev:Ser rejält ut! En fråga angående plattorna, hur mycket grus hade du under? Jag ska nog också anlägga ett trädäck men man blir lite mörkrädd vad gäller arbetet med grunden, folk kör med 500 och 700 höga plintar och gräver ner till frostfritt djup... Det blir ju en massa jobb, plattor är ju klart enklare.
Körde på med markduk och sen använde vi oss av gruset från den "gamla" altandelen.
Så det blev väl runt 8-10 cm med grus/ sand. Paddade sen hela ytan med flera överfarter plus lite bevattning, blev en väldig hård yta.
Det blir ju lite mer att gräva om du använder dig av plattor eftersom du får gräva ur hela ytan, fördelen är att konstruktionen inte bygger så mycket på höjden, vilket är perfekt om man inte har utrymmet för en "klassisk" konstruktion med bärlina och golvbjälkar.
Medlem
· Västmanland
· 105 inlägg
Eftersom inte frosten blivit något problem, så slås ett tak upp på en av altanen...
Fick till avvattningen på ett smidigt å bra sätt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fick till avvattningen på ett smidigt å bra sätt.
Liknande trådar
-
Projekttråd: Kaklad spapool med motoriserat trädäck
Pool -
Projekt: Trädäck med sandlåda - bilder
Socialt & Projekt -
Liten projekt-tråd: trädäck för vedeldad badtuna
Altan & Uteplats -
Sommar projekt, Trädäck + Entré
Altan & Uteplats -
Projekt: Bastu, spabad, trädäck
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus