273 978 läst · 914 svar
274k läst
914 svar
Stiga Autoclip 520
Underbart, skulle lyfta min Stiga Autoclip 520 under dagen och skyddskåpan som är fäst i plasthuset gick sönder, själva plasten sprack alltså. så hela plasthuset måste bytas ut antar jag. går dessa delar att få tag på? hela locket är löst där framme nu och sitter bara i dom bakre 2 skruvarna som går till laddstationen.
någon som bytt ut detta? avskyr verkligen denna maskinen, blir en Huskvarna nästa gång
någon som bytt ut detta? avskyr verkligen denna maskinen, blir en Huskvarna nästa gång
Tror inte det är tänkt att man ska lyfta den så. Finns ju ett lyfthandtag för sånt. Står om det i instruktionsboken. Där kanske även står om andra saker du missat som förklarar varför du hatar den? Men är hur som helst ganska säker på att skalet går att köpa löst om du inte redan slängt hela maskinen.
Tjena igen!
Först och främst. Får tacka för bra expertis på forumet och då i 1a hand till Mr Boltis. Gött att ha en initierad kille som ställer upp här inne. Jag litar mer på det här forumet än på min lokala handlare, hahahha.
Har en liten kort fråga nu när jag ställ ut min 520 för tredje säsongen i rad.
Min klippare åker inte riktigt helt in i laddstationen, det saknas några cm. Bakändan sticker ut utanför men bägge "piggar" är på laddningsblecken.
Allt är helt ok, den laddar bra, åker in rakt osv. Men den sticker ut aningen. Det är lite irriterande eftersom jag helst vill att hela klipparen ska vara inne i boet, främst med tanke på regn osv.
Jag vet inte om själva slingan kan ha med det att göra. Slingan som går ut ifrån boet har jag lagt framför huset. Sedan har jag sparat ca 10 cm slinga, av den tråd som går in i boet igen, och lagt 10 cm i framkant inuti huset. Kan det påverka tro?
Må bäst alla fantaster!
Mvh
Gustaf
Först och främst. Får tacka för bra expertis på forumet och då i 1a hand till Mr Boltis. Gött att ha en initierad kille som ställer upp här inne. Jag litar mer på det här forumet än på min lokala handlare, hahahha.
Har en liten kort fråga nu när jag ställ ut min 520 för tredje säsongen i rad.
Min klippare åker inte riktigt helt in i laddstationen, det saknas några cm. Bakändan sticker ut utanför men bägge "piggar" är på laddningsblecken.
Allt är helt ok, den laddar bra, åker in rakt osv. Men den sticker ut aningen. Det är lite irriterande eftersom jag helst vill att hela klipparen ska vara inne i boet, främst med tanke på regn osv.
Jag vet inte om själva slingan kan ha med det att göra. Slingan som går ut ifrån boet har jag lagt framför huset. Sedan har jag sparat ca 10 cm slinga, av den tråd som går in i boet igen, och lagt 10 cm i framkant inuti huset. Kan det påverka tro?
Må bäst alla fantaster!
Mvh
Gustaf
Man tackar!!
Att maskinen sticker ut lite är inte hela världen. Handlar det om typ 1 cm? Det är även ett sätt för maskinen att kunna läsa av regnsensorerna när den står i laddningsstationen.
Hmmm..Är nog inte riktigt med på hur du menar att du dragit kabeln dock? Grundtanken är ju att den ena kabeln går rakt in i stationen framifrån och den andra skall gå in från baksidan av huset. Typ enligt den otroligt fina skiss jag ritade i paint precis. Grön streck är ingående..
Alternativt kan du dra kabeln på baksidan av huset i en båge för att "skydda" stationen mot påkörning.Lite hackigt på bilden men du förstår tankesättet kanske....
Att maskinen sticker ut lite är inte hela världen. Handlar det om typ 1 cm? Det är även ett sätt för maskinen att kunna läsa av regnsensorerna när den står i laddningsstationen.
Hmmm..Är nog inte riktigt med på hur du menar att du dragit kabeln dock? Grundtanken är ju att den ena kabeln går rakt in i stationen framifrån och den andra skall gå in från baksidan av huset. Typ enligt den otroligt fina skiss jag ritade i paint precis. Grön streck är ingående..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativt kan du dra kabeln på baksidan av huset i en båge för att "skydda" stationen mot påkörning.Lite hackigt på bilden men du förstår tankesättet kanske....
Logga in
Skapa konto
Klipparen vet inte att den är "hemma" förrän den får kontakt med laddningsblecken, varpå den tvärnitar. Så det är nog endast justering av bleckens position som kan påverka var den stannar.Galsac skrev:Min klippare åker inte riktigt helt in i laddstationen, det saknas några cm. Bakändan sticker ut utanför men bägge "piggar" är på laddningsblecken.
Fick ordning på maskinen, det jag irriterat mig på, även om jag inte bryr mig speciellt längre är det höga ljudet jämfört med grannens huskvarna. sen har jag alltid haft mycket problem på försäsongen vid uppstart, sen rullar det på som det skall.AnnaAnka skrev:
En fråga, jag köpte precis ett nytt Batteri, nya modellen. 2900:-. jag har ju plats för 2 batterier till min 523a, bör jag räkna med att byta detta batteriet inom 3 år igen, är det värt att köpa 2 batterier, eller köpa ett nytt när detta börjar ge sig iställtet?
Mvh AnnaAnka
Jag mailade stiga och fick ett nytt batteri då jag tycker mitt första var dåligt (1,5 tim klipptid) . De behövde inte det gamla i retur så kör med 2 st batteri nu sen 4 somrar tillbaka. fungerar kanon och det är ute och klipper ca 4 tim var gång. Har inte märkt någon avmattning på batterierna sen dess. Laddar dem inte på vintern heller.AnnaAnka skrev:Fick ordning på maskinen, det jag irriterat mig på, även om jag inte bryr mig speciellt längre är det höga ljudet jämfört med grannens huskvarna. sen har jag alltid haft mycket problem på försäsongen vid uppstart, sen rullar det på som det skall.
En fråga, jag köpte precis ett nytt Batteri, nya modellen. 2900:-. jag har ju plats för 2 batterier till min 523a, bör jag räkna med att byta detta batteriet inom 3 år igen, är det värt att köpa 2 batterier, eller köpa ett nytt när detta börjar ge sig iställtet?
Mvh AnnaAnka
Tjääna! Har precis bytt till mig en splitterny 520 av en som bytt den av en som vunnit den!
Har inte fördjupat mig så mkt i den ännu, (verkar rätt luddig faktiskt) så jag får väl läsa igenom boken! Nu har jag däremot 2 frågor!
Vad är detta? Hittar inget om den!
I inställningarna på klipparen så finns det något om bluetooth.....är det inbyggt eller måste man köpa till något??
Tack på förhand
Har inte fördjupat mig så mkt i den ännu, (verkar rätt luddig faktiskt) så jag får väl läsa igenom boken! Nu har jag däremot 2 frågor!
Vad är detta? Hittar inget om den!
Logga in
Skapa konto
I inställningarna på klipparen så finns det något om bluetooth.....är det inbyggt eller måste man köpa till något??
Tack på förhand
Medlem
· Älvsborgs län
· 167 inlägg
Den svarta klumpen är ett störningsskydd som skall sitta på laddarens utgående kabel. Alltså den tjocka kabeln mellan laddaren och den så kallade "mikrofonkontakten".
Har du tur så sitter det ett bluetooth-kort i klipparen. Om du går in i menyerna så ser du om Bluetooth är aktiverat. Ladda ner Stiga's app i mobilen och testa om du kan para ihop mobilen med klipparen. Det står i manualen hur det går till.
Appen är lite enkel, men du kan styra, trigga cirkelklippning, starta och stoppa klipparen.
Har du tur så sitter det ett bluetooth-kort i klipparen. Om du går in i menyerna så ser du om Bluetooth är aktiverat. Ladda ner Stiga's app i mobilen och testa om du kan para ihop mobilen med klipparen. Det står i manualen hur det går till.
Appen är lite enkel, men du kan styra, trigga cirkelklippning, starta och stoppa klipparen.
Har en Stiga 523 som fungerar bra. Men med några veckors mellanrum kan man hitta den stående med meddelandet "ingen signal". Den har då stått på någon omkretstråd och ej varit utanför området. Vad kan det bero på?
Är det samma ställe varje gång? Ligger kablarna möjligtvis korsade i närheten av detta ställe? Då kan du få det fenomenet. Samma sak om man skulle försöka starta och synka maskinen över kabeln, då kn du oxå få "ingen signal".
Nu har min maskin fungerar utmärkt i 2 dagar. Helt plötsligt så verkar vänster hjul spöka. Maskinen går extremt sakta, stått "fel vä hjul" 3 gånger också. När jag känner på hjulen så går höger hjul mycket trögare än vänster.
Någon som har koll?
Någon som har koll?